Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy  (gelezen 4566 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Gepost op: 2008/02/11, 19:00:34 »
BELANGRIJK: Aan het eind van deze posts schrijf ik dat het probleem is opgelost. Echter de MBR bleek ontzettend instabiel en uiteindelijk heb ik Media Direct verwijderd. Nu gebruik ik weer gewoon de Grub en dual boot ik Vista en Gutsy. Ik zou de onderstaande methode dus niet gaan gebruiken!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoi,

Ik heb een Dell XPS M1330 laptop waarop ik momenteel Vista en Ubuntu Gutsy in dual boot draai. De laptop kwam echter ook met een andere applicatie: Dell Media Direct. Dit is best een geinige programma, want het kan stand-alone én binnen Vista draaien (in theorie). Op mijn laptop zitten twee knoppen: één voor het opstarten van Windows en een andere voor het direct opstarten van Dell Media Direct. Het probleem is dat Dell Media Direct en de GRUB loader elkaar nogal in de weg zitten!

Als ik nu op de Media Direct knop druk gaat de computer aan en begint Dell Media direct te laden, alleen na een paar seconden verschijnt het GRUB menu eroverheen en begint deze te laden. Uiteindelijk "wint" de GRUB het van Media Direct.......

Ik heb een goeie HOWTO gevonden over het instellen van triple boot voor Media Direct: deze werkt iets anders dan de meeste aanwijzingen, maar dat moet ook wel, i.v.m. de twee verschillende opstartknoppen..... Het idee is dat het GRUB menu niet in de MBR, maar in de /boot map wordt geïnstalleerd. Vervolgens komt dan een menu in de Windows Loader. Het eindresultaat is dan het volgende:

Aanzetten:    - Media Direct knop -> Start Media Direct
                   - Aan/Uit knop -> Start Windows Loader keuzemenu:   - Windows Vista.
                                                                                                  - Ubuntu Gutsy

Ik heb de hele HOWTO van begin tot einde doorgenomen, en ook al is deze voor XP geschreven, het lijkt me dat het meeste wel moet lukken. Het enige probleem is dat op een gegeven moment de bootloader voor Windows moet worden aangepast. Vroeger zat dat in het bestand boot.ini, maar blijkbaar is dat voor Vista veranderd. De boot options moeten tegenwoordig worden aangepast d.m.v. het commandline programma bcdedit.exe. Ik kom er alleen helemaal niet uit!

Hieronder de aanwijzingen voor XP: 5-edit the windows boot loader to boot linux

once you're in a live cd session, you need to copy the first 512 bytes of the first linux logical partition.
in a console, type:

dd if=/dev/hda5 of=./linux.bin bs=512 count=1

this will create a linux.bin file of size 512 bytes. you need to mail this file to yourself, or save it onto
a usb drive. unless you know how to use linux to write to ntfs . notice the "if=/dev/hda5". some
distros with older kernels will label scsi drives hda instead of sda. kubuntu 6.06 calls it sda.
i used qtparted (included in the live cd) to verify the name of the correct partition.


now that you have the linux.bin file, reboot into windows xp and edit the c:\boot.ini appending thsi
line to the end:

C:\linux.bin="Linux"

more info on how to do this on this site: http://www.geocities.com/epark/linux...w2k-HOWTO.html

now you can reboot into windows xp, but you'll get a choice between winxp and linux.
when you choose linux, you'll get a grub menu to boot linux. you can now finish setting up linux.
Heeft iemand enig idee hoe zoiets moet in Vista?

(misschien moet ik anders op één of ander Vista forum registreren)

Alvast hartelijk bedankt,
Hendrik

Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/11, 19:33:35 »
ik heb geen vista meer, en die mediadirect partitie heb i ker ook al lang afgezwierd, maar misschien dat dit wel helpt: http://windowshelp.microsoft.com/Windows/nl-BE/Help/4d7d08ba-d61c-4c02-9f94-6d2c0e34ae731043.mspx

Hendrikdegraaf

  • Gast
Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/11, 20:31:38 »
Dank voor de reactie nunslaughter!

Die pagina had ik al gezien, maar in dat eigenschappenvester kan je geen ander programma selecteren... Tenminste, er was wel een drop down lijst, maar Ubuntu werd daarin niet weergegeven.

Toch bedankt!

Groetjes,
Hendrik

Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/11, 23:01:07 »
Heb zelf ook een dell, met dat mediadirect ding, vista en ubuntu.
Formateer hem gewoon volledig maar zorg wel dat je de recover partititie niet weg doet voor de rest kan het niet zo moeilijk zijn

Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/11, 23:11:37 »
waarom de recovery niet wegdoen? dat is meestal nog de grootste nest op laptops...


tsja, ik heb er eigenlijk geen idee van wat doen, volgens mij is het toch het beste eens vragen op een windows forum, aangezien dit eigenlijk niks met ubuntu te maken heeft...niet dat ik niet zou willen helpen, maar ik denk dat ge daar meer kans maakt op een helpend antwoord...

Hendrikdegraaf

  • Gast
Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/12, 10:13:48 »
@ Sylvarant: Helaas is mijn recover partitie al verdwenen. Ik had een tijdje geleden een restore vanuit een image gedaan die niet helemaal goed is verlopen. Aangezien toch niks meer werkte heb ik de partitie maar gewist.

Ik denk alleen dat de oplossing iets moeilijker is dan jij voorsteld. Het eerste probleem is namelijk dat bij mij de GRUB van Ubuntu Media Direct niet als besturingssysteem heeft gezien, dus ik kan het niet starten via de GRUB. Zelfs als dat dan wel zou lukken ben ik niet tevreden, want ik wil dat Media Direct kan worden gestart via de mediadirect-knop en Ubuntu/Vista via de aan/uit-knop.

Als ik het goed heb begrepen start jij Media direct via GRUB, en valt het niet apart te starten via de media-direct-knop, TOCH??????

@nunslaughter: Je hebt gelijk, ik ga naar een ander forum: ook al is het een GRUB probleem, ik zoek de oplossing aan de Windows kant. Nou nog een forum vinden......

Groet,
HEndrik

Hendrikdegraaf

  • Gast
Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/12, 18:31:45 »
@Sylvarant: Blijkbaar werkt het toch zoals jij vertelde:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=525789
http://www.daryl.mu/2007/12/29/howto-triple-boot-dell-xps-m1330-with-vistaubuntu-and-media-direct/

Ik had die laatste HOWTO al gevonden, maar ik vertrouwde het niet helemaal omdat een andere HOWTO specifiek zei dat op deze wijze de functionaliteit van de Media Direct knop zou verdwijnen....

Ik heb inmiddels dus al drie andere bronnen (waaronder Sylvarant) die zeggen dat het wel werkt, dus het zal wel snor zitten!

Mijn dank voor de input!

Groetjes,
Hendrik

Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/12, 21:02:07 »
veel succes

JimZ

  • Gast
Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/13, 00:46:52 »
Nu niet meer nodig, maar nog een tipje voor mogelijk in de toekomst:

De bootloader van Vista kun je heel comfortabel editen/aanpassen met EasyBCD.

Gr,
Jim

Hendrikdegraaf

  • Gast
Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/13, 10:53:11 »
JimZ,

Bedankt voor de tip, ik had al een ander progje gedownload: Vista Boot Pro 3.2, maar dat bleek niet echt goed te werken. De Ubuntu installatie werd niet gezien, dus kon ook niet worden toegevoegd.

EasyBCD deed het wel redelijk: ik kon in ieder geval de Grub selecteren. Uieindelijk heb ik het proces niet afgemaakt, want ik ga het toch op die andere manier proberen.

Bedankt voor alle hulp: ik zet het topic op opgelost!

Groetjes,
Hendrik

Hendrikdegraaf

  • Gast
Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/16, 11:16:39 »
Gisteren heb ik het volgende gedaan:
1. Harde schijf voorbereid met de MediaDIrect CD
2. Vista opnieuw geinstalleerd (wat een gedoe met al die drivers zeg!)
3. Gecontroleerd of alles werkte --> Ik kon inderdaad mediadirect stand-alone gebruiken d.m.v. de mediadirect-knop.
4. Ubuntu opnieuw geinstalleerd
5. Gecontroleerd of alles werkt --> Als ik nu mediadirect wil opstarten d.m.v. de mediadirect-knop, dan begint ie wel, maar de GRUB neemt het over en start toch Ubuntu.

Ik kan dus niet echt zeggen dat ik er iets mee ben opgeschoten, want dit is de situatie die ik eerst ook had. Ik heb nu het volgende plan opgevat:

1. GRUB installeren in /boot en verwijderen uit het MBR.
2. Media Direct MBR herstellen via de CD.
3. VIsta MBR herstellen via de CD.
4. VIsta bootloader aanpassen zodat ik kan kiezen tussen Vista en Ubuntu tijden het opstarten.

Bij stap 1 kan ik alle hulp gebruiken, want ik heb geen idee hoe dit moet.

Verder ben ik benieuwd of stap 4 gaat lukken, want het is in Vista toch heel anders dan de beschrijving in mijn eerdere post.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Groet,
Hendrik

Hendrikdegraaf

  • Gast
Triple boot: Dell Media Direct, MS Vista, Ubuntu Gutsy
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/18, 10:28:08 »
Hai,

Uiteindelijk is het dan toch gelukt:
- Dell Media Direct hersteld, daarna werkte de GRUB en Windows bootloader niet meer.
- Windows bootloader hersteld via de CD
- Via EasyBCD Ubuntu toegevoegd aan de boot-opties

Nu kan ik met de media-direct-knop Media Direct opstarten, met de aan/uitknop windows of ubuntu.

Perfect, bedankt voor de gouden tip JimZ!

Groeten, hendrik