Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstart van een afgekoppelde en daarna opnieuw aangesloten SSD schijf 240GB  (gelezen 1481 keer)

Offline radox

  • Lid
Ha Ubuntu' s
SSD schijf 240 GB met Ubuntu werkte maandenlang prima.
Ik wilde UbuntuStudio gaan gebruiken op een tweede SSD schijf, ook voor back-up.
Via een USB met UbuntuStudio geinstalleerd.
Na een herstart was er geen keuze in UEFI zoals ik had gehoopt, staat toch als eerste in BIOS.

Slechts een Grub mededeling waarvan ik niet weet wat ik daarmee aanmoet.

Als ik, via de installatie USB Studio, opstart zie ik onder DIVICES dat de 120 GB en 240 GB   SSD' s beide bij de ROOT map een zwart kruis heeft staan.

Graag wil ik weer beschikken over toegang tot mijn instellingen, bestanden en firefox bouwsel op de 240 GB schijf met Ubutu er op.

Hoe kan ik die opstart regelen?

Offline nieuwbie

  • Lid
Ik begrijp niet veel van de situatie. Zitten de twee schijven tegelijk in je laptop / pc?

Was de Ubuntuschijf niet aangekoppeld tijdens de installatie van Studio op de andere SSD?

Is de bedoeling dat je bij opstart kan kiezen tussen beide buntus?

Hoe dan ook denk ik dat je Studio opnieuw moet installeren, met de oude schijf gewoon aangesloten; goed oppassen dat je Studio op de gewenste schijf zet, en in het scherm waar je daarvoor moet kiezen ook zorgen dat in het uitvalscherm onderin je de Studio schijf kiest om daarop GRUB te installeren. De GRUB van Studio zal dan ook Ubuntu detecteren en opnemen in het GRUB-keuzescherm,

En dan nog zorgen dat in de BIOS de Studioschijf bovenaan staat.

Voor zover ik dus de situatie en de gewenste uitkomst begrijp :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline radox

  • Lid
Bedank Nieuwbie voor jouw reactie.

De 240GB SSD schijf was in gebruik met Ubuntu.
Ik heb een tweede SSD schijf gekoppeld aan de DVD bedrading.  De schoentjes pasten niet zomaar in de kast van de mini desktop.
Dus de bedrading naar de schijven gewisseld.
De 240GB SSD hangt nu aan de tragere DVD sok.
De 120GB SSD aan het normale  schijf- draadje.

USB met UbuntuStudio aangesloten.
Bij de poging tot installatie kreeg ik NIET een mededeling op welke schijf het programma geinstalleerd zou worden.

Voor de zekerheid had ik de 240 GB met Ubuntu fysiek afgekoppeld.
Daarna Ubuntu Studio op de 120 Schijf gezet. Geen mededeling gezien over een schijf-keuze. (maar die was er ook niet)

De 240 Ubuntu weer aangekoppeld en USB verwijderd.
Bij de opstart met dus 2 besturingssystemen kreeg ik de GRUB-mededeling waarvan ik me de inhoud niet kan herinneren
Abracadabra voor mij.

Voor dit bericht opgestart met de USB UbuntuStudio in de niet installeer opstart.
Op het Bureaublad worden de schijven weergegeven.
Bladerend door de mappen zie ik dat in de map  'boot'  een EFI en Gubmap met bestanden zit.

De map 'root' heeft een kruis. Als ik de map wil openen krijg ik de mededeling:
FAILED TO OPEN DIRECTORY "ROOT".
Error opening directory   '/media/ubuntu-studio/ 30 tekens/root' : Permission denied.

De schijf is gemount.
Bios volgorde:
UEFI
USB   (stick was verwijderd)
Schijf
DVD

De vraag is dus hoe krijg ik de root toegangkelijk. De schijven zijn bij opstart beide UNMOUNTED.
Ik hoop dat iemand raad kan geven, ik ben nogal onthand zo. 

Vriendelijke groet Willem

Offline nieuwbie

  • Lid
Hoi Willem,

Om te beginnen: dat er een kruis staat bij de rootmap is normaal. Je hebt daar nl. niks te zoeken :)

Ik denk dat je opnieuw moet installeren met beide schijven aangesloten. Bij het scherm Installeren, of wat er ook staat, kies je voor de laatste optie: Iets anders. Dat ziet er ongeveer zo uit, in jouw geval in het Nederlands: https://websiteforstudents.com/wp-content/uploads/2018/02/ubuntu_1804_installation_3.png

Dan krijg je het scherm wat ik bedoel, met een overzicht van de partities op je harde schijf. Ongeveer zoals dit: https://www.linuxtechi.com/wp-content/uploads/2018/04/Create-var-partition-ubuntu18-04-1024x643.jpg

Dat wil zeggen, rechtsboven zie je een uitvalvak (niet in die link van mij, maar wel bij jou) waar je de schijf kan kiezen die je wil zien. Je kiest voor je Studioschijf, die van 120 GB begrijp ik. Die heet waarschijnlijk sda, maar sdb kan ook.

Onderin datzelfde scherm zie je een uitvalscherm waar je moet aangeven op welke schijf je GRUB wil installeren. Kies dan weer je 120 GB schijf. Dan zou verder alles van een leien dakje moeten gaan.

Mark

Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline radox

  • Lid
Ha Mark,
Bedankt voor het geven van van de juiste richting.

Er viel wel het een en ander uit te zoeken omdat er geweigerd werd te installeren. De schijf bleek (na dubbelklikken? raden maar dat daar instellingen onder zitten) ingesteld op : Deze schijf niet gebruiken. Plus een tiental andere mogelijkheden zoals BIOS partitie/Fat/Diverse vormen van besturingssystemen. Prachig als je het allemaal weet.

Wat mij betreft mogen die isnallatiekaders wat meer info bevatten over wat wat is en gaat doen.

De eerste link is uit een oudere versie. Inmiddels is de eerste optie (degene die actief is na openen) een versie waarbij de bestaande bestanden behouden blijven en naast het bestaande systeem het nieuwe geinstalleerd wordt.

De tweede link geeft een error.

Maar mooi dat ik weer bij mijn bestanden kan, nogmaals dank.
Vriendelijke groet, willem


Offline nieuwbie

  • Lid
Oh ja ik dacht, je hebt al Ubuntu, dus hoe installeren op zich gaat weet je al.

Bij die tweede link bleek dat je niet mag hotlinken, wist ik veel. Maar als je de URL kopieert en plakt in een nieuw tabblad krijg je hem wel te zien...

Anyway, het is gelukt, dus gefeliciteerd en graag gedaan.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21