Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST)Bovenste balk weg  (gelezen 20313 keer)

(OPGELOST)Bovenste balk weg
« Gepost op: 2010/06/05, 23:44:42 »
Mijn dochter heeft tijdens het spelen met papa's laptop de bovenste balk verwjdert.
Geen groot probleem, er staan geen heftige dingen op dus een herinstalatie is geen probleem maar dit leek me een goed leermoment  ;)

Ubuntu 10.4 op een laptop met intel 855 chipset.
Ik heb tot nu toe geprobeert:

F11 indrukken- geen enkel reactie, ook niet met alle grafische effecten uitgezet.
sudo apt-get gnome-panel, melding dat alles volgend de laatste bronnen was en niets geinstaleerd.
sudo apt-get gnome-desktop, zelfde melding als gnome-panel

Op het forum heb ik verder niets kunnen vinden wat op mij van toepassing leek, iemand nog ideeen hoe ik die balk zonder herinstalatie terug kan krijgen?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 10:27:49 door Willempiesnor »
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Robertos

  • Lid
Re: Bovenste balk weg
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/05, 23:59:14 »
Dat kan door te rechtsklikken op het paneel dat nog over is, vervolgens kiezen voor "Nieuw paneel". Als je het nieuwe paneel niet direct ziet (had ik hier toevallig?) dan moet je even (X) opnieuw opstarten.

Re: Bovenste balk weg
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/06, 00:07:48 »
........................dan moet je even (X) opnieuw opstarten.

En hoe doe je dat,  X opnieuw opstarten?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Bovenste balk weg
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/06, 00:09:15 »
Dank voor je antwoord.
Was ik vergeten erbij te zetten, had ik ook al gedaan. Werkt prima, alleen staan dan al die dingen zoals applicaties etc er niet in. Dan heb ik een lege balk die ik kan vullen maar ik krijg nooit meer de orginele indeling terug.
Simpel voorbeeld, alleen al de knop om het systeem af te sluiten ziet er anders uit en reageert ook anders dan met de orginele balk.
Het werkt wel, maar net anders dan het orgineel. Dus ik zou graag het orgineel weer terug willen hebben.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Robertos

  • Lid
Re: Bovenste balk weg
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/06, 00:18:49 »
........................dan moet je even (X) opnieuw opstarten.

En hoe doe je dat,  X opnieuw opstarten?

Onder systeem > voorkeuren > toetsenbord > indelingen > opties > toetsencombinatie om de X-server af te breken even Ctrl + Alt + Backspace aanvinken. Met die laatste toetsencombinatie kan je dit dus doen, er zullen best nog andere mogelijkheden zijn maar die is wel eenvoudig. Volgens mij was die combinatie voorheen standaard actief maar in 10.04 niet meer, daar zul je 't dus even moeten activeren.

Willempiesnor, ik heb geen idee of dat gaat. Volgens mij moet je de balk gewoon weer opnieuw opbouwen en zijn de oude instellingen verloren?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 00:22:45 door Robertos »

Re: Bovenste balk weg
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/06, 00:23:19 »
Citaat
En hoe doe je dat,  X opnieuw opstarten?

Kan ook met Ctrl+Alt+Delete (met de pijltoetsen kiezen voor Herstarten), dan kom je ook terug in het aanmeldscherm en wordt dus de x-server terug opgestart.  :D
« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 00:34:40 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Bovenste balk weg
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/06, 00:30:40 »
Zonder de bovenste menubalk kan hij geen menu's kiezen, nietwaar.

Oplossing: druk Alt-F2 en tik sudo service gdm restart
Als dat niet helpt en de bovenste menubalk nog steeds verdwenen is, kun je eerst proberen het gnome-paneel te heractiveren.
Druk weer Alt-F2 en tik dan het volgende: gnome-terminal. Nu opent zich een terminalsessie. Tik het volgende:
gconftool-2 --recursive-unset /apps/panel
gnome-panel &

Lost dat de zaak op? Zo ja: prima!
Zo nee: dan blijft alleen over om alles te resetten naar een maagdelijke desktop, zoals die eruit zag na de installatie. Je verliest dan alle door jou gemaakte instellingen qua thema's, kleuren en achtergrond. Die moet je dan naderhand weer opnieuw aanbrengen.
Druk weer Alt-F2 en tik gnome-terminal voor een terminalsessie. Tik het volgende:
rm -rf .gnome .gnome2  .gconf .gconfd .metacity
sudo service gdm restart

En dan heb je weer de desktop zoals die eruit zag na de installatie. In de menu's staan wel nog alle software die je later bijgeïnstalleerd zou hebben. Veel succes!

Offline Robertos

  • Lid
Re: Bovenste balk weg
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/06, 01:25:47 »
Zonder de bovenste menubalk kan hij geen menu's kiezen, nietwaar.

Een menu is met een paar muisklikken toe te voegen aan elk paneel of dat nu links, rechts, onder of boven is (rechtsklik op een paneel > Toevoegen aan paneel > Menubalk). Menu's kiezen kan dus wel degelijk aangezien er altijd standaard een paneel blijft staan die niet te verwijderen is.

Citaat van: Willempiesnor
Dan heb ik een lege balk die ik kan vullen maar ik krijg nooit meer de orginele indeling terug.

Deze indeling bedoel je: http://virtualboximages.com/files/Ubuntu-10.04-desktop.png ?

Van links naar rechts:

Menubalk, snelstarters (maar dat zal wel lukken), Meldings-applet, Klok, Meldings-applet-sessie, Mededelingsgebied.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 01:53:52 door Robertos »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Bovenste balk weg
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/06, 01:29:45 »
Citaat
En hoe doe je dat,  X opnieuw opstarten?

Kan ook met Ctrl+Alt+Delete (met de pijltoetsen kiezen voor Herstarten), dan kom je ook terug in het aanmeldscherm en wordt dus de x-server terug opgestart.  :D

Dan word wel de computer volledig opnieuw opgestart.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Bovenste balk weg
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/06, 01:35:06 »
@heir4c
Klopt helemaal, maar hij kan ook de optie die Robertos aangaf gebruiken, nl. Ctrl+Alt+Backspace.

Citaat
Onder systeem > voorkeuren > toetsenbord > indelingen > opties > toetsencombinatie om de X-server af te breken even Ctrl + Alt + Backspace aanvinken.

Bij mij stond die trouwens na het installeren al standaard aangevinkt en dus gebruiksklaar.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Bovenste balk weg
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/06, 01:36:22 »
't Zijn altijd de zelfde die geluk hebben.  =D ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Bovenste balk weg
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/06, 01:38:07 »
Geluk in het spel, ongeluk in de liefde misschien?  :D :D :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Bertel

  • Lid
Re: Bovenste balk weg
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/06, 10:05:59 »
Hier was ook alleen het geluk in de liefde in het spel
en moest er alsnog handmatig geactiveerd worden.   ;)


Wat is vrije software?

Offline mrGee

  • Lid
Re: (OPGELOST)Bovenste balk weg
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/06, 10:42:53 »
Hallo

En voor degenen die gewoon even een scriptje willen draaien;
http://www.starryhope.com/linux/ubuntu/2010/restore-the-default-panels-in-ubuntu/

Volg anders even zijn filmpje, 't is niet meer dan scriptje downloaden, uitpakken
en uitvoeren. Je hebt dan een keuze uit 3 opties;

Save Panel Settings
Restore Panel Settings
Restore Default Panel Settings

Werkt prima en is zo gepiept, je kunt natuurlijk zijn scriptje uit gaan pluizen, daarbij
het is altijd je eigen keuze of je scriptjes die je ergens download vertrouwd, natuurlijk.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: (OPGELOST)Bovenste balk weg
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/06, 10:45:13 »
Zonder de bovenste menubalk kan hij geen menu's kiezen, nietwaar.

Oplossing: druk Alt-F2 en tik sudo service gdm restart
Precies, zonder die balk, geen menu's! Bovendien kun je met de oplossing van en nieuwe balk aanmaken niet daarna alle items toevoegen zoals op de orginele balk. Deze items staan niet allemaal bij de list van zaken die je kunt toevoegen.
De service restarten gaf geen soelaas.
Druk weer Alt-F2 en tik dan het volgende: gnome-terminal. Nu opent zich een terminalsessie. Tik het volgende:
gconftool-2 --recursive-unset /apps/panel
gnome-panel &

Lost dat de zaak op? Zo ja: prima!
[\quote]
Helaas, de --recursive gaf een foutmelding. Ik heb niet verder nagezocht waar de fout in zat maar ben gelijk voor optie drie gegaan (stond toch niks bijzonders op):
Zo nee: dan blijft alleen over om alles te resetten naar een maagdelijke desktop, zoals die eruit zag na de installatie. Je verliest dan alle door jou gemaakte instellingen qua thema's, kleuren en achtergrond. Die moet je dan naderhand weer opnieuw aanbrengen.
Druk weer Alt-F2 en tik gnome-terminal voor een terminalsessie. Tik het volgende:
rm -rf .gnome .gnome2  .gconf .gconfd .metacity
sudo service gdm restart

En dan heb je weer de desktop zoals die eruit zag na de installatie. In de menu's staan wel nog alle software die je later bijgeïnstalleerd zou hebben. Veel succes!
Bingo!
Perfect, alles exact zoals het was.
Wat ik uit dit commando begrijp is dat je diverse config files weggooit en daarna de grafische manager herstart waardoor hij waarschijnlijk nieuwe files gaat maken met een standaard inhoud?
Slechts 1 ding viel me op, ik moest wireless opnieuw instellen? Wat dat met de desktop te maken heeft snap ik niet.

In ieder geval precies wat ik bedoelde, alles is weer orgineel.
Bloom hartelijk dank voor de oplossing, de rest bedankt voor het meedenken!



MrGee, je reactie las ik net nadat ik dit bericht had getypt. Ik zal het script eens nalezen, er moet iets verschil zijn met de oplossing van bloom want zo te zien in het filmpje restart hij niet de desktop. Ook bedankt voor de reactie!
« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 10:54:41 door Willempiesnor »
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Bloom

  • Lid
Re: (OPGELOST)Bovenste balk weg
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/06, 10:53:09 »
Wat ik uit dit commando begrijp is dat je diverse config files weggooit en daarna de grafische manager herstart waardoor hij waarschijnlijk nieuwe files gaat maken met een standaard inhoud?
Ja, dat klopt.

Slechts 1 ding viel me op, ik moest wireless opnieuw instellen? Wat dat met de desktop te maken heeft snap ik niet.
De netwerkinstellingen horen bij het Gnome NetworkManager applet en die staan ook in je homedirectory bij de andere Gnome instelllingen. Door dat rm-bevel worden die dus ook gewist. Dat geldt trouwens ook voor eventuele Nautilus-bladwijzers die je aangemaakt zou hebben, die moet je ook opnieuw doen.

Offline elendil

  • Lid
Re: (OPGELOST)Bovenste balk weg
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/06, 11:02:42 »
Hallo

En voor degenen die gewoon even een scriptje willen draaien;
http://www.starryhope.com/linux/ubuntu/2010/restore-the-default-panels-in-ubuntu/

Werkt prima en is zo gepiept, ...

Groeten Gerrit

En, zoals één van de gebruikers daar zei, het zou eigenlijk standaard opgenomen moeten worden in Ubuntu!


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: (OPGELOST)Bovenste balk weg
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/06, 11:19:02 »
Toch had dit script mijn probleem waarschijnlijk niet opgelost.
Ik ben geen script wizzard (verre van dat) maar als ik het script lees zie ik staan:
0. de optie om de instellingen van je panels op te slaan in een enkele file.
1. de optie om in geval van een probleem die file weer in te lezen zodat je de instellingen weer terug hebt.
2. De tweede oplossing die bloom had:
Als dat niet helpt en de bovenste menubalk nog steeds verdwenen is, kun je eerst proberen het gnome-paneel te heractiveren.
Druk weer Alt-F2 en tik dan het volgende: gnome-terminal. Nu opent zich een terminalsessie. Tik het volgende:
gconftool-2 --recursive-unset /apps/panel
gnome-panel &

Lost dat de zaak op? Zo ja: prima!
Deze commando's gaven bij mij een foutmelding. Ik dacht eerst dat ik ze verkeerd had ingetypt maar bij herhaling lukte het ook niet. Waarschijnlijk had het scriptje (wat volgens mij dezelfde commando's al hierboven gebruikt) dus niet geholpen.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline mrGee

  • Lid
Re: (OPGELOST)Bovenste balk weg
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/06, 12:35:10 »
@ Willempiesnor, inderdaad 't is meer dat je in ieder geval erg makkelijk
je panels met optie 3 weer compleet default 'nieuw uit doos' kunt zetten.
-- = >  simplify if you can   -- = >