Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 (ook 10.10 / 10.04 / ......) ?  (gelezen 5715 keer)

Het is een ding dat eigenlijk al bestond met 10.04 LTS; een traag ladende bootsplash / Korte weergave ervan/ landurig zwart scherm bij opstarten.

Met 11.04 is op sommige hardware dit helaas hetzelfde; ook voor mijn Toshiba L500 had ik een 'slecht lopende' bootsplash.

Met deze terminal commando's kan je het evenwel oplossen.

Doe dit enkel wanneer je een niet goed lopende bootsplash hebt; hoewel het GEEN KWAAD kan.

sudo su
echo FRAMEBUFFER=y > /etc/initramfs-tools/conf.d/splash
update-initramfs -u
exit

Kopieer en plak de commando's regel per regel en druk op 'enter' na elke regel.
Voor sudo su wordt een wachtwoord gevraagd; je ziet geen sterretjes of wat dan ook.

Het commando update...., duurt het ongeveer 20 a 30 seconden eer die klaar is; dat is normaal (zie dat je op nestroom werkt, mocht je dat doen met een laptop = gevaarlijk als in dat proces je laptop uitvalt)

Ter info sudo su maakt je superuser dus check alles goed voor dat je zomaar op 'enter' drukt !

Wel raar dat dat nog steeds niet is gemodificeerd met de nieuwe recente versies van Ubuntu (ook Ocelot heeft dat probleem)

Enjoy een goed ladende bootsplash !!
« Laatst bewerkt op: 2011/09/01, 10:24:21 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/31, 10:56:40 »
Jaaa, merci voor deze zeer goede tip! :)
Ik kan bevestigen dat hij op 11.04 werkt, maar op 10.04 helaas niet.

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/31, 11:04:02 »
Toch raar Vistaus, het is al lang bekend van de 10.04 en eigenlijk heb ik dat daar moeten gebruiken met mijn oude Aspire 1355LC.

Info: http://reformedmusings.wordpress.com/2010/05/01/corrupt-bootsplash-fix-in-ubuntu-lucid-10-04-lts/

Wat ik op het Engelse forum heb gezet: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1570439

Groet ! Joris
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/31, 11:57:33 »
Klopt, maar misschien verschilt dat per videokaart ;)

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/31, 12:10:23 »
Op mijn Linux Mint zie ik geen bootsplash. Gewoon zwart scherm bij opstarten. Ik ga dit eens proberen.
Een trotse linux-beginner!

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/31, 17:21:47 »
Dit fixt dus niet het probleem dat de splash altijd in 16 bit wordt getoond, erg kort, en niet te veranderen is?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/31, 19:14:34 »
die 16 bits kan je veranderen met de opstartmanager.

De korte duurtijd van bootsplash is die fix wel goed voor.

Mint 11 zou in principe ook moeten lukken; maar je blijft wel met een zwart scherm zitten = het design
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

DarkEra

  • Gast
Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/01, 00:44:38 »
Op mijn Linux Mint zie ik geen bootsplash. Gewoon zwart scherm bij opstarten. Ik ga dit eens proberen.

Dat is héél normaal daar ze dat zo gedaan hebben bij Mint. Was aangekondigd en wel dat het zwart zou blijven. Plymouth zit erin in ieder geval.

Citaat
Black splash screens

In Linux Mint 11 the boot splash screen is now completely black. It doesn't show a logo with green dots as it used to. This is by design. Once the system is installed the boot sequence is relatively fast. The black loading sequence doesn't look out of place and it looks consistent across all computers, whatever driver you're using.

http://linuxmint.com/rel_katya.php

In de algemene zin is het jammer dat er steeds meer mensen zijn die steeds minder weten over het OS wat ze gebruiken en dus niet op de hoogte zijn.......

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/01, 01:18:20 »
Even offtopic, maar vind het wel een rare designkeus. Nu schrik ik niet van een zwart scherm (ben het wel gewend), maar iets van een indicatie zou voor de beginnende gebruiker toch wel fijn zijn. Al was het maar simpel, zoals de blauwe balk bij Bodhi als Plymouth het niet doet, maar dan weet een beginner in ieder geval wat er gebeurd.

DarkEra

  • Gast
Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/01, 01:38:23 »
Wat ik me eerder af vraag is waarom andere distributies het wel lukt Plymouth fatsoenlijk te laten werken? Debian heeft er geen standaard geinstalleerd, ubuntu niets dan problemen die op hun beurt ook in de ubuntu based Mint eindigen. In Joli OS werkt het zonder problemen, openSUSE ook dacht ik, PcLinuxOs geen problemen, Fedora heeft ook geen problemen zover ik gezien heb. Dus...............

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/01, 08:55:23 »
dat is inderdaad het vreemde; Ubuntu is bij mijn weten de enige met dat soort problemen. (ook de derivaten van Ubuntu w.o. Mint)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ramana

  • Lid
Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/01, 09:10:50 »
en het is ook lastig (kan wel) om bootsplash los te koppelen van Pymouth.
Liever geen bootsplash, dan een slecht werkende bootsplash.

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/01, 09:35:29 »
Even offtopic, maar vind het wel een rare designkeus. Nu schrik ik niet van een zwart scherm (ben het wel gewend), maar iets van een indicatie zou voor de beginnende gebruiker toch wel fijn zijn. Al was het maar simpel, zoals de blauwe balk bij Bodhi als Plymouth het niet doet, maar dan weet een beginner in ieder geval wat er gebeurd.

Dat is nu bij Ubuntu ook. Ik krijg alleen een paars scherm, bij Kubuntu was ie blauw  :D Bij het afsluiten werkt ie soms wel goed, soms niet. Zelf zit ik er niet mee dus ga er niet aan rommelen, maar professioneel ziet het er niet uit voor iemand die net begint ja.

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/01, 09:43:30 »
Plymouth-label.
Plymouth-thema-ubuntu-logo.
Plymouth-thema-ubuntu-text.
Plymouth x11.
Bovenstaande zijn allemaal verwijderd bij mijn Isadora9 (netbook) hij start op in 11 sec.
Nooit problemen mee gehad !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/01, 10:04:01 »
Even als aanvulling; in Mint 11 heb ik gestoeid met Zorin splashmanager en ik kan je zeggen dat een bootsplash veranderen in 11 NIET lukt !

Dat paars scherm met Ubuntu 11.04 had ik ook, maar met die fix is dat verdwenen. (@Erik)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 ?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/01, 10:41:25 »
Op mijn Linux Mint zie ik geen bootsplash. Gewoon zwart scherm bij opstarten. Ik ga dit eens proberen.

Dat is héél normaal daar ze dat zo gedaan hebben bij Mint. Was aangekondigd en wel dat het zwart zou blijven. Plymouth zit erin in ieder geval.

Citaat
Black splash screens

In Linux Mint 11 the boot splash screen is now completely black. It doesn't show a logo with green dots as it used to. This is by design. Once the system is installed the boot sequence is relatively fast. The black loading sequence doesn't look out of place and it looks consistent across all computers, whatever driver you're using.

http://linuxmint.com/rel_katya.php

In de algemene zin is het jammer dat er steeds meer mensen zijn die steeds minder weten over het OS wat ze gebruiken en dus niet op de hoogte zijn.......

Weer iets wat ik niet wist  ;)

Het is wel zo dat het opstarten bij Mint 11 echt razend snel gaat.
Een trotse linux-beginner!

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 (ook 10.10 / 10.04 / ......) ?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/01, 11:18:00 »
Fedora heeft ook geen problemen zover ik gezien heb.

Dat mag je ook wel verwachten, want Plymouth wordt ontwikkeld door het team achter Red Hat/Fedora.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 (ook 10.10 / 10.04 / ......) ?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/01, 14:15:08 »
Ik dacht dat het zo hoorde.
Ik heb eerst een zwart scherm en als het Xubuntu scherm komt dan weet ik dat hij bijna klaar is.
Net als ik bij Windows 7 heb. Die is in het begin ook zwart, daarna dat logo van hun en dan start hij door.

Heb het in de terminal ingevoerd maar nog niet bij Xubuntu geprobeerd. Ubuntu 11.04 werkt nu zoals het denk ik hoort.
Hij komt vrijwel gelijk op.
Nu wil ik een ander splash screen want dit vind ik saai.
Bij Xubuntu zie je alleen de naam en bij Ubuntu zie je wat stippen onder de naam.
Hadden ze best wat leuker kunnen maken en vooral nu het werkt bij mij wil ik iets leuks hebben.

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 (ook 10.10 / 10.04 / ......) ?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/01, 18:53:26 »
Ik dacht dat het zo hoorde.
Ik heb eerst een zwart scherm en als het Xubuntu scherm komt dan weet ik dat hij bijna klaar is.
Net als ik bij Windows 7 heb. Die is in het begin ook zwart, daarna dat logo van hun en dan start hij door.

Heb het in de terminal ingevoerd maar nog niet bij Xubuntu geprobeerd. Ubuntu 11.04 werkt nu zoals het denk ik hoort.
Hij komt vrijwel gelijk op.
Nu wil ik een ander splash screen want dit vind ik saai.
Bij Xubuntu zie je alleen de naam en bij Ubuntu zie je wat stippen onder de naam.
Hadden ze best wat leuker kunnen maken en vooral nu het werkt bij mij wil ik iets leuks hebben.

EDIT:

Het werkte ook nog  XD

Ik heb alleen een wit stipje, en op de laptop is het scherm paars. En dan als hij bijna klaar is krijg ik dan een geladen plymouth. :rolleyes: Zal hem eens uitvoeren.

EDIT:

Het werkte ook  XD
« Laatst bewerkt op: 2011/09/01, 19:04:56 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Ramana

  • Lid
Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 (ook 10.10 / 10.04 / ......) ?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/01, 20:35:36 »
Ook in de beta van 11.10 loopt de bootsplash (met mijn hardware) niet: alleen een zwart scherm. Een beetje rommelen met de resolutie en kleurdiepte levert slechts strepen op. Ook met de Nvidia-driver wil het niet lukken...

Re: Tip: Problemen met bootsplash 11.04 (ook 10.10 / 10.04 / ......) ?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/06, 06:08:23 »
Even als aanvulling: het is eigenlijk een bug die al bestond met 10.04 LTS bèta:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/plymouth/+bug/540801

En ook Bodhi heeft dat probleem (met als oplossing quasi hetzelfde als Ubuntu: http://www.bodhilinux.com/forums/index.php?/topic/1633-how-to-fix-intermittent-splash-screen/ )

Dit maar als info

B.t.w. als je de standaard Plymouth vervangt door b.v. het Solar Theme uit Synaptic is dat probleem van onstabiliteit een STUK minder.

Ik wil gerust posten hoe je dat moet doen, maar dan ga ik info geven die al lang op dit forum staat (gebruik ff de zoekfunctie van dit forum voor de nieuwelingen).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort