Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.10 herkent Raid0 niet, schijven wel.  (gelezen 590 keer)

Dieselpwr

  • Gast
Ubuntu 8.10 herkent Raid0 niet, schijven wel.
« Gepost op: 2009/10/21, 18:31:29 »
Hallo veelwetenden,

Ik heb een Raid0 (Array ingesteld via PCI kaart) met 2x 1TB aangesloten op een highpoint 1720 pci raidcontroller. Als ik in een windows installatie drivers laad dan herkent deze direct de raid configuratie en mijn partities etc. Nu zit het grootste gedeelte van de schijven vol met muziek en films, een collectie die ik liever niet weggooi, maar ik wil ook graag Ubuntu proberen. Als ik Ubuntu probeer te installeren dan herkent deze alleen mijn schijven, en niet de raid. Er zijn raid drivers beschikbaar voor Ubuntu vanuit de fabrikant, maar ik heb nergens de optie gezien om deze drivers te laden en ik ben onbekend met commands etc.

Is het mogelijk om Ubuntu 8.10 te installeren op mijn huidige raid? Ik heb een aparte partitie beschikbaar voor Ubuntu.

Als ik bijv een artikel gemist heb waarin een antwoord staat dan ben ik net zo blij, ik heb al veel gezocht maar zie door alle linux bomen even geen linux bos meer :P

Alvast bedankt voor hulp.

Re: Ubuntu 8.10 herkent Raid0 niet, schijven wel.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/21, 18:33:18 »
Dieselpwr, allereerst welkom! Voor RAID-configuraties zul je de Alternate CD moeten gebruiken. Deze bevat een tekstgebaseerde installer, die ondersteuning heeft voor RAID.

Dieselpwr

  • Gast
Re: Ubuntu 8.10 herkent Raid0 niet, schijven wel.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/21, 18:36:36 »
Bedankt voor je snelle reactie Cumulus :)

Ik ga zeker de alternate CD proberen, maar ik vrees alleen nog voor het woordje tekstgebaseerd. Ik hoop dat ik niet commands moet kennen, want ik heb maar 1 pc dus ik kan tijdens het installeren niet even googlen :P

Ik ga het proberen :)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu 8.10 herkent Raid0 niet, schijven wel.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/21, 19:13:30 »
Bedankt voor je snelle reactie Cumulus :)

Ik ga zeker de alternate CD proberen, maar ik vrees alleen nog voor het woordje tekstgebaseerd. Ik hoop dat ik niet commands moet kennen, want ik heb maar 1 pc dus ik kan tijdens het installeren niet even googlen :P

Ik ga het proberen :)
Het is tekstbased, je krijgt dus je krijgt schermpjes zoals hieronder.


Je hoeft dus geen commando's te kennen, alleen maar kiezen.

Dieselpwr

  • Gast
Re: Ubuntu 8.10 herkent Raid0 niet, schijven wel.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/21, 19:15:55 »
Prachtig!

Heb de Alternate CD binnen, onderweg!