Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)  (gelezen 1997 keer)

Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Gepost op: 2012/03/25, 21:37:11 »
Ik heb inmiddels alle forums en het internet afgezocht maar ik kan geen oplossing vinden voor het volgende probleem:

in de menu balk op het bureaublad verschijnt normaal het "hoofdmenu" met "bestand - bewerken - beeld - ga naar - bladwijzers - hulp"als je er met de muis overheen gaat, zo niet dan click je op even ergens op het bureaublad en verschijnt het menu alsnog, op mijn netbook met ubuntu 11.10 werkt dit normaal, maar op mijn pas geïnstalleerde desktop met ubuntu 11.10 was het menu vanaf het begin niet aanwezig, ook niet na volledige from scratch  re-install. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ???

Gert Wildeboer

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/25, 23:28:36 »
Misschien dat een eenvoudige unity --reset de zaak kan oplossen ?

Wel vreemd.


Heb je dat fenomeen ook als je Unity 2D opstart ? (inlogscherm -- naast je inlognaam het tandwieltje klikken )
« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 23:30:08 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/26, 16:38:45 »
Helaas unity reset heeft geen enkel effect en ook in unity 2D is er geen main menu.

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/26, 16:53:44 »
Heb je compizconfig instellingenbeheer geïnstalleerd? Zo ja, controleer of de unity-plugin staat aangevinkt. Doet het probleem zich dan nog steeds voor?

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/26, 17:26:43 »
Ja, compiz is geinstalleerd en de unity plugin staat aan, is dus niet de oorzaak

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/26, 17:33:29 »
Is globalmenu wel geïnstalleerd?

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/26, 18:58:18 »
Hoe kan ik dit controleren?, kon niets in synaptic vinden

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/26, 20:20:21 »
Mijn excuses. De namen van de pakketten zijn:

appmenu-gtk3
appmenu-gtk
appmenu-qt

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/26, 21:24:04 »
Die zijn alle drie geinstalleerd, heb ze ook vandaag nog weer verwijderd en opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat.

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/26, 21:27:12 »
Zou je een screenshot kunnen maken van het probleem zodat we wat meer kunnen zien? :)

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/26, 22:05:57 »
ok, sorry dat het even duurde, moest eerst even shutter installeren voor een screenshot, zie bijlage bovenste deel van het bureaublad, zoals je ziet is de menubalk leeg, ik moet er even bij vermelden dat het appmenu wel werkt dus menu's van applicaties verschijnen wel op de balk, alleen niet het main menu, op mijn netbook staat ook helemaal links altijd "bureaublad" en bij muis-over verschijnen dan de menu items: bestand - bewerken - beeld - ga naar - bladwijzers - hulp.

Het enige verschil is dat ik mijn netbook heb ge-upgrade van 10.10 via 11.04 naar 11.10 en op mijn desktop direct 11.10 heb gezet, het is mij niet helemaal duidelijk of dit "hoofdmenu" er niet gewoon uitgesloopt is vanaf 11.10 (?)

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/26, 22:12:04 »
Wat ik denk te zien is een toepassing van een of ander thema.

Mocht je reverten naar de standaardwaarden heb je dat probleem dan nog ?

Die bovenste balk is volgrijs dus ik vermoed dat een of ander thema je menu's gewoon killen.

Het is het proberen waard.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/26, 22:19:47 »
Ik was al bang dat je dat zou zeggen  :) maar het standaard thema heeft hetzelfde effect, ik ben ook al een week bezig met dit probleem en het thema staat er pas sinds gisteren op, zelfde thema draait trouwens ook op mijn netbook, ik heb bewust zoveel mogelijk gelijk gemaakt om alles uit te sluiten.

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/26, 22:27:58 »
Draait unity-panel-services wel? (te zien in de systeemmonitor)

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/26, 22:28:15 »
ah ok, het is maar gewoon dat Unity en sommige thema's wel eens probleempjes opleveren vandaar mijn hunch.

Een domme vraag: als je een live-sessie draait heb je dan de volledige functionaliteit van je menu's ? Ik begin te denken aan een installatiefout, maar de vraag is natuurlijk waar het dan fout is gegaan.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/26, 22:57:03 »
zojuist live sessie gedraaid, inderdaad ook geen hoofd menu, wel applicatie menu's, dat zou duiden op een fout in de installatie cd, iso bestand ?

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/26, 23:00:02 »
Ik zou inderdaad terug een CD branden op een zo laag mogelijke brandsnelheid.
Het ISO bestand zal wel volledig in tact zijn daar twijfel ik niet aan.

Gewoon terug eentje branden met Brasero (en kies in eigenschappen de laagste snelheid)

Tips: http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden#TOC-Branden-in-Ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2012/03/26, 23:03:29 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/26, 23:10:13 »
ok, ga ik doen, bedankt voor je hulp, ik post later nog wel of het gelukt is.

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/27, 20:27:54 »
Heb nu voor de zekerheid nieuwe iso gedownload van andere mirror, gebrand met brasero op laagste snelheid. ik heb alleen tijdens installatie gekozen voor update 11.10 naar 11.10 er vanuit gaande dat dan de installatie wel alles overschrijft behalve de data, maar helaas het probleem is er nog steeds, ga zo nog even kijken of van deze cd de live sessie het wel goed doet qua menu functionaliteit en dan zit er niets anders op dan een volledige her-installatie, wordt vervolgd  :(

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/28, 08:42:55 »
Volgens mij was dat geen goede keuze om op te waarderen van 11.10 naar 11.10 ;)

Een schone installatie, na het testen in de Live-modus, is de enige goede oplossing om vervuiling tegen te gaan van corrupte files (als dat het geval is ...).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/28, 20:27:58 »
Ik begrijp er nu helemaal niets meer van, de nieuwe installatie cd heeft ook geen bureaublad menu in de live sessie. Dat is wel erg toevallig, kan iemand mij bevestigen dat dit wel zou moeten ? anders heeft het weinig zin deze versie te installeren, ik begin te denken dat het main menu er in de laatste versie is uitgesloopt. Ik kan geen enkele externe oorzaak bedenken.

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/28, 20:33:58 »
Dat is inderdaad heel vreemd; ik had zelf een schone installatie gedaan (incl. verse download) bij iemand 3 weken geleden en daar zit dat menu zeker en vast in.  ???

Ik ga eens even kijken of er release notes zijn mbt dit probleem.

EDIT: op het engelstalige forum zijn er geen topics ivm dit probleem.

Dit wordt zoeken vrees ik.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/28, 20:43:42 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #22 Gepost op: 2012/03/28, 21:04:33 »
Probeer dit eens: in terminal:
sudo apt-get install appmenu-gtk3 appmenu-gtk appmenu-qtMisschien heb je deze pakketten per ongeluk verwijderd.

Re: Geen desktop menu in systeem balk (top bar)
« Reactie #23 Gepost op: 2012/03/28, 22:58:58 »
@Luckiboy: Dat is al geprobeerd,

ik ga nog een schone installatie proberen, maar ik ga eerst nog met de cd op een andere desktop een live sessie draaien, als het menu dan wel functioneert moet het iets in combinatie met bepaalde hardware zijn wat ik me bijna niet kan voorstellen omdat het rechterdeel van de top-bar wel normaal functioneert en ook de applicatie menu's verschijnen braaf op de menubalk. Het is dus echt alleen het main-menu dat ontbreekt. , Misschien is het iets in combinatie met hoe het menu wordt getriggered. als het menu niet direct verschijnt bij muis-over de top bar klik je normaal even ergens op de desktop en dan doet ie 't (het nut hiervan heb ik nooit helemaal begrepen). Kan er iets zijn dat deze trigger verstoort ?