Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie vragen [nog niet helemaal opgelost]  (gelezen 13599 keer)

Offline GeenIdee3

  • Lid
Installatie vragen [nog niet helemaal opgelost]
« Gepost op: 2011/09/14, 13:41:28 »
Ook ik ben nieuw op dit forum. Misschien al iemand hierover vragen heeft gesteld, maar een nieuwe vraag droppen, gaat helaas sneller dan zoeken op dit 'grote en veel omvattende' forum.


Ik ben de hele ochtend al bezig met Ubuntu 11.04 te installeren op een windows laptop. (3de keer scheepsrecht, hoop ik.. is nog bezig).

Deze installatie moet als test gaan dienen voor 20 toekomstige gebruikers.


My case: ik heb 10 lege PC's beschikbaar. Er staat geen enkele besturingssysteem op. Op welke wijze dien ik op die 10 pc Ubuntu te installeren?

Waar moet ik rekening mee houden?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/11, 15:59:52 door GeenIdee3 »

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/14, 13:52:44 »
installatie op laptop is gelukt  XD

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/14, 13:54:11 »
Installatie op een "lege" PC houdt in dat je opstart met de live CD, of via een opstartbare USB die je kan aanmaken. Je beantwoordt een paar vragen, en laat de installatie volautomatisch verdergaan. Als een installatie vlot verloopt, duurt dat niet langer dan drie kwartier.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/14, 13:58:08 »
netwerk verbinding wel of niet?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Installatie vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/14, 14:12:45 »
Ja, je hebt netwerkverbinding nodig, liefst bedraad.

Vanaf de release van de versie die je installeert, zijn er nl. al allerhande (veiligheids-)updates uitgekomen, en die worden na de basisinstallatie ook geinstalleerd. Als het goed is verschijnt er een paar minuten na 'klaar' een update-icoon.

Tips voor na de installatie: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen Dit lijstje zou ik beslist ook afwerken. Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/14, 14:15:05 »
Ja, je hebt netwerkverbinding nodig, liefst bedraad.

Vanaf de release van de versie die je installeert, zijn er nl. al allerhande (veiligheids-)updates uitgekomen, en die worden na de basisinstallatie ook geinstalleerd. Als het goed is verschijnt er een paar minuten na 'klaar' een update-icoon.

Tips voor na de installatie: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen Dit lijstje zou ik beslist ook afwerken. Succes!

dankje.

Re: Installatie vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/14, 14:43:08 »
En de snelste manier is met een USB stick  ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/14, 16:58:52 »
netwerk verbinding wel of niet?
Netwerkverbinding tijdens installatie zelf is niet strikt nodig. Geen netwerkverbinding verkleint misschien zelfs de kans dat er iets misgaat tengevolge van netwerkrpoblemen. De updates kan je na installatie nog doen.

Ben je wel verbonden met het netwerk tijdens installatie, dan heeft dat het voordeel dat meteen de bijgewerkte pakketten geïnstalleerd worden.

Essentieel is het echter absoluut niet.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/16, 11:28:39 »
het lege systeem herkend de live CD niet...

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/16, 19:33:19 »
Staat in het BIOS het cd/dvd-station wel als eerste boot?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Installatie vragen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/16, 20:19:18 »
Brand de iso eens zo: [Klik]

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/19, 16:22:57 »
Staat in het BIOS het cd/dvd-station wel als eerste boot?

wat ik ook probeer, de BIOS houd de instelling niet vast, waardoor het CD/DVD station na sluiten van de BIOS (bewaar instellingen) toch weer niet als eerste wordt gezien.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/19, 16:25:06 »
Brand de iso eens zo: [Klik]

ik probeer van alles, maar krijg het niet voor elkaar....

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Installatie vragen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/19, 16:30:32 »
Druk tijdens de bios eens op ESC, F8 of F12 om 1 keer vanaf cd te kunnen booten?

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/19, 16:48:15 »
sorry hoor... ik voel mij aardig stom worden hier...

Re: Installatie vragen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/19, 17:33:42 »
De installatie op de laptop was gelukt.
Dus die cd zou goed moeten zijn.

Verder dat het lege systeem de cd niet herkend.
Was gebeurd er nu precies ???

- Je zet de computer aan.
- Je bios scherm wordt getoond.
- Tijdens dat de bios bezig is stop je de Ubuntu cd erin. Mocht dit niet op tijd lukken voor dat de bios klaar is? Herstart dan de computer met de Ubuntu cd erin.
- De cd wordt gelezen. Komt er een (fout)melding?
- Als de cd niet als boot cd wordt herkent start het systeem met het tweede onderdeel in de lijst. Waarschijnlijk de hdd.
- Omdat de hdd leeg is komt er de melding dat er geen besturingssysteem is gevonden.

Dit is ooit wat ik bij 1 computer heb gehad waarbij de bios te oud was.
Bij het lezen van de cd kwam er de melding "error: code 5". Na wat speurwerk naar de betekenis bleek dat dit een melding van de bios was dat hij niet over weg kon met de boot programma's op de cd.
Hierom zijn vooral de (fout)meldingen interessant om te vermelden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/19, 17:34:17 »
Zie je tijdens het starten van de pc geen overzicht van functietoetsen?
Zo ja, kijk dan of er een tussen staat met "Boot Menu". Meestal is dat F9 of F12 of zo.
Dan kun je vanuit dat menu rechtstreeks kiezen vanaf welk toestel geboot moet worden, ongeacht wat in de BIOS-configuratie ingesteld staat.

Re: Installatie vragen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/19, 22:44:24 »
Heb je een al eens een Windows-CD in een van die 'lege' PCs gedaan om te kijken of dat wel werkt? Misschien zit het probleem wel dieper dan Ubuntu/Linux.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/20, 11:13:19 »
De installatie op de laptop was gelukt.
Dus die cd zou goed moeten zijn.

Verder dat het lege systeem de cd niet herkend.
Was gebeurd er nu precies ???

- Je zet de computer aan.
- Je bios scherm wordt getoond.
- Tijdens dat de bios bezig is stop je de Ubuntu cd erin. Mocht dit niet op tijd lukken voor dat de bios klaar is? Herstart dan de computer met de Ubuntu cd erin.
- De cd wordt gelezen. Komt er een (fout)melding?
- Als de cd niet als boot cd wordt herkent start het systeem met het tweede onderdeel in de lijst. Waarschijnlijk de hdd.
- Omdat de hdd leeg is komt er de melding dat er geen besturingssysteem is gevonden.

Dit is ooit wat ik bij 1 computer heb gehad waarbij de bios te oud was.
Bij het lezen van de cd kwam er de melding "error: code 5". Na wat speurwerk naar de betekenis bleek dat dit een melding van de bios was dat hij niet over weg kon met de boot programma's op de cd.
Hierom zijn vooral de (fout)meldingen interessant om te vermelden.


jullie hebben meer geduld dan ik, pff thxs hoor..

even kijken:

ik heb een lege PC voor mij (nou ja, leeg: er staat een niet geactiveerde Win XP) indien ik de pc start, kan ik de BIOS openen en wijzigen, geen punt)
Als ik kies voor de cd/dvd drive als primaire opstart optie, wordt de live CD niet herkend.
(Ik heb gisteren een live USB gemaakt:)
dus in de BIOS, als eerste optie USB poort als primaire opstart unit gekozen, melding: Boot error.
-als ik de USB eruit haal, start de niet geactiveerde win xp op.

Zeg het maar....

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/20, 11:18:36 »
Zie je tijdens het starten van de pc geen overzicht van functietoetsen?
Zo ja, kijk dan of er een tussen staat met "Boot Menu". Meestal is dat F9 of F12 of zo.
Dan kun je vanuit dat menu rechtstreeks kiezen vanaf welk toestel geboot moet worden, ongeacht wat in de BIOS-configuratie ingesteld staat.

F2 is de toetscombinatie.

De keuzes zijn er zeker, van van cd/dvd, floppy, hdd, usb... etc

Maar de live CD en nu ook de live USB worden niet herkend en geven een boot error.

Dus, wat mist er op de live CD en live USB, dat ik het systeem niet kan booten vanaf CD of USB.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/20, 11:20:53 »
Heb je een al eens een Windows-CD in een van die 'lege' PCs gedaan om te kijken of dat wel werkt? Misschien zit het probleem wel dieper dan Ubuntu/Linux.


Op deze pc zit een win xp versie die niet meer geactiveerd is.
Dus na het opstarten, krijg ik het scherm

Windows-productactivering

klik ik op nee, dan gebeurt er niks en kan ik alleen afsluiten of herstarten
bij ja, moet ik een productactiveringscode invoeren..

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/20, 11:46:56 »
Zit op die pc geen sticker met de juiste code voor WinXP?

Als je wel van de cd kunt starten, maar een boot error optreedt dan is er dus een probleem met het schijfje. Of treedt die boot error op met alle cd's die je probeert? Dan zou er iets mis kunnen met de cd-drive.

Re: Installatie vragen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/20, 11:49:45 »
Maar de live CD en nu ook de live USB worden niet herkend en geven een boot error.

Zoals ik al eerder aangaf.
Wat is de exacte error melding?

Dit kan net de informatie geven over wat er eigenlijk aan de hand is.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/20, 11:50:28 »
Zit op die pc geen sticker met de juiste code voor WinXP?

Als je wel van de cd kunt starten, maar een boot error optreedt dan is er dus een probleem met het schijfje. Of treedt die boot error op met alle cd's die je probeert? Dan zou er iets mis kunnen met de cd-drive.

Maar met dezelfde CD heb ik op een laptop uit 2004 Ubuntu wel kunnen installeren. (kan zo'n bestand na 1 installeren beschadigd raken?)

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/20, 11:51:08 »
Maar de live CD en nu ook de live USB worden niet herkend en geven een boot error.

Zoals ik al eerder aangaf.
Wat is de exacte error melding?

Dit kan net de informatie geven over wat er eigenlijk aan de hand is.

de enige melding:


boot error