Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB_DEFAULT=saved werkt niet  (gelezen 763 keer)

Offline Luka

  • Lid
GRUB_DEFAULT=saved werkt niet
« Gepost op: 2011/02/22, 01:24:15 »
Hoi Allen,

Ik ben een nieuwe gebruiker van Ubuntu. Ik probeer nu Grub2 te configureren met de uitleg gevonden op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2. Helaas lijkt GRUB_DEFAULT=saved niet te werken op mijn dual boot machine. Als ik de machine opnieuw opstart wordt steeds de eerste keuze (Ubuntu) geselecteerd ook al heb ik Windows 7 de laatste keer gestart, wat de vierde optie is.

Als ik met grub-set-default 4 dat aanpas, dan staat de selectiebalk inderdaad op Windows 7, maar dat blijft dan bij de volgende herstart ook zo, ook al heb ik daarvoor Ubuntu opgestart. Wat mis ik?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: GRUB_DEFAULT=saved werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/22, 01:45:38 »
Als ik het goed begrijp, heb je het over de regel:

    * Als de standaard keuze is ingesteld op "saved", zal het laatste succesvol gestarte (kernelversie van het) besturingssysteem worden gestart als geen andere keuze wordt gemaakt.

Dit heeft echter alleen betrekking op de Ubuntu kernel versies en niet op de Windows versie.
Bij Ubuntu wordt de oude kernel niet aangepast of overschreven zoals bij Windows het geval is.
De oude kernel blijft dan ok in grub staan en de nieuwe wordt er als bovenste aan toegevoegd.
De regel zoals hierboven genoemd houdt dan ook in dat als de nieuwe kernel goed opgestart is, deze volgende keer als default zal opstarten en alleen als een andere keuze uit het grub menu gemaakt word, die keuze zal opstarten.

Correct me if I'm wrong...

- Roc

Offline emiel1976

  • Lid
Re: GRUB_DEFAULT=saved werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/22, 01:50:55 »
Volgens mij deed hij het ook bij Windows maar ik had een programma in Ubuntu wat het visueel maakte. Kon je met de hand instellen. Volgens mij Burg maar weet niet meer zeker.
Kan ook dat Burg het programma is dat het tekst gedeelte mooi grafisch maakt.