Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba geeft fout tijdens starten server versie 10.4  (gelezen 1398 keer)

Samba geeft fout tijdens starten server versie 10.4
« Gepost op: 2010/06/21, 18:34:24 »
Hallo mede form gebruikers,

Ik ben al een paar uur bezig een samba probleem op te lossen, waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.
Heb samba via tasksel geinstalleerd maar krijg steeds tijdens het opstarten een fout "Toegang controle schending : /etc/init.d/samba start mislukt"
Kan iemand mogelijk vertellen waar ik dit moet zoeken, ik had hier bij de server versie 9.10 geen last van.
Ook de topics op dit forum vermelden niets over fouten met samba en versie 10.4

Bedankt alvast
« Laatst bewerkt op: 2010/06/21, 18:40:00 door winnie3434 »

Re: Samba geeft fout tijdens starten server versie 10.4
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/21, 19:23:43 »
Wat ik er vergeten ben bij te zetten is dat ik de foutmelding krijg zodra ik de samba server een herstart of start geef vanuit webmin 1.510.
Denk dat webmin hier de oorzaak van is, misschien dat er meerdere mensen zijn met het zelfde probleem.
Na de pc een aantal keren te hebben opgestart is hij ineens zichtbaar in het windows netwerk, dus samba schijnt wel te werken ondanks de fout
« Laatst bewerkt op: 2010/06/21, 19:27:03 door winnie3434 »

Offline siegi

  • Lid
Re: Samba geeft fout tijdens starten server versie 10.4
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/21, 19:59:33 »
Ik ben zelf niet echt een voorstander van webmin. Ten eerste gebruikt hij nog de oude manier om services te starten.
"/etc/init.d/samba start"

Doe eens even gewoon in de terminal.
sudo start smbd

Wat is het resultaat?

Re: Samba geeft fout tijdens starten server versie 10.4
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/21, 22:54:12 »
Bedankt voor de tip siegi,

Dan maar niet (her)starten en stoppen via webmin.
Had al een vermoeden dat het in webmin moest zitten omdat in de werkende processen de file smdb geladen was.
Maar omdat hij met deze fout bleef komen begon ik aan mij zelf te twijfelen.
Heb jij anders een alternatief voor webmin, het gaat tenslotte enkel om de grafische schil.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/21, 22:55:43 door winnie3434 »

Re: Samba geeft fout tijdens starten server versie 10.4
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/22, 09:12:06 »
Zou om dit kleine dingetje niet Webmin verlaten.
Webmin mag dan wel convensioneel werken maar het is wel de zekerste manier.

Je werkt atm waarschijnlijk met de nieuwste Ubuntu waarvoor Webmin nog niet helemaal is aangepast.
Dit duurt altijd een paar maandjes.

2e probleem is dat je dingen installeerd met de hand via de terminal en dus weet Webmin niet helemaal wat er gebeurd op de server en waar de zaken staan.

Als je Webmin als control centrum hebt (Dit geld trouwens voor de meeste van dit soort programma's) moet je software installeren via Webmin

Wanneer je via Webmin Samba installeert zal die het gelijk op de juiste plek zetten met de juiste rechten.
Ook zal Webmin dan alles netjes kunnen starten en stoppen, en blijf je beheer houden over het cron gedeelte.

Dus voortaan liever vermijden om zaken te installeren buiten Webmin om.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D