Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Kingsoft Office  (gelezen 20283 keer)

Tip: Kingsoft Office
« Gepost op: 2013/10/31, 22:43:27 »
Ben al eeuwen op zoek naar een goed officepakket voor Linux. LibreOffice is op zich wel oké, maar ik vind het uiterlijk nogal spartaans. Dan heb je nog Lotus Symphony, maar dat draait niet echt snel en kent ook zo z'n gebreken...

Nu stuitte ik onlangs op Kingsoft Office, een behoorlijk compleet officepakket voor Windows, Android en zelfs Linux. De linux-versie is nog in alpha-fase, maar het verbaast me hoe stabiel het pakket al is. Dus bij deze de tip: Kingsoft Office!

Meer info en downloads:
http://wps-community.org/
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/01, 00:12:43 »
Kingsoft Office is inderdaad erg goed! We hebben al meermaals erover gesproken op dit forum maar alsnog bedankt voor je post! :)

De Linux-versie is overigens al de alpha-fase gepasseerd; de laatste 3 versies zijn bèta.
Edit: oh, dat is vreemd: ze zijn van bèta terug naar alpha gegaan :o
« Laatst bewerkt op: 2013/11/01, 00:14:19 door Vistaus »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/01, 09:13:25 »
Goede tip!  De i386 laat zich blijkbaar ook in een 64bit omgeving installeren. Vandaag eens uitproberen.  :)

Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/01, 10:38:46 »
Kingsoft Office is inderdaad erg goed! We hebben al meermaals erover gesproken op dit forum maar alsnog bedankt voor je post! :)
Lol :) In de gauwigheid kon ik geen topic vinden over Kingsoft Office. Ben al een tijdje niet zo actief meer op het forum, vandaar ;)

Citaat
De Linux-versie is overigens al de alpha-fase gepasseerd; de laatste 3 versies zijn bèta.
Edit: oh, dat is vreemd: ze zijn van bèta terug naar alpha gegaan :o
Hmm... ik heb tot nu toe alleen de alpha's geprobeerd. Behalve dan de laatste. Die biedt zo weinig nieuwe dingen en verbeteringen dat ik de oude alpha gewoon ben blijven draaien :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/01, 10:54:16 »
Onvrije software, jammer genoeg.

Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/01, 11:02:16 »
Onvrije software, jammer genoeg.

Wat ik altijd zo jammer vind is dat FOSS-volgelingen altijd zo kortaf zijn. Nooit een beetje proberen een mening te vormen over een product anders dan "het is onvrij dus doei".
« Laatst bewerkt op: 2013/11/01, 11:11:49 door Vistaus »

Offline canti

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/01, 11:30:07 »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/01, 11:33:49 »
Onvrije software, jammer genoeg.

Wat wil je, komt uit China  :)

Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/01, 11:34:23 »
Onvrije software, jammer genoeg.

En het ondersteunt geen ODF, zie http://wps-community.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=26&p=96

Correctie: *nog* geen ODF. WPS/Kingsoft werkt aan ODF-ondersteuning. Het is nog alpha/bèta-software hè... Anders kan ik ook wel zeggen dat GIMP slechte OSS is omdat het geen 16-bit-diepte ondersteunt...

@Ramana: Ik mag hopen dat die smiley inderdaad aangeeft dat het een grap betreft...

Offline Ramana

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/01, 11:39:44 »
- opslaan in docx-formaat is mogelijk. Benieuwd hoe 'goed' dit gaat.
- Heb Nederlandse spellingcorrectie kunnen downloaden en instellen.
- starten met een leeg document i.p.v. de startpagina is in te stellen

Offline canti

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/01, 11:51:20 »
Onvrije software, jammer genoeg.

En het ondersteunt geen ODF, zie http://wps-community.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=26&p=96

Correctie: *nog* geen ODF. WPS/Kingsoft werkt aan ODF-ondersteuning. Het is nog alpha/bèta-software hè... Anders kan ik ook wel zeggen dat GIMP slechte OSS is omdat het geen 16-bit-diepte ondersteunt...

Ik zie in het betreffende forum van Kingsoft office vooralsnog geen duidelijke aanwijzingen dat ze werkelijk aan ODF werken. En nee, ik wil niet zeggen dat Kingsoft Office een slecht product is. Het ziet wel leuk uit, maar is vooralsnog beperkt door het ontbreken van een ODF-support. Plus dat het geen vrije software is zoals Vanadium zegt. Voor mij zijn zulke basisprincipes achter een office niet onbelangrijk.

Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/01, 12:46:28 »
- opslaan in docx-formaat is mogelijk. Benieuwd hoe 'goed' dit gaat.
- Heb Nederlandse spellingcorrectie kunnen downloaden en instellen.
- starten met een leeg document i.p.v. de startpagina is in te stellen

-Opslaan in docx gaat erg goed bij mij. Gebruik het al een tijdje voor docx-bestanden (niet dat ik er veel heb maar wel een aantal).
-Nederlandse taal kun je ook instellen, zie Tips&Trucs alwaar ik de Nederlandse vertaling heb gepost. Ik zal hem binnenkort ook eer bijwerken.

Wat trouwens ook handig is: je kunt met een knopje rechtsboven het uiterlijk kiezen. Dus als je liever de Office 2003-look hebt dan kun je die daar kiezen :)

@canti: Nee, maar neem maar van mij als maandenlange gebruiker aan dat ze daar wel aan werken ;) Maar je vormt nu een mening over een product wat nog niet af is. Daar is niks mis mee maar uit je vorige post liet je niet blijken dat je je daarvan bewust was. Nu dus wel waarvoor dank :)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/01, 12:48:26 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/01, 15:15:52 »
Onvrije software, jammer genoeg.

Wat ik altijd zo jammer vind is dat FOSS-volgelingen altijd zo kortaf zijn. Nooit een beetje proberen een mening te vormen over een product anders dan "het is onvrij dus doei".
Ik kan geen mening vormen, want ik installeer het niet, en wens het ook niet te installeren. Anders kon ik zowel bij Windows blijven: prima desktop op zich.

Offline petervs

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/01, 18:41:15 »
Onvrije software, jammer genoeg.

Wat ik altijd zo jammer vind is dat FOSS-volgelingen altijd zo kortaf zijn. Nooit een beetje proberen een mening te vormen over een product anders dan "het is onvrij dus doei".
Zo jammer weer dit, die niks toevoegende opmerking van je. Meteen zo generaliserend, dat het nergens op slaat.
Het is een mening over de software, die ik trouwens deel.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/01, 20:09:30 »
Tja, als ik een bericht plaats word er ook wel eens generaliserend op ingegaan maar dan is het wel allemaal oké... En als ik het dan 1 keer doe dan krijg ik meteen de wind van voren...

Ik ben het achteraf gezien toch wel met femke98 eens: het forum gaat achteruit.

Anyway, ik betreur het gewoon dat sommige mensen niet veel meer toevoegen dan "onvrij, doei". Dat voegt niet veel toe aan het topic...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/01, 20:33:46 »
Een heel groot deel van de leden hier heeft bepaalde idealen en principes, namelijk dat vrije software beter is dan onvrije. De hoofdreden dat men Ubuntu of een andere Linuxvariant gebruikt is omdat die gebouwd is op en met vrije software.

Dus zo heel gek is het niet dat men een gesloten pakket afwijst als er meerdere open alternatieven verkrijgbaar zijn, namelijk Open Office of Libre Office.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #16 Gepost op: 2013/11/01, 21:05:38 »
En het ondersteunt geen ODF, zie http://wps-community.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=26&p=96
En ODF is nu net het aanbevolen formaat voor en door de overheid.
Een gemiste kans voor Kingsoft ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #17 Gepost op: 2013/11/01, 22:25:04 »
Een heel groot deel van de leden hier heeft bepaalde idealen en principes, namelijk dat vrije software beter is dan onvrije. De hoofdreden dat men Ubuntu of een andere Linuxvariant gebruikt is omdat die gebouwd is op en met vrije software.

Dus zo heel gek is het niet dat men een gesloten pakket afwijst als er meerdere open alternatieven verkrijgbaar zijn, namelijk Open Office of Libre Office.


Ik ben ook voor open source, neem me niet verkeerd. Ik ben alleen niet voor slecht werkende pakketten. En in dit geval heb ik al een paar jaar lang elke LO-versie weer problemen met LO. Kingsoft Office is voor mij een mooi alternatief aan het worden, zeker met ODF-ondersteuning in aantocht want ODF gebruik ik het meest. De andere alternatieven zijn onbespreekbaar (de native Linux ones of GDrive bedoel ik). Voorlopig doet Office 2013 het perfect voor mij met ODF.

En het ondersteunt geen ODF, zie http://wps-community.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=26&p=96
En ODF is nu net het aanbevolen formaat voor en door de overheid.
Een gemiste kans voor Kingsoft ............

Dus het is een gemiste kans voor Kingsoft dat ze NOG geen ODF ondersteunen en dat de Nederlandse overheid niet hun grootste markt is? (bedenk wel dat deze versie bedoeld is voor de internationale markt, dus ieder ander land dan China en dan valt NL nogal in het niet qua aantal office suite-gebruikers...)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #18 Gepost op: 2013/11/02, 13:24:33 »
Wel of geen gesloten software is een andere discussie. Ik kan het me voorstellen dat iemand dat niet wil, ok, dan geen codecs en niet vrije drivers. Prima  :). Ook geen ODF is natuurlijk jammer, maar... wat veel belangrijker is dat veel bedrijven en scholen/universiteiten (nog steeds) werken met MS-Office.   Als deze software beter om gaat met het DOCX-formaat dan b.v. Libreoffice  dan is dat voor sommige een interessante toegevoegde waarde.

Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #19 Gepost op: 2013/11/02, 14:20:50 »
Staat al een tijdje op mijn smartphone; nooit klagen van gehad. Maar nu om dit op een Linux-bak te gooien .... (?) in Alpha 12-fase zo ik lees, leuk om mee te testen, maar voor betrouwbaarheid op een productiemachine tja ....

In ieder geval installeert het wel héél makkelijk; toch even wat testen mee draaien, zoals Ramana al aangeeft, mocht de interoperabiliteit goed zijn met de courante office-toepassingen zou het misschien toegevoegde waarde hebben. 
« Laatst bewerkt op: 2013/11/02, 16:06:27 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #20 Gepost op: 2013/11/02, 20:05:23 »
Alpha 12 of niet, het is behoorlijk stabiel al maandenlang op mijn 12.04 :)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #21 Gepost op: 2013/11/03, 12:25:05 »
Even een proefje gedaan met wat DOCX en PPTX-bestanden met veel opmaak.  Werkelijk een wereld van verschil tussen hoe Kingsoft  :) daar mee omgaat en LibreOffice  >:(.   

Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #22 Gepost op: 2013/11/03, 12:39:42 »
Lol, die eeuwige discussie over vrij versus open. Mij maakt het niet veel uit, zolang de basis (= linux, maar ook open standaarden) maar open blijft en er voldoende concurrentie op de markt is. Op dit moment is Microsoft heer en meester op de tekstverwerkingsmarkt en daarom juich ik alternatieven als Kingsoft altijd toe. Uit het oogpunt van open standaarden is het wel jammer dat Kingsoft geen ondersteuning biedt voor ODF. 

Libreoffice is natuurlijk ook prima, maar ik heb het nooit een heel fijn pakket gevonden. Het uiterlijk van het pakket is de afgelopen 10 jaar nauwelijks veranderd en is dus nog steeds gebaseerd op aloude UI-ideeën. Sommige mensen vinden dat prettig, ik niet ;)

@ Vistaus: hoe weet jij dat ODF-ondersteuning in aantocht is? In juli dit jaar gaf het Linux-team nog aan dat er geen sprake van kon zijn omdat het een te groot project is voor het kleine team. (Overigens zijn er wel ideeën aangedragen, bijvoorbeeld door de community een ODF-plug-in te laten schrijven...)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #23 Gepost op: 2013/11/07, 02:05:17 »
Ik gebruik het op mijn smartfoon en dat ziet er al heel redelijk uit.

Het kan goed met docjes en PDF's overweg :)

Lijkt me prima programmatuur voor een tablet, zodat die op den duur de laptops kunnen vervangen.

Maar terug naar Linux: ik wacht af tot ze uit de beta fase zijn en dan wil ik het wel installeren . ik hoop dan op goede integratie met smartfones en tablets, zodat je op meerdere plaatsen aan je document kan werken, als je hem ergens in een wolk hebt geplaatst...

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Tip: Kingsoft Office
« Reactie #24 Gepost op: 2013/11/23, 17:28:28 »
Ik probeer sinds twee dagen de .deb te downloaden van de wps community.org maar die komt niet binnen.

Weet iemand of dit blijvend is of is er een andere link?