Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?  (gelezen 2152 keer)

MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Gepost op: 2015/10/23, 17:26:38 »
Ik heb een MacBookPro van 2008 die echt langzaam begint te draaien en waarop het nieuwste Apple-OSX niet meer geinstalleerd kan worden vanwege het 4GB geheugen.
Gegevens MacBookPro:
processor: 2,4 GHz, intel core 2 Duo
geheugen: 4GB 667 MHZ DDR2 SDRAM
videokaart: NVIDIA, GoForce 8600M GT 256 MB

Zou ik daarop (naast de Apple OSX) Lubuntu of Xubuntu kunnen installeren?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/23, 18:24:17 »
Mijn eerste zoekopdracht leverde al behoorlijk wat hits op. Maar er is zelfs een speciale pagina op ubuntu.com hiervoor, dus ik neem eigenlijk aan dat het wel zal gaan.

https://help.ubuntu.com/community/MacBookPro

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/23, 18:42:57 »
Hartelijk dank voor deze snelle reactie.
Ik zal de aangegeven pagina zeker bestuderen.

Extra vraag was: kan ik beter Lubuntu of Xubuntu installeren, of toch maar de volledige Ubuntu?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/23, 19:49:49 »
Ik denk dat het meer een kwestie van voorkeur is, want de MacBook pro is volgens mij snel genoeg voor alle varianten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/23, 22:26:07 »
In 4GB loopt Xubuntu als een zonnetje, maar het zal meer een kwestie van smaak zijn.
Ter info, op mijn laptop (de bovenste) gebruik ik Xubuntu, in 16GB geheugen, gewoon omdat ik het fijn vind werken.........
De onderste heeft "maar" 4GB geheugen, en traag is deze zeker niet !
Mijn desktop heeft 1GB en ook daar werkt Xubuntu (12.04) als een zonnetje :lol:
« Laatst bewerkt op: 2015/10/23, 22:27:47 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/24, 09:55:21 »
Mijn eerste zoekopdracht leverde al behoorlijk wat hits op. Maar er is zelfs een speciale pagina op ubuntu.com hiervoor, dus ik neem eigenlijk aan dat het wel zal gaan.

https://help.ubuntu.com/community/MacBookPro

Helaas staat in het rijtje MacBookPro's achter het model 4.1 geen referentie naar een Ubuntu versie. Wat kan dat betekenen?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/24, 10:29:02 »
Hoi Anke,

Gewoon dat nog niemand daar iets over gemeld heeft. Ik zou zeggen, mik er een installatie-CD in en kijk wat er gebeurt in een Live Sessie. Liever nog een USB stick. Dat gaat nog een heel stuk vlotter namelijk.

Het lijkt me een erg leuke klus en met de prachtige hardware van Apple al helemaal.

Ik heb even kort rondgekeken op die link bij een model ouder en een model nieuwer. Daar gaat het prima. Die groene vinkjes staan overal met wat van die blauwe doppen met opmerkingen. Dat moet dan goed te doen zijn. Verder ben ik niet gegaan om wille van de tijd. Maar als je er mee door wilt gaan zou ik ze beide even goed doorlezen. Misschien zelfs alle modellen.

Er zijn wat opmerkingen die terminalopdrachten aangeven. Als je daar nog niet zo vertrouwd mee bent, is het wellicht een idee om bij een steunpunt in jouw regio aan te kloppen.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/24, 11:12:14 »
Hoi Anke,

Gewoon dat nog niemand daar iets over gemeld heeft. Ik zou zeggen, mik er een installatie-CD in en kijk wat er gebeurt in een Live Sessie. Liever nog een USB stick. Dat gaat nog een heel stuk vlotter namelijk.

Het lijkt me een erg leuke klus en met de prachtige hardware van Apple al helemaal.

Ik heb even kort rondgekeken op die link bij een model ouder en een model nieuwer. Daar gaat het prima. Die groene vinkjes staan overal met wat van die blauwe doppen met opmerkingen. Dat moet dan goed te doen zijn. Verder ben ik niet gegaan om wille van de tijd. Maar als je er mee door wilt gaan zou ik ze beide even goed doorlezen. Misschien zelfs alle modellen.

Er zijn wat opmerkingen die terminalopdrachten aangeven. Als je daar nog niet zo vertrouwd mee bent, is het wellicht een idee om bij een steunpunt in jouw regio aan te kloppen.

Succes!
Hartelijk dank. De terminal opdrachten kan ik wel uitvoeren.
Alleen een installatie CD of USB  maken vind ik wel lastig.  Welke versie moet ik branden? 64- of 32-bit? ik zal de betreffende site bestuderen. 'InstallatieLiveUSB.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/24, 11:35:04 »
Hallo Anke,

Door het maken van een USB-stick "praten" we je hier wel doorheen, hoor. Als je met de terminal kan werken stelt dat niks voor.

Dan wat betreft welke versie is dat vooral een kwestie van voorkeur. Een Mac heeft ergens een vrije sobere omgeving. Maar hou je van een mooie moderne omgeving gooi er dan de grote Ubuntu op (met de Unity omgeving). Heerlijk ding.

Zelf ben ik vooral een doener. Ik hoef geen hypermooie omgeving. Het moet werken, basta. Wat ik ook tegen die PC aangooi. Zelfs als ik video's wil bewerken op een 10 jaar oude laptop. Zo kwam ik terecht bij Xubuntu en nu draai ik dat op alles. Soepel, sober, simpel, snel & gewoon goed.

Gooi er maar Ubuntu/Unitiy op en kijk lekker rond in de Live modus. Bevalt dat, installeer het. Bevalt het na een tijdje werken niet, bewaar heel je thuismap en installeer één van de andere versies. Dan zet je je thuismap terug en je bent al weer een heel eind op gang.

Maak even een apart bericht voor die USB-stick. Ik ga vandaag wel de kamer witten zodra mijn vrouw terug is, dus erg vlot ben ik straks misschien niet.

In principe druk je die USB stick in je Linux bak en kijkt welke letter hij heeft gekregen. Bijvoorbeeld met de opdracht dmesg in de terminal. Is het de enige in je PC dan zal het wel de /dev/sdb worden. Anders ga je een letter omhoog. Dan ga je naar de map waarin de betrokken iso staat en je geeft het commando

sudo dd if=ubuntu-15.04-desktop-i386.iso of=/dev/sdb bs=4M
if is de input file (je iso), of is de output file (je usb). Dat bs versnelt het proces. Dat kan je ook weglaten. Plak over in de terminal met Ctrl-Shift-V (Ja, Shift erbij!!), verander de namen van de iso en je usb zoals dat bij jou is. Let er vooral op dat je niet de verkeerde /dev/sdX doet en je bijvoorbeeld een ander USB ding overschrijft!! Druk dan op Enter en wacht geduldig tot de prompt weer terugkomt.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/24, 12:47:03 »
Hoi

Ik had laatst bij iemand xubuntu 14.04 op z'n oude MacBook 2.1 gezet. Ik had de 32-bit versie genomen omdat het efi van zo'n oude Mac alleen maar 32 bit software ziet.
64-bit kan wel, maar het is makkelijker om het 32 bit te houden.

Verder had ik problemen met het toetsenbord, want er zat geen rechter alt toets op om de € te toetsen.
De oplossing hiervan kan je hier lezen:

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=90180.msg965845#msg965845

Ook moet je de driver van de webcam nog ff downloaden en de middelen om het werkend te krijgen op ubuntu.
Dit is wat ik had gedaan:

https://turanct.wordpress.com/2010/06/11/use-your-macs-isight-on-ubuntu/

Veel succes ermee

Steven

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/24, 13:09:09 »
Hallo Anke,

Door het maken van een USB-stick "praten" we je hier wel doorheen, hoor. Als je met de terminal kan werken stelt dat niks voor.

Dan wat betreft welke versie is dat vooral een kwestie van voorkeur. Een Mac heeft ergens een vrije sobere omgeving. Maar hou je van een mooie moderne omgeving gooi er dan de grote Ubuntu op (met de Unity omgeving). Heerlijk ding.

Zelf ben ik vooral een doener. Ik hoef geen hypermooie omgeving. Het moet werken, basta. Wat ik ook tegen die PC aangooi. Zelfs als ik video's wil bewerken op een 10 jaar oude laptop. Zo kwam ik terecht bij Xubuntu en nu draai ik dat op alles. Soepel, sober, simpel, snel & gewoon goed.

Gooi er maar Ubuntu/Unitiy op en kijk lekker rond in de Live modus. Bevalt dat, installeer het. Bevalt het na een tijdje werken niet, bewaar heel je thuismap en installeer één van de andere versies. Dan zet je je thuismap terug en je bent al weer een heel eind op gang.

Maak even een apart bericht voor die USB-stick. Ik ga vandaag wel de kamer witten zodra mijn vrouw terug is, dus erg vlot ben ik straks misschien niet.

In principe druk je die USB stick in je Linux bak en kijkt welke letter hij heeft gekregen. Bijvoorbeeld met de opdracht dmesg in de terminal. Is het de enige in je PC dan zal het wel de /dev/sdb worden. Anders ga je een letter omhoog. Dan ga je naar de map waarin de betrokken iso staat en je geeft het commando

sudo dd if=ubuntu-15.04-desktop-i386.iso of=/dev/sdb bs=4M
if is de input file (je iso), of is de output file (je usb). Dat bs versnelt het proces. Dat kan je ook weglaten. Plak over in de terminal met Ctrl-Shift-V (Ja, Shift erbij!!), verander de namen van de iso en je usb zoals dat bij jou is. Let er vooral op dat je niet de verkeerde /dev/sdX doet en je bijvoorbeeld een ander USB ding overschrijft!! Druk dan op Enter en wacht geduldig tot de prompt weer terugkomt.

Succes!

Ik heb een DVD met 14.04 LTS er op. Kan ik daarvan een Live USB maken?
Moet ik die USB maken op de MacBookPro of kan dat op mijn Desktop met Ubuntu?? (ik ga eerst even een USB kopen want alle sticks die ik heb zijn gebruikt en hierop is niet meer 1 GB vrij.)
« Laatst bewerkt op: 2015/10/24, 13:11:06 door Anke-Ubuntu »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/24, 15:19:45 »
Hoi Anke,

Op de Desktop met Ubuntu! En je hebt de iso nodig , niet de DVD.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/10/24, 15:53:30 »
Hoi Anke,

Op de Desktop met Ubuntu! En je hebt de iso nodig , niet de DVD.

Ik heb een usb-stick gekocht.

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/10/24, 16:05:02 »
Hoi Anke,

Op de Desktop met Ubuntu! En je hebt de iso nodig , niet de DVD.

met dmseg op de usb krijg ik de volgende melding:

Attached SCSI removable disk
[22522.131894] FAT-fs (sdb1): Volume was not properly unmounted. Some data may be corrupt. Please run fsck.
[22535.808216] [UFW BLOCK] IN=eth0 OUT= MAC=01:00:5e:00:00:01:00:90:d0:63:ff:00:08:00 SRC=10.60.137.184 DST=224.0.0.1 LEN=36 TOS=0x00 PREC=0xC0 TTL=1 ID=0 PROTO=2
(er stond een security file op dat ik nu verwijderd heb.)
moet ik nog een fsck uitvoeren?


Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/10/24, 16:27:49 »
In de terminal krijg ik de melding dat het iso bestand niet aanwezig is.

Je schrijft in een vorig bericht 'ga naar de map waarin het iso-bestand staat.
Wat bedoel je hiermee precies. de map waarin het iso-bestand staat, is 'open'.
Het commando zet ik in de terminal.
Dus naar de map gaan en tegelijkertijd een commando in de terminal plaatsen, begrijp ik niet.

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/10/24, 16:43:50 »
Probleem is opgelost doordat ik de USB heb aangemaakt mbv het programma USB-Creator.
Via de site InstallatieLiveUSB gevonden en uitgevoerd.

Nu mbv deze USB Ubuntu op mijn MacBookPro proberen.

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/10/24, 17:35:22 »
Helaas is het (nog) niet gelukt om de MacBookPro op te laten starten vanaf de USB-stick.
Het opstarten van de DVD is een beetje gelukt, maar dat heb ik afgebroken omdat het veel te lang duurde.
Dus nu nog uitvinden hoe de MacBookPro op te laten starten vanaf de USB-stick.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/10/24, 19:05:53 »
Hoi Anke,

Ik heb er eens op gezocht met Google. Een Mac starten vanaf een USB stick is een moeilijke klus. Het beste is nog een DVD en ook dat schijnt een aparte klus te zijn, afhankelijk van het model.

Zoek maar met de woorden:

ubuntu boot macbook from dvd
of

ubuntu boot macbook from usb
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/10/24, 19:34:45 »
Je zou Unetbootin voor de mac kunnen downloaden en die gebruiken, zie onderstaande link,

http://unetbootin.github.io/

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/10/24, 19:45:05 »
Om een apple vanaf een usb-stick of DVD te laten opstarten, dan moet je als het goed is direct na het indrukken van de aan knop
de linker "appel" toets ingedrukt houden.

Je krijgt dan de keuze om of Mac osX of Windows ( :o) op te starten....
Kies dus voor Windows en Ubuntu zal vanaf de usb-stick of DVD opstarten.

Ps, het maakt niet uit of je een dvd of usb-stick gebruikt hoor, alleen is de 'live' sessie met usb-stick sneller en de installatie verloopt sneller, maar dat is ook echt het enige.

Steven
« Laatst bewerkt op: 2015/10/24, 19:59:26 door steef76 »

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/10/24, 19:56:47 »
Om een apple vanaf een usb-stick of DVD te laten opstarten, dan moet je als het goed is direct na het indrukken van de aan knop
de linker "appel" toets ingedrukt houden.

Je krijgt dan de keuze om of Mac osX of Windows ( :o) op te starten....
Kies dus voor Windows en Ubuntu zal vanaf de usb-stick of DVD opstarten.

Toen ik tijdelijk een iMac had een paar jaar geleden was het juist de C-toets ingedrukt houden.

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/10/25, 13:09:35 »
Hoi Anke,

Ik heb er eens op gezocht met Google. Een Mac starten vanaf een USB stick is een moeilijke klus. Het beste is nog een DVD en ook dat schijnt een aparte klus te zijn, afhankelijk van het model.

Zoek maar met de woorden:

ubuntu boot macbook from dvd
of

ubuntu boot macbook from usb

Ja dat heb ik gemerkt. De Usb-stick wordt niet herkend omdat het als ms-dos-type is geformatteerd (door de leverancier) en dat wil de Mac niet.
De DVD heb ik geprobeerd maar het opstarten daarvan duurt echt heel, heel lang. Op een gegeven moment zag ik wel het Ubuntu-scherm maar daarna duurde het zo lang dat ik het maar geannuleerd heb.

Ik wil nu proberen de usb-stick opnieuw te formatteren/partitioneren als Guid-stick; dat is een van de voorwaarden voor de stick en dan weer een opstart-usb maken.
 Zou onder ubuntu daarop een opstartschijf gemaakt kunnen worden???

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/10/25, 19:01:50 »
Hoi Anke,

Er zijn een heleboel verhalen van. Allemaal Engelstalig. Er zijn veel commentaren die aangeven dat het niet werkt en sommigen juist weer wel. Gewoon proberen dus tot het een keer lukt.

Mik de tweede set zoekwoorden maar in Google en kies er eentje uit. Die van Ubuntu zelf als eerste natuurlijk.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/10/25, 19:34:39 »
Hoi Anke,

Er zijn een heleboel verhalen van. Allemaal Engelstalig. Er zijn veel commentaren die aangeven dat het niet werkt en sommigen juist weer wel. Gewoon proberen dus tot het een keer lukt.

Mik de tweede set zoekwoorden maar in Google en kies er eentje uit. Die van Ubuntu zelf als eerste natuurlijk.

Succes!

Nog een vraag: kan ik op een usb-stick geformateerd op de apple met partities onder Ubuntu een opstartschijf maken?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/10/25, 19:39:55 »
Hoi Anke,

Jahoor, maar volgens mij zijn dan wel alle partities en data weg!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021