Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Volgorde windows bootscreen en grub omgedraaid  (gelezen 1651 keer)

Offline Samsam

  • Lid
[Opgelost] Volgorde windows bootscreen en grub omgedraaid
« Gepost op: 2012/05/31, 10:16:56 »
Ik heb een dualboot met win7 en Ubuntu 10.04. Tot gisteren kreeg ik bij opstarten eerst een keuzemenu of ik Windows of Linux wilde draaien en bij keuze voor Linux kwam ik dan in de Grub bootloader terecht. Het eerste keuzemenu kon ik in Windows configureren mbv EasyBCD. Alles precies zoals het hoort.
Vandaag blijkt die volgorde opeens spontaan omgedraaid. Nu kom ik eerst in de Grub bootloader (waarin Linux bovenaan staat) en pas als ik handmatig voor Windows kies verschijnt het eerste keuzemenu. Blijkbaar is er tijdens de laatste Linux sessie een upgrade doorgevoerd die dit veroorzaakt heeft, maar ik heb geen idee welke. Hoe kan ik de oude situatie weer terugkrijgen?
Overigens kan ik met EasyBCD in Windows de oorspronkelijke bootloader nu niet meer vinden.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/01, 16:30:18 door Samsam »

Offline Samsam

  • Lid
Re: volgorde bootscreen en grub omgedraaid
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/31, 12:32:19 »
Bedankt voor je reactie. Nee, er is geen nieuwe kernel geïnstalleerd, dat dacht ik eerst ook. De tip waar je naar verwijst gaat over de volgorde binnen de GRUB, maar die hoef ik niet te veranderen. Mogelijk stel ik deze vraag op het verkeerde forum en is het kwestie van een nieuwe MBR aanmaken in windows. Het vreemde is echter dat de oude MBR nog wel aanwezig is en werkt, maar dat die nu dus pas ná de GRUB (wanneer ik daar voor Win7 kies)  in werking treedt i.p.v. daarvoor.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: volgorde bootscreen en grub omgedraaid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/31, 16:25:33 »
Volgens mij gaat het hier om een WUBI installatie...?

Offline Samsam

  • Lid
Re: volgorde bootscreen en grub omgedraaid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/31, 16:31:06 »
Nee, geen Wubi. De installatie van Linux staat op een aparte fysieke schijf.

Re: volgorde bootscreen en grub omgedraaid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/31, 18:21:55 »
Kijk eens in je BIOS bij de opstartvolgorde, waarschijnlijk staat daar de linuxschijf boven de windowsschijf, en heb je altijd de windowsschijf boven de linuxschijf gehad en bootte je van de windowsschijf door naar de linuxschijf. Kijk eens wat de volgorde in de BIOS is, en probeer dan eens de windowsschijf bovenaan te zetten.

Achtergrond:
De BIOS is het systeem van je moederbord dat gestart wordt als je je computer aan zet, en dan (onder andere) een harde schijf kiest om van op te starten. Het verzorgt het scherm, waar meestal het merk van je computer op staat, dat verschijnt voor je bootloader. Door dan op een toets als F1, F2, F10, F11, ESC of DEL (verschilt per BIOS) te drukken kom je in een instellingensysteem, waar meestal ergens een optie staat om de standaardvolgorde van uit te proberen schijven te veranderen.

Offline Samsam

  • Lid
Re: volgorde bootscreen en grub omgedraaid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/31, 19:44:58 »
Thanks, de harddisk opstartvolgorde in de bios deed het hem, geen moment aan gedacht. Ik heb windows op een ssd staan en die stond pas op de 5e plek in de lijst. Die heb ik nu als eerste gezet en alles werkt weer zoals voorheen. Blijf ik me toch afvragen waarom het altijd goed gewerkt heeft en nu opeens niet meer. Mogelijk door een update van de grub. Hoe dan ook, alles draait weer zoals ik het wil.

Offline Samsam

  • Lid
Re: [Opgelost] Volgorde windows bootscreen en grub omgedraaid
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/25, 11:52:13 »
Toevoeging: Na een tijdje kreeg ik hetzelfde probleem opnieuw. In de BIOS bleek de opstartvolgorde 'spontaan' veranderd te zijn   :o ( waarschijnlijk teruggezet naar default). Geen idee hoe dat komt, mogelijk door een of andere update of door een geheugenstoring. Hoe dan ook, dat lijkt me eerder windows / hardware gerelateerd.

Offline koos4401

  • Lid
Re: [Opgelost] Volgorde windows bootscreen en grub omgedraaid
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/25, 14:20:17 »
Citaat
Geen idee hoe dat komt, mogelijk door een of andere update of door een geheugenstoring
Ga ook de mogelijkheid na van  een stroomstoring (externe net) resp. een leegrakende onboardbatterij voor de BIOS (Levensduur een jaar of 5)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Samsam

  • Lid
Re: [Opgelost] Volgorde windows bootscreen en grub omgedraaid
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/25, 20:23:11 »
Oh ja, dat laatste is ook een reële mogelijkheid, de pc is nu inderdaad ongeveer 5 jaar oud. Ik was net begonnen me te oriënteren om een nieuwe samen te stellen.

Re: [Opgelost] Volgorde windows bootscreen en grub omgedraaid
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/30, 19:48:02 »
Zo duur is een nieuw batterijtje voor de bios niet hoor ;) Anderzijds begrijp ik ook wel dat je na 5 jaar een nieuwe PC wil hebben.