Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Clieop03Tools  (gelezen 3493 keer)

Offline dropl

  • Lid
Clieop03Tools
« Gepost op: 2010/02/16, 22:02:10 »
Beste mensen,

Ik ben bezig met een aantal programma's om Clieop03 bestanden aan te maken en te bewerken.
Clieop03 is een bestandsformaat waarmee bedrijven of verenigingen automatische incasso's of meerdere betaalopdrachten naar de bank kunnen sturen. Dit moet dan wel een Nederlandse bank zijn. Clieop03 is een eenvoudig bestandsformaat bestaande uit vaste lengte tekstvelden.

Clieop03Tools bestaat op dit moment uit 1 bibliotheek, 2 command line tools om van en naar XML te converteren en een grafische editor (en een activex control, maar dat is een windows verhaal). Afgezien van de activex control is alles cross-platform en zou dus ook onder ubuntu/debian moeten draaien. Zelf test ik het op debian 32 en 64 bits.

Het project is gehost bij sourceforge en ik heb .deb pakketjes gemaakt. Het zou dus vrij eenvoudig te installeren moeten zijn.

Ik zou willen vragen of er mensen zijn die alles eens willen uitproberen (installeren en rondklikken is al prima). Zelf compileren mag natuurlijk ook, graag zelfs.
Mocht er iemand zijn die mee wil helpen, in de wiki kan je vinden wat er nog allemaal te doen is.

Oh, ja dan nog een url: http://clieop03tools.sourceforge.net

Alvast bedankt
Ge wit dit oit noit nie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Clieop03Tools
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/25, 16:20:00 »
Ik zal het één dezer dagen eens gaan uitproberen. Mijn reacties zal ik in dit draadje plaatsen.  :)

Offline dropl

  • Lid
Re: Clieop03Tools
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/25, 19:16:16 »
Dank ik ben benieuwd of je naast spelfouten ook bugs kan vinden  :lol:
Ge wit dit oit noit nie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Clieop03Tools
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/26, 01:03:40 »
Dank ik ben benieuwd of je naast spelfouten ook bugs kan vinden  :lol:

Hum... hopelijk zullen de eventuele programmeerfouten minder ingrijpend zijn dan die van de spiegelserver op je flaptop: Debian testing kiezen en vervolgens Debian Stable geleverd krijgen... Kuch...  :P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Clieop03Tools
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/03, 21:51:50 »
Uitgeprobeerd, zij het slechts beperkt: ik heb geen bedrijf en werk dus niet met automatische incasso van rekeningen van anderen.... Ik heb overigens alleen de bewerker gebruikt.

Vastgestelde fouten (bij versie 0.2-1):

1. Bij Extra - Over identificeert de bewerker zich als versie 0.1, terwijl het volgens sourceforge 0.2-1 is.

2. De knop in "Over" die toegang zou moeten geven tot de sourceforge-webstek van het progje, doet niks. Je kunt hem wel indrukken, maar geen gevolg.

3. Bij eerste opstart waren de velden voor Transactiesoort, Bedrag, enzovoorts, veel te klein. Ik moest ze flink oprekken voordat ze hun volledige tekst weergaven. Overigens bleven deze velden na sluiten en opnieuw opstarten, netjes in opgerekte staat staan. Dat had-ie dus blijkbaar wel onthouden.

De velden horen standaard al uitgerekt te zijn, ook al betekent dat, dat een deel van het programmascherm "buiten beeld" valt. Daar komt een gebruiker vanzelf wel achter, door de schuifbalk.

4. Je werkt teveel met hoofdletters. Het staat professioneler wanneer je "Rekeningnr. betaler" schrijft i.p.v. "Rekeningnr Betaler" (en let ook op het puntje na nr.). Zo ook bij "1e Omschrijving": beter is: "1e omschrijving". Niet alleen de technische kwaliteit van het progje is van belang, maar ook de uitstraling en het taalgebruik...

5. Bij Extra - Configuratie zet je spaties tussen woorden, waar die óf aan elkaar geschreven moeten worden, óf moeten worden gekoppeld met een streepje. Het moet bijvoorbeeld zijn: "Standaardpad naar Clieop03-bestanden" en niet: "Standaard pad naar Clieop03 bestanden".

Tot slot: ziet er goed uit, dat progje. Knap hoor, programmeren... Dat gaat mij ver boven de pet.  :)

Offline dropl

  • Lid
Re: Clieop03Tools
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/11, 18:40:08 »
Bedankt voor het uitproberen! Dat zouden meer mensen moeten doen!  XD
Wat betreft je puntjes:
1. Aangepast, had het nog ergens in mijn achterhoofd. Bedankt voor het weer naar voren halen.
2. Dit is een wxwidgets iets. Doet het wel bij mij met KDE en onder Windows. Misschien heb je geen default browser (standaard bladeraar, jij woont dicht bij de grens :D) ingesteld?
3. Bij de eerste opstart wel ja denk ik. Als je een nieuw bestand aanmaakt of opent zouden de velden zich vanzelf moeten uitrekken.
4 & 5. Volgens mij een kwestie van smaak. Waarschijnlijk heb je gelijk en ben ik eigenwijs.

Vooral heel erg bedankt voor het uitproberen, ik krijg er erg weinig feedback over en dat is wel belangrijk om het een beetje fatsoenlijk te maken. Ook al ben ik dan eigenwijs.
Ge wit dit oit noit nie