Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden  (gelezen 3947 keer)

Offline oemoeta

  • Lid
Door alle bijeengesprokkelde info is het soms moeilijk door de bomen het bos nog te zien, daarom even checken of ik het goed voor heb:

1. Ik wil een aparte home-partitie; die bevat dan al mijn bestanden én instellingen (firefox-profiel, thunderbird-profiel met alle mails enz.); zodat ik niets moet opnieuw instellen als ik straks Gutsy installeer (dit klopt?)

2. ik heb een dual boot met windows xp en wil mijn bestanden op de home partie ook kunnen gebruiken onder windows, maar hoe moet de home-partitie dan geformatteerd worden? Als ik het goed begrepen heb mag fat32 niet voor een home-partitie, dus blijft ntfs, ext2 of ext3. Ik heb  gelezen dat er intussen programma's zijn waardoor windows ook ext2 en ext3 kan gebruiken en dat anderzijds ubuntu intussen goed overweg kan met ntfs, maar wat geniet dan de voorkeur? Ik weet niet of dat er toe doet, maar ik zou alleen hoogst uitzonderlijk nog in windows werken, dus zou ik denken dat ik best de bestanden in een "linux-indeling", ext2 of ext3, zet en dan via windows met een omweg benader, dan de bestanden in een "windows-indeling", ntfs, te zetten en ze dan voortdurend in ubuntu met een omweg te moeten benaderen?
Of slaat dat idee van die "omweg" nergens op (ik denk misschien nog te veel als windows-gebruiker en zie meteen een programma voor mij dat heel mijn computer direct vertraagt)?

Bijkomende vraag: wat is het verschil tussen ext2 en ext3? (en, puur uit nieuwsgierigheid, waarom mag fat32 niet voor een home-partitie?)

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/17, 12:35:01 »
ext3 is een opvolger van ext2. Het grootste verschil tussen de twee is dat ext3 een 'journaled' filesystem is, en ext2 is dat niet. Het voordeel van ext3 is dus dat het beter bestand is tegen stroompannes en dergelijke, omdat het een aantal zaken kan herstellen met behulp van de 'journal' die opgesteld werd.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/17, 12:38:36 »
1: Klopt.

2: Je home folder MOET ext3 zijn. Iets anders (fat, ntfs, ext2) werkt niet, of is een stuk minder veilig.
Fat heeft totaal geen rechten structuur, kan niet omgaan met grote bestanden en is nogal inferieur t.o.v. ntfs en ext2/3
Ntfs is niet compatible met Linux. Lezen gaat prima, schrijven en het omgaan met rechten kan problematisch zijn.
Ext2 is minder goed dan ext3. Ext3 heeft extra toevoegingen die het beter bestand maakt tegen corruptie van bestanden. Op wikipedia is genoeg te vinden over de verschillende file systems.

Ik denk dat het het makkelijkste is als je een aparte partitie maakt (fat) waar je je firefox en thunderbird profiel in zet. Over het verplaatsen van je profielen van FF en TB is hier op het forum ook al een topic geweest.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/14965

De volgende link kan ook helpen:
http://kb.mozillazine.org/Sharing_a_profile_between_Windows_and_Linux

Offline oemoeta

  • Lid
dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/17, 13:26:53 »
Darkstar,
bedankt voor de uitleg

Johan,
waarom mogen die profielen niet onder mijn home-partitie staan; is dat om ze ook vanaf windows bereikbaar te houden? Voor mij is dat geen noodzaak, ik hou windows alleen voor toepassingen die niet willen starten onder ubuntu, maar internet en mail wil ik alleen onder ubuntu bekijken.

Dus, als ik geen thunderbird of firefox wil in windows, mag alles dan in de home-partitie, ext3? En kan ik dan in windows ook nieuwe bestanden schrijven in deze partitie, of kan ik alleen bestaande bestanden bekijken?

Of, aangezien ik geen grote bestanden heb, waarom mogen alle bestanden én eventueel mijn thunderbird- en firefoxprofielen niet in een aparte fat32-partitie (zo heb ik het nu, maar met die fat32-partitie heb ik een probleem met de rechten dat niet opgelost geraakt)?
Maar in dat geval: wat staat er dan eigenlijk nog in mijn home-partitie??

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/17, 13:34:31 »
Je schrijft dat je een aantal bestanden in zowel Ubuntu als Windows wilt kunnen openen.

Als het alleen gaat om lezen, dan maakt het niet zo heel veel uit: Linux en Windows kunnen met wat omwegen redelijk elkaars bestandssystemen lezen. Schrijven is een heel ander verhaal.
Wil je ze veranderen, beschrijven dus, dan moet dat op een partitie die door beide besturingssystemen te lezen en te schrijven is. De enige oplossing die makkelijk en betrouwbaar is, is een fat32 partitie.

Je home map kan niet op een fat32 of ntfs partitie staan. Punt. Ubuntu zal weigeren om te werken.


De beste oplossing voor als je je Firefox en Thunderbird profielen (en evt. andere bestanden) wil lezen en schrijven vanuit Ubuntu en Windows is ze te verplaatsen naar een fat32 partitie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/17, 13:37:25 »
In het begin heb ik ook een tijdje zo'n uitwisselingspartitie in FAT32 gehad. Maar het is eigenlijk zonde van de ruimte op je harde schijf. Je kunt beter een USB geheugenstaafje gebruiken voor het uitwisselen van bestanden tussen Windows en Linux.

Overigens zul je merken, dat je gaandeweg Windows steeds minder zult gaan gebruiken, dus dan is zo'n uitwisselingspartitie al helemaal zonde....

Offline oemoeta

  • Lid
dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/17, 14:15:49 »
Hm,
zo'n USB-stick lijkt mij behoorlijk omslachtig... Ik vind het altijd raar dat weinig mensen dit nodig lijken te vinden, maar voor al wie een dual boot heeft, lijkt het mij toch handig dat de bestanden gewoon vanuit beide systemen bekeken én bewerkt kunnen worden? Al is het maar om andere gebruikers die (nog) geen ubuntu kennen, (om mijn vrouw niet met naam te noemen...) toe te laten te werken op mijn computer ;-)

Dus wat ik nodig heb is:
* windows-partitie
* root-partitie ubuntu
* home-partitie ubuntu (maar (zie ook vorige vraag): als hier geen bestanden en geen profielen thunderbird en firefox instaan, wat staat hier eigenlijk nog in?)
*swap-partitie
* fat32-uitwisselingspartitie

Klopt dit?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/17, 14:26:03 »
Klopt :)

In je home staan dan alleen nog maar de instellingen voor je programma's (behalve FF en TB), thema's, etc.
Niet echt veel dus.

Misschien is het dan niet eens nodig om een aparte home partitie te maken.

Offline oemoeta

  • Lid
dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/17, 14:56:55 »
Ok,
ik heb niet bepaald de gewoonte mijn computer op te pimpen met allerlei toeters en bellen, dus laat ik die aparte home gewoon vallen.

Dan heb ik eigenlijk al de goede indeling voor mijn harde schijf, maar zit ik met het volgende probleem: onder mijn fat32-partitie staan mijn documenten. Ik wil een snelstarter maken op het bureaublad, maar dit lukt niet; ik heb hiervoor niet de nodige rechten.
Ik heb al op alle mogelijke manieren (gksudo nautilus, en via terminal met chown) proberen deze rechten aan te passen, maar dat lukt niet: eigenaar is "joost", maar groep blijft "root"... enig idee wat ik verkeerd doe?
(ik werk nu op een andere pc, als er meer info nodig is, kan ik deze pas vanavond posten)

alvast bedankt allemaal

Joost

Offline oemoeta

  • Lid
dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/19, 11:57:41 »
Citaat van: pjotr123
In het begin heb ik ook een tijdje zo'n uitwisselingspartitie in FAT32 gehad. Maar het is eigenlijk zonde van de ruimte op je harde schijf. Je kunt beter een USB geheugenstaafje gebruiken voor het uitwisselen van bestanden tussen Windows en Linux.

Overigens zul je merken, dat je gaandeweg Windows steeds minder zult gaan gebruiken, dus dan is zo'n uitwisselingspartitie al helemaal zonde....
Pjotr,
ik heb intussen bedacht dat ik gewoon teveel koudwatervrees heb: eigenlijk gebruik ik windows niet meer, alleen de CD-roms met spelletjesvoor mijn kinderen lijken niet te lukken onder ubuntu, maar misschien moet ik eens tijd pakken om Wine beter te bekijken (moeilijk met twee ongeduldige kinderen van 3.5 en 2 jaar die over je schouder hangen te wachten tot ze kunnen beginnen :))

Dus: gisteren gutsy geïnstalleerd mét alle persoonlijke bestanden in een aparte ext3-homepartitie, en daarmee gedaan!

dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/19, 12:30:29 »
Ik heb een dual boot met windows op ntfs, Xubuntu en de home partitie op ext3. Ik gebruik in windows XP een speciaal programma zodat windows gebruik kan maken van de ext3 home partitie. Dit programma is hier te vinden:

http://www.fs-driver.org/

Het loopt bij mij perfect, ik heb de mijn documenten map in windows gekoppeld aan een mijn documenten map in mijn home partitie. Verder gebruik ik in windows en linux thunderbird zodat ik dezelfde bestanden deel waarin mails e.d. worden opgeslagen (deze staan in een verborgen mozilla-thunderbird directory in de linux home folder). Dus alle mail loopt synchroon. Ik deel mijn bookmarks met de firefox en internet explorer plugin chipmarks. Verder maak ik in linux gebruik van de lettertypes van windows door in mijn home map een folder aan te maken met de naam .fonts waarin ik een link heb gemaakt naar de windows font directory. Al met al werken windows en linux perfect samen. Zo vaak hoef ik niet naar windows eigenlijk, ik gebruik codeweavers crossoveroffice om office2000 te draaien onder linux. Alleen voor SPSS moet ik nog naar windows toe, maar dat hoeft over een maand als het goed is ook niet meer. (er is inmiddels een linux versie van spss) Dan gaat windows er af, en kan ik een betatestsysteem installeren in plaat daarvan (ik heb niet zo'n grote hd).

Offline oemoeta

  • Lid
dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/19, 12:40:32 »
Tommie,
de manier waarop de boel bij jou georganiseerd is, is precies wat volgens mij de meeste doorsnee-PCgebruikers met een dual boot willen doen (zeker in het begin, als ze windows niet willen of durven dumpen). Het verwondert mij dan ook dat je, ondanks alle info hier op het forum en op de wiki, geen handleiding hebt die van a tot z beschrijft hoe je dat aanpakt

Maw een handleiding die uitlegt hoe je:
* profiel, alle instellingen en mails deelt in firefox en thunderbird
* bestanden deelt tussen windows en linux
* windows-lettertypes gebruikt in linux

Of vergis ik me nu, en bestaat die handleiding wel (ik moet toegeven dat mijn Engels niet bepaald schitterend is, en ik schrik dus snel terug van Engelse informatie)?

dual boot: indeling home partitie met gemeenschappelijke bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/19, 13:55:55 »
Sja, er is idd geen wiki die alle info bij elkaar zet... ik ben ook een beginner, en heb gewoon op google en de ubuntu forums gezocht of er oplossingen waren voor wat ik wilde. Ik moet zeggen dat ik niet nauwkeurig genoeg meer weet wat ik precies allemaal gedaan heb om een wiki te kunnen schrijven, dan zou ik opnieuw een aantal dingen moeten gaan uitzoeken. Dat is waarschijnlijk meteen de reden dat er geen wiki van is... de meesten zoeken dit uit als ze nog geen kaas van linux hebben gegeten, en dus ook niet weten wat een wiki is. Tegen de tijd dat ze een beetje meer begrijpen zijn ze al vergeten wat ze precies allemaal gedaan hebben.

In ieder geval is er meer info over de plugin voor bookmarks synchronizatie voor firefox en ie te vinden op www.chipmark.com  Het komt er op neer dat je een plugin moet installeren in firefox en in internet explorer. Voor de plugin voor internet explorer moet je geloof ik eerst .net installeren in windows. Meer informatie daarover kan je denk ik op de site van chipmark vinden.

Van de onderstaande website kan je een programmaatje downloaden dat er voor zorgt dat windows ext3 kan lezen en schrijven:
http://www.fs-driver.org/
Dit programmaatje kan je downloaden en vervolgens dubbelklikken om het te installeren. Mocht je nog instellingen willen veranderen kan je het vinden in het configuratiescherm van windows. Vervolgens heb ik de Mijn Documenten map in windows met de rechtermuisknop geklikt, en dan kan je er voor kiezen om een andere locatie te zoeken. Je kan nu een locatie aangeven in je home folder van linux.

Om de mail tussen Thunderbird windows en Thunderbird linux te synchronizeren verwijs ik in Thunderbird windows naar de maillocatie in linux. Hiervoor ga je in Thunderbird naar acount settings --> local folders --> local directory.   Daar vul ik in mijn geval de locatie in van mijn mails in de home directory van linux: (dit is bij jou waarschijnlijk niet exactr hetzelfde!)
Citaat
/home/tommie/.mozilla-thunderbird/rtypoyg9.default/Mail/Local Folders
Het is ook mogelijk om verdere instellingen zoals het adresboek e.d. te synchronizeren volgens mij, maar ik weet eigenlijk niet eens of ik dat gedaan heb of niet.. zo vaak gebruik ik windows..  : )  

Wat betrefd de windows fonts:
Ik heb mijn windows partitie gemount onder /windows  In mijn geval maak ik dan een link aan in /home/username/.fonts naar /windows/WINDOWS/Fonts.

Dit gaat in mijn geval zo:
Open een terminal, en tik in:
cd ~
mkdir .fonts
ln -s  /windows/WINDOWS/Fonts /home/"vul hier je username in"/.fonts/windowsfonts
Ik hoop dat je hier wat mee verder kan. Het kan best dat er het een en ander niet klopt.

groet,
Thomas.