Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met Pakketbeheer  (gelezen 1317 keer)

Cornholio

  • Gast
Probleem met Pakketbeheer
« Gepost op: 2007/09/07, 21:47:01 »
Hallo,

Ik ben vrij nieuw met Ubuntu, en er zijn een aantal dingen die ik nog niet helemaal snap...
Hopelijk kan iemand me enigzins helpen, ik kon zelf geen bruikbare documentatie terug vinden over de problemen.

Eergisteren heb ik Ubuntu geinstalleerd, waarna ik de updates heb opgehaald.
Vandaag probeerde ik virtualbox te installeren.
De install bleef hangen, na 2 uur heb ik deze beëindigd.
Het venster 'Pakketbeheer' wilde niet meer sluiten, waarop ik de PC heb gereboot.
Na de reboot had ik de laagst mogelijke resolutie, nadat ik de liveCD er had ingegooid was de resolutie weer goed.
Ik kan nu echter niets meer installeren, ik krijg de volgende foutmelding;


E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.
Ik heb ook een andere, misschien nogal domme vraag. (me=n00b)
Met welk programma kan ik een .ISO bestand openen dat op m'n harde schrijf staat?

GreetS,

Cornholio :P

Cornholio

  • Gast
Probleem met Pakketbeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/07, 21:54:31 »
Ik kom Synaptic Pakketbeheer ook niet meer in.
Weet iemand wat ik fout doe???

Cornholio :P

Guus

  • Gast
Probleem met Pakketbeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/07, 22:00:31 »
doe de opdracht dpkg --configure -a eens in de terminal :)

Cornholio

  • Gast
Probleem met Pakketbeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/07, 22:04:41 »
Dan krijg ik de melding; deze bewerking kan alleen uitgevoerd worden door de beheerderBedankt voor je advies, ik had het al geprobeerd.
Hoe wordt ik eigenlijk beheerder? :)

GreetS,

Cornholio :P

Probleem met Pakketbeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/07, 22:12:17 »
Jullie waren bijna goed ;)

Doe in de terminal sudo dpkg --configure -a
Er zal om een password gevraagd worden, toets hier je normale password in. Schrik niet, je ziet niets op het scherm verschijnen, dus geen sterretjes of iets dergelijks.

Sudo is het commando als je als beheerder iets moet uitvoeren. Pas dus op met het gebruik van sudo. Sudo is altijd tijdelijk.

Cornholio

  • Gast
Probleem met Pakketbeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/07, 22:26:00 »
Bedankt voor alle hulp tot op dus ver!
Ik ben er alleen nog niet uit, het helpt niet.
Ik krijg tijdens de start up van Synaptic Pakketbeheer en software installeren/verwijderen de volgende foutmelding;

E: Pakket virtualbox moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
E: Interne fout bij openen van buffer (1). Gaarne rapporteren.

Waar zou het aan liggen???

GreetS,

Cornholio :P

Cornholio

  • Gast
Probleem met Pakketbeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/08, 01:07:32 »
Nu krijg ik de volgende foutmelding van de update manager;

Kon de pakketinformatie niet initialiseren

Tijdens het initialiseren van de pakketinformatie ontstond er een onoplosbaar probleem.

Meld deze fout voor het pakket ‘update-manager’ in een foutrapportage en voeg daarbij de volgende foutmelding:

'E:Pakket virtualbox moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.'
Wat moet ik doen om weer apps te kunnen installeren??? :(

GreetS,

Cornholio :P

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Probleem met Pakketbeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/08, 05:08:11 »
sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq virtualbox uitvoeren in de terminal.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Probleem met Pakketbeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/08, 09:30:09 »
over sun java, googleearth virtualbox en skype

sun java, googleearth, virtualbox en nog een paar progs vragen om "ondertekening" van een licentie. soms moet daar een terminal voor geopend worden (klein driehoekje activeren om de voortgang van de download te volgen). doe je dit niet rest je een gebroken pakket en apt (synaptic)
gebruik voor de ondertekening de pijltjestoets en/of de tab-toets!

Cornholio

  • Gast
Probleem met Pakketbeheer
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/08, 22:00:25 »
Bedankt voor alle hulp!
Johanvd je had gelijk, ik moest net commando sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq virtualbox uitvoeren in de terminal.

Ik heb echter nog 1000 en een andere vragen, ik hoop dat iemand me enigzins verder kan helpen.

*ik heb een nVidia GeForce FX 5900 XT, maar begrijp niet hoe ik de driver kan installeren.
*ik maak gebruik van een Dual monitor, mijn TV, middels S-Video, maar hoe stel ik dat in vanuit Ubuntu?
*hoe open ik een .ISO die op mijn harde schijf staat?
*wat moet ik exact doen om virtualbox te installen?

Iedere vorm van hulp is welkom!

GreetS,

Cornholio :P

Probleem met Pakketbeheer
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/08, 23:04:34 »
Citaat van: Cornholio
*ik heb een nVidia GeForce FX 5900 XT, maar begrijp niet hoe ik de driver kan installeren.
*wat moet ik exact doen om virtualbox te installen?
Je kan het stuurprogramma voor je video kaart installeren door naar systeem - beheer - beperkt ondersteunde stuurprogramma's te gaan. Daarna moet je het vakje onder activeren aanvinken.

Hier staat de info ook: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia

En voor virtual box moet je tijdens de installatie ergens akkoord gaan door op ok te klikken, ik klikte op de ok maar dat werkte niet, tot ik erachter kwam dat je op je rechterpijltje (of tab) moet duwen en dan wordt de ok geselecteerd en dan op enter.

Hier staat ook info over virtualbox:
http://www.ubuntugeek.com/create-and-manage-virtual-machines-using-virtualbox.html
Ubuntu 8.04 "Hardy Heron"
Mac OS X Leopard