Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan niet meer inloggen na upgrade naar 16.04 van 15  (gelezen 234 keer)

kan niet meer inloggen na upgrade naar 16.04 van 15
« Gepost op: 2016/04/23, 12:51:00 »
Hallo,

Na de upgrade vraagt het login venster mijn paswoord neemt het aan en komt dan terug in het zelfde venster.
Iemand een ideetje?

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan niet meer inloggen na upgrade naar 16.04 van 15
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/23, 13:45:02 »
Het antwoord is hier klassiek dat een verse installatie altijd beter is dan een upgrade. Hoewel upgraden officieel ondersteund wordt, blijkt het toch vaak op kleinere of grotere puntjes niet goed te gaan. Hier wordt een gelijke vraag voor Ubuntu 14.04 beäntwoord. Ik zou aanraden om eerst eens te proberen of het ligt aan verkeerde rechten van het bestand .Xauthority. Je kan dit als volgt:

* Druk op Ctrl+Alt+F1 om naar een tekstconsole over te schakelen
* Log daar in: gebruikersnaam en daarna paswoord. Tijdens het typen van je paswoord krijg je helemaal niets te zien: dat werkt zo, dus: blind typen en enter om je paswoord in te geven.
* Je komt op een terminal prompt: controleer de permissies van .Xauthority met het commando "ls -la .Xauthority". Moet er uit zien als volgt:
-rw------- 1 vanadium vanadium 53 Apr 23 13:30 .Xauthority
waarbij in plaats van vanadium je eigen login moet te zien zijn. Staat er "root" of iets anders, dan ken je al het probleem: je bent dan niet eigenaar van het bestand, waardoor je niet kan inloggen. Ook mag het bestand enkel voor jou lees en schrijfbaar zijn (-rw-------).
* Pas eventueel de eigenaar aan met het commando: "chown $USER $USER .Xauthority". Pas eventueel de eigenschappen aan met "chmod 600  .Xauthority".

Je kan in principe uit de tekstconsole door op Ctrl+Alt+F7 te drukken. Ik stel vanst dat dat nu bij mij aanleiding geeft tot het bevriezen van het toetsenbord. Om dat risico te vermijden, kan je via de terminal herstarten met het commando "sudo shutdown -r now".