Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe printer  (gelezen 2349 keer)

Offline vinum

  • Lid
nieuwe printer
« Gepost op: 2022/12/07, 09:05:13 »
heeft iemand een tip voor een nieuwe printer met een goede driver voor Ubuntu (liefst Epson wegens aparte inktpatronen)

Offline bart85

  • Lid
Re: nieuwe printer
« Reactie #1 Gepost op: 2022/12/07, 09:27:54 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: nieuwe printer
« Reactie #2 Gepost op: 2022/12/07, 09:36:58 »
 Epson heeft niet veel met Linux constateerde ik toen ik een reeds aanwezige Epson wou installeren met Linux.
Wij gebruiken al 25 jaar probleemloos Oki, ook in Linux.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: nieuwe printer
« Reactie #3 Gepost op: 2022/12/07, 14:12:29 »
Belangrijk om te weten:

Moet het kleur zijn?
Moet die kunnen scannen?
Moet die WiFi hebben?
Print je veel?

Ik heb al een goede scanner en zelf hoef ik geen kleur te kunnen printen. Ik heb de HP Laser 107a gekocht. Is goedkoop, geen last van uitdrogende inktpatronen en gewoon aan te sluiten met USB-kabel. Hele compacte printer. Was toen iets van € 100,00. (Nu is die iets duurder geworden.) Print dus alleen zwart.
Later een tweede van bij gekocht. Er staat er nu één op zolder en één in een kast in de huiskamer. Werkt hier met W10, W11, Xubuntu en Linux Mint.
Zie voor installatie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108583.msg1054821#msg1054821

Als je hem op Windows aansluit, heb je een iets uitgebreider instelmenu. Daar kun je ook de uitschakeltijd opgeven (bijv. 10 minuten). Die setting houdt hij vast als je hem later permanent op een Linux pc aansluit. Als ik iets wil printen zet ik hem alleen aan. Uitzetten kun je zo niet vergeten.

« Laatst bewerkt op: 2022/12/07, 14:38:50 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline aartje

  • Lid
Re: nieuwe printer
« Reactie #4 Gepost op: 2022/12/07, 19:56:03 »
Als het alleen zwart/wit is dan raad ik je een laserprinter aan. Met een goede heb je nooit gezeur en zeker
als je de echte merktoner gebruikt. Ik heb net na 19 jaar ( :)  ) en ca. 18000 prints afscheid genomen van mijn
Brother HL-1430 laserprinter (hij deed het nog prima..) en heb nu gelijk weer een Brother gekocht,
de HL-L5000D, daar gaat de drum ca. 50000 prints mee en hij doet ook "bomproef" aan.
Wel wat duurder (ca. 200 Euro). Hij kan dubbelzijdig afdrukken en het installeren
van de drivers is een fluitje van een cent.
« Laatst bewerkt op: 2022/12/07, 19:58:45 door aartje »

Offline loti

  • Lid
Re: nieuwe printer
« Reactie #5 Gepost op: 2022/12/07, 20:55:46 »
Hier ook een Brother laserprinter HL-L2370DN , werkt zonder problemen op 3 laptops.
Deze kan alleen zwart printen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: nieuwe printer
« Reactie #6 Gepost op: 2022/12/07, 21:13:17 »
Kyocera Mita FS 1000+ met gebruik van de HP Laserjet 4 driver sinds 2001 en nog een kompleet nieuwe toner in voorraad.
2 kleuren inktjet printers afgeleverd bij de milieustraat wegens konstant ge....... met de kleuren cartridges en verstopte spuitmondjes.

Goed zoeken levert al aanbiedingen van bekende merken op van rond de 100€ of nog lager.
« Laatst bewerkt op: 2022/12/07, 21:25:12 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: nieuwe printer
« Reactie #7 Gepost op: 2022/12/08, 14:05:08 »
Epson heeft niet veel met Linux

Hmm, heb hier vier Epson-producten (3 printers en 1 foto/negatiefscanner) waarvan er drie probleemloos vanuit Linux te bedienen zijn. De laatste aanwinst, een Ecotank-model, vertoonde wat kuren, maar dat heb ik opgelost door zelf een printerdriver te maken, in bash (met de cups-opdrachten lp, etc.).

Hier dus geen enkel probleem met Epson-producten in een Linux-omgeving.

Offline vinum

  • Lid
Re: nieuwe printer
« Reactie #8 Gepost op: 2022/12/08, 16:39:30 »
net de Canon Pixma TS6350a gekocht en de drivers voor Linux gedownload.
de bestanden hebben de extensies deb.tar.gz en rpm.tar.gz, maar als ik ze wil openen met software-installatie krijg ik als reactie "installeren van bestand mislukt: niet ondersteund"
hij is momenteel aangesloten, maar als ik een commando geef gaat hij enkel kopiëren, geeft geen keuzemenu

Offline DeBaas

  • Lid
Re: nieuwe printer
« Reactie #9 Gepost op: 2022/12/08, 23:40:51 »
De aangeboden drivers zijn geen .deb executable/uitvoerbare bestanden.
 
https://www.canon.nl/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_ts_series/pixma-ts6350a.html?type=drivers&language=nl&os=linux%20(64-bit)

Pak het (debian Packagearchive) deb.tar.gz bestand EERST uit.
Open een terminal.

cd ~/Downloads/cnijfilter2-5.90-1-deb
 # aanpassen aan de werkelijk te gebruiken map.
sudo sh ./install.sh
 # met sudo sh hoef je de install.sh niet executable/uitvoerbaar te maken.
sudo ./install.sh
 # Indien de file executable (gemaakt) is.

Het Scangear program installeren gaat op dezelfde wijze.
rpm.tar.gz bestanden zijn niet bedoeld voor Debian/Ubuntu/Mint en afgeleiden.
« Laatst bewerkt op: 2022/12/08, 23:48:38 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: nieuwe printer
« Reactie #10 Gepost op: 2022/12/09, 09:42:15 »
Epson heeft niet veel met Linux

Hier dus geen enkel probleem met Epson-producten in een Linux-omgeving.

Moet mijn bijdrage corrigeren;
voor de Epson die ik enkele jaren geleden in Linux wou installeren, waren er geen drivers beschikbaar, inmiddels wel zag ik nu net.
Toen ik meerdere Epsons bekeken, een behoorlijk aantal had toen geen drivers beschikbaar voor Linux.

Mooi dat Epson ook aan  de Linux gebruiker denkt.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: nieuwe printer
« Reactie #11 Gepost op: 2022/12/09, 11:15:25 »
Mooi dat Epson ook aan  de Linux gebruiker denkt.

Voor een van m'n Epson-printers (een simpele van minder dan 50€) installeer ik een generieke Epson-driver genaamd printer-driver-escpr, zit in Synaptic. Wellicht dat ook andere Epson-producten daarmee aan de praat zijn te krijgen.

Offline vinum

  • Lid
Re: nieuwe printer
« Reactie #12 Gepost op: 2022/12/11, 17:31:32 »
heb nu de "instructies" van DeBaas gevolgd: resultaat is een perfect werkende printer-scanner! bedankt!

Re: nieuwe printer
« Reactie #13 Gepost op: 2022/12/12, 13:45:48 »
Hmm, heb hier vier Epson-producten (.................. 1 foto/negatiefscanner)..................................................

Welke foto/negatief scanner ?
(Ben ook op zoek naar zoiets. )
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)