Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 Firewall  (gelezen 11493 keer)

Offline force317

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Gepost op: 2008/05/27, 23:03:41 »
Kan iemand me zeggen waar ik een goede dokumentatie vind voor de configuratie van een firewall in Ubuntu 8.04 ? Of heeft iemand daar zelf ervaring mee ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.


Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/27, 23:44:15 »
Ik wil wel even benadrukken dat een firewall niet nodig is.
Er zijn in ubuntu standaard geen services geinstalleerd die op de poorten luisteren.

Marcel1557

  • Gast
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/28, 00:33:28 »
Weer zo'n freak die durft te beweren dat onder Linux geen Firewall of Virus/Root scanner nodig is.
Als je verstandig bent, kies je in de repo's voor de installatie van Firestarter, rkhunter en kasperspy.
Google maar eens op een van deze items... Die programma's zijn er niet voor niets...

Wereldwijd neemt Linux nog geen 2%  op de ranglijst  van besturingssystemen in.  Als dit omgekeerd was, had
Linux wel een heel groot beveiligingsprobleem. Dit probleem ligt nu op 't bordje van Microsoft...

Het is daarom wel heel erg gemakkelijk om Linux als een super "veilig" besturingssyteem  aan te merken, laat staan de benadrukking
dat een firewall niet nodig is...

Groetjes, Marcel1557

Marcel1557

  • Gast
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/28, 00:39:30 »
In de navolgende "posts" zal er ongetwijfeld met mij "afgerekend" worden. Dit is "ongehoord".

Tja, wat wil je geloven...

Groetjes Marcel

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/28, 00:44:10 »
Zeg mij een service dat standaard open staat naar de buitenwereld en waarop kan aangevallen worden...

En stuur me een virus voor linux per mail op.
Of stuur eens een rootkit.

Een firewall kan natuurlijk handig zijn vanaf het moment dat je iets open zet naar de buitenwereld. (daarom zijn ze er ook.)
Een virusscanner scant alleen op windows virussen.

En een rootkitscanner kijkt na of er geen rootkit langsgeweest is. (maar ik heb er zelf nog nooit een tegengekomen)

Marcel1557

  • Gast
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/28, 00:57:45 »
Zoals verwacht, komen de eerste "afrekeningen" nu binnen:

- De eerste service die standaard openstaat,  is onder Ubuntu "blue-tooth".  Toch ?

Virussen en rootkits worden niet verzonden, die krijg je gratis mee met het surfen en met name het downloaden.
En als je FF niet oplet, heb je zo'n ding ook nog eens letterlijk in de "root" zitten...

Sucses  Marcel1557

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/28, 01:04:19 »
En die staat open naar internet...?

Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/28, 01:07:03 »
Lang leven onze iptables...

Firestarter is enkel alleen handig voor freaks als ik die poorten willen openen om een webserver of iets anders voor het publiek toegankelijk te maken.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/28, 01:16:22 »
vlerknozem doe eens sudo iptables --list
Zolang je geen ufw of firestarter etc draait, zijn er geen regels gedefinieerd en doet iptables dus ook niets. :)
PS je kan natuurlijk ook zelf iptables regels instellen.

BTW: Waarom gaan we hier weer zo zwaar offtopic terwijl iemand gewoon een vraag stelt over hoe hij zijn firewall moet instellen. Als je zoiets intresseert open een topic over het nut van een firewall in offtopic Marcel1557.

Marcel1557

  • Gast
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/28, 01:20:30 »
IPtables=Firestarter

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/28, 01:22:38 »
Firestarter gebruikt iptables.
Dat is helemaal iets anders he.

Marcel1557

  • Gast
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/28, 01:29:16 »
Zwaar offtopic??
Een firewall is beveiliging en het ontraden van een firewall staat voor mij, ongeacht besturings systeem, gelijk aan "zelfmoord."
Het ontraden hiervan mag dan kennelijk wel én kritiek hierop is ineens zwaar "off topic?"

Dacht 't niet, toch ???

Groetjes Marcel1557

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/28, 01:38:04 »
Dan mag jij me uitleggen hoe een firewall je bescherming kan bieden als er niks luistert.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/28, 01:40:36 »
Lees trouwens eens wat documentatie: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/veiligheid/veiligheidinubuntu/
Als er grote fouten in staan, dan hoor ik het graag.

Marcel1557

  • Gast
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/28, 02:05:02 »
Jongens/meiden, het gaat mij hier niet om mijn gelijk te halen of te krijgen...
 
Beveiliging is een "hot issue".  Een firewall, rootkithunter en virusscanner zijn ook onder Linux
geen overbodige luxe...

En kom nu niet met "dat is niet nodig", want ik bestrijd dat. In de Linux-wereld zijn wij heel
snel geneigd om anders te adviseren.

Ons verschil van inzicht maakt juist een discussie los die je niet zomaar met een "offtopic"
van de hand kunt doen. ..

En naar Johan antwoord ik dat ik niet hoef te "luisteren."  Het downloaden en vervolgens installeren
van een programma is voldoende om een virus in huis te halen.

Gr. Marc el

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/28, 02:24:18 »
Marcel, zullen we deze discussie verder voortzetten in het andere draadje over veiligheid?
Daar past het prima bij: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27350

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/28, 02:45:02 »
@marcel er staat trouwens al een quote van jouw in :)

Marcel1557

  • Gast
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/28, 02:50:36 »
Citaat van: Johanvd
Marcel, zullen we deze discussie verder voortzetten in het andere draadje over veiligheid?
Daar past het prima bij: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27350
Yep,  had ik al bijna toegezegd.  Maar in dat topic "sneeuw" ik nagenoeg onder... Dus wordt dit draadje verlengd en
eindig ik wellicht bewust op een "zijspoor".

Johan, met alle respect, ik pas hiervoor. Als het Ubuntu-forum inhoud dat mensen met een andere visie, mening, op deze wijze
"monddood" worden gemaakt, maak ik een pas op de plaats.
Daar doe ik niet aan mee!

Groetjes, Marcel1557

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/28, 02:53:31 »
Niemand maakt je monddood.
Je bent welkom om fouten in de documentatie aan te wijzen, zoals ik al eerder zei:

Citaat van: Johanvd
Lees trouwens eens wat documentatie: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/veiligheid/veiligheidinubuntu/
Als er grote fouten in staan, dan hoor ik het graag.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/28, 09:07:36 »
Citaat van: Marcel1557
IPtables=Firestarter
non sense :(

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/28, 12:43:06 »
Ik heb zowiezo de indruk dat je nog steeds niet de moeite neemt om de documentatie eens door te lezen.
Een virusscanner voor linux scant alleen voor windows virussen. (deze hebben dan ook onder linux geen effect)
De werking van een firewall heb je al helemaal niet door.
 
Je maakt liever de andere mensen op het forum onterecht bang met je fud.
Vlak na het vorig topic over virussen had er al iemand last met een virusscanner. Waardoor zijn inbox beschadigd was.

Als we je monddood wouden maken, dan hadden we al dit topic dicht gedaan.

Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/28, 13:04:48 »
Iemand monddood maken lijkt me meer iets door te vragen of hij/zij wil ophouden iemand zijn post te bevuilen met meningen, die mijns inziens brol zijn.

Je hebt er inmiddels wel voor gezorgt dat force317  zijn topic dusdanig vervuilt is dat de vraag verdwenen is en de vrager in kwestie niet meer reageerd.

Naast al dit gezemel over wel of niet een firewall, moet je eerst aan de persoon in kwestie vragen of hij achter een modem met DHCP, of achter een router zit.
In deze gevallen hoef je zowiezo geen firewall op je desktop te hebben, omdat die al ingebouwd zit in de hardware.

De allerenigste reden om eventueel, heel misschien een firewall op je desktop machine te zetten zou dan zijn om outbound verkeer in de gaten te houden.
Zodat je kan ingrijpen indien er een virus, malware of spyware naar huis wil bellen.
Je kan dit dan accuut stoppen door de toegang te versperren..

Voorwaarde is dan wel dat je een actieve Firewall op je Desktop hebt staan die vermeld indien er een proggie je netwerk op wil gaan, en dat je de kans krijgt dit af te stoppen.

Ik meen te weten dat dit soort Firewalls + gui nog niet bestaan voor Linux-Ubuntu.

En dus kunnen we met een gerust hart tegen force317 zeggen dat een firewall installeren niet zo heel veel zin heeft.

Mag wel, maar hoeft niet omdat ........ (lees postje van mensen die er verstand van hebben )
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/28, 14:47:57 »
Citaat van: Marcel1557
Weer zo'n freak die durft te beweren dat onder Linux geen Firewall of Virus/Root scanner nodig is.
Dat je onzin verkondigt is tot daaraan toe. Maar dat je iemand uitscheldt voor freak maakt me kwaad.

Offline lizardman

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/28, 17:37:33 »
Citaat van: Marcel1557
Weer zo'n freak die durft te beweren dat onder Linux geen Firewall of Virus/Root scanner nodig is.
Als je verstandig bent, kies je in de repo's voor de installatie van Firestarter, rkhunter en kasperspy.
Google maar eens op een van deze items... Die programma's zijn er niet voor niets...

Wereldwijd neemt Linux nog geen 2%  op de ranglijst  van besturingssystemen in.  Als dit omgekeerd was, had
Linux wel een heel groot beveiligingsprobleem. Dit probleem ligt nu op 't bordje van Microsoft...

Het is daarom wel heel erg gemakkelijk om Linux als een super "veilig" besturingssyteem  aan te merken, laat staan de benadrukking
dat een firewall niet nodig is...

Groetjes, Marcel1557
Ik zie mezelf niet als freak hoor, maar voor zover ik weet staat in ubuntu de firewall (=iptables) standaard potdicht.
Pas als je services gaat aanzetten die luisteren op bepaalde poorten zou je aan verdere configuratie ervan kunnen denken.
Firestarter is daarbij een handig hulpmiddel als je niet met de terminal vertrouwd bent, want het is een grafische front-end van iptables.

Als je helemaal niet vertrouwd bent met het configureren van firewalls dan kun je er van uitgaan dat Ubuntu dus geen poorten open zet waar je zelf geen actie voor hebt ondernomen. (door het instaleren van extra services bijv.)

Omgekeerd is het natuurlijk heel gemakkelijk om te zeggen dat Linux maar 2% op de ranglijst van besturingssystemen in neemt en als dat niet zo was dat Linux dan 'onveiliger' zou zijn.
Dit heeft namelijk ook met de opbouw van het systeem te maken.
Het is gewoon moeilijker om het systeem binnen te dringen. Waarbij het natuurlijk niet onmogelijk is, maar dat kun je met een firewall installeren dus ook niet oplossen.

Virusscanners scannen op virussen voor een ander OS, zodat je ze niet doorgeeft zonder er zelf last van te hebben. Die kunnen namelijk in Linux nix beginnen.

Als ik ernaast zit mag je het zeggen.

*edit* sorry, had ff niet door dat ik beter op het andere draadje had kunnen posten.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)