Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] laptop voor broertje: ideeën?  (gelezen 3558 keer)

[opgelost] laptop voor broertje: ideeën?
« Gepost op: 2011/01/20, 10:57:23 »
hallo iedereen!
mijn broertje is laatst 13 geworden, en is aan het sparen voor een laptop (hij heeft nu zo'n 500 euro).
nu hij zo'n (voor hem) groot bedrag heeft, wil hij er graag een kopen, en vroeg mij of ik daarmee wilde helpen.
ik heb met hem even rondgekeken op inernet, en kwam op deze uit:
https://www.afuture.nl/products/120949/NV322MH_Lenovo_ThinkPad_Edge_13.html?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist

zelf vindt hij hem erg mooi (ik ook), maar ik weet niet of er beter te krijgen is voor die prijs.
het is denk ik niet echt een probleem om er een in elkaar te zetten (ik doe het regelmatig met computers, en ook andere 'micro' electronica haal ik af en toe uit elkaar (om het daarna natuurlijk weer werkend te krijgen :P ))

wat vinden/denken jullie?

bedankt!
dex
« Laatst bewerkt op: 2011/01/20, 21:12:24 door dexterd »
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/20, 11:03:18 »
Lenovo Thinkpad is een enorm goede laptop :)
En Ubuntu werkt er altijd out-of-the-box op :)

Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/20, 11:07:24 »
oja, dit was ik nog vergeten te vragen:
weet iemand (vistaus?) hoe het is met de stevigheid van de laptop?
hij gaat waarschijnlijk vaak mee naar school enzo, dus is het handig als hij niet te gammel is (zit er bijv. een vergrendeling op de klep?)

bedankt!
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Tom

  • Lid
Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/20, 11:19:03 »
Lenovo Thinkpad < Die staan juist bekent voor hun robuustheid.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/20, 11:27:33 »
top :P
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/20, 14:45:05 »
mijn broertje is al lang geleden over gestapt op linux (door wie zou dat nou komen? xD)

nou, als ik het zo lees, is er niks mis mee :)

heel erg bedankt!

(verdere reacties zijn natuurlijk altijd welkom)

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline siegi

  • Lid
Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/20, 15:17:45 »
IBM thinkpad was indertijd de referentie voor stevige laptops. Lenovo heeft deze afdeling overnomen van IBM en gebruikt deze naam voor hun stevige modellen.

Aangezien zijn leeftijd zou ik zeker een stevige laptop aanraden. Hij zal waarschijnlijk niet snel terug zo'n bedrag verzamelen.
De cpu snelheid is traag naar huidige standaarden, maar aangezien ie een linux gebruiker is lijkt me dit geen bezwaar.

Harde schijf is zeker groot genoeg voor een dual boot, want waarschijnlijk gaat hij niet buiten windows kunnen in de school.

Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/20, 15:20:11 »
Hangt er vanaf voor wat hij die nodig heeft.
Anders zou ik voor een netboek gaan, veel compacter, betere baterij en de prijs ligd ook beduindend lager.
Alleen moet je geen spelletjes of zware toepassingen proberen draaien. Samsung N220 is een heel toffe daarin.
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/20, 16:07:54 »
IBM thinkpad was indertijd de referentie voor stevige laptops. Lenovo heeft deze afdeling overnomen van IBM en gebruikt deze naam voor hun stevige modellen.

Aangezien zijn leeftijd zou ik zeker een stevige laptop aanraden. Hij zal waarschijnlijk niet snel terug zo'n bedrag verzamelen.
De cpu snelheid is traag naar huidige standaarden, maar aangezien ie een linux gebruiker is lijkt me dit geen bezwaar.

Harde schijf is zeker groot genoeg voor een dual boot, want waarschijnlijk gaat hij niet buiten windows kunnen in de school.


hij zit op dezelfde school als ik zit (ik ben 3 jaar ouder), en wat dat betreft valt het wel mee.
en mocht hij bijv. écht word 2007 nodig hebben, gooien we er gewoon virtualbox op :P

wat die cpu betreft, dat vond ik ook vreemd. die van mij heeft dual-core 2gb (dat is dus 2gb per processor toch, of is dat 2 gb in totaal?) en die thinkpad heeft 1500. is dit per processor of in totaal?

bedankt
dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/20, 17:32:14 »
Ik zou voor zoiets gaan:

http://www.laptopshop.nl/product/111930/category-45702-laptops/asus-k52f-ex575v.html#

Op die site staan er veel, en Asus is natuurlijk het A merk in laptops. (en zou voor een intel gaan) het is wel 30 euro meer maar die processor scoort 4-5x beter!
« Laatst bewerkt op: 2011/01/20, 17:36:28 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline siegi

  • Lid
Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/20, 18:08:00 »
wat die cpu betreft, dat vond ik ook vreemd. die van mij heeft dual-core 2gb (dat is dus 2gb per processor toch, of is dat 2 gb in totaal?) en die thinkpad heeft 1500. is dit per processor of in totaal?
Het zijn GHz en niet gb :)
Een snelheid van een dual core cpu mag je niet zomaar optellen. (1.5Ghz per core)
Op 1 taak kan hij immers maar op 1.5GHz werken. Het voordeel van dual core is dat je systeem op dat moment wel werkbaar blijft omdat je de andere kleine taken op de andere core doet.

Wat virtualisatie betreft denk ik niet dat die cpu hardware matige ondersteuning heeft. VT-x van intel of AMD-V van AMD.
Je zal dus met software virtualisatie moeten werken, wat trager is.

Citaat
Op die site staan er veel, en Asus is natuurlijk het A merk in laptops. (en zou voor een intel gaan) het is wel 30 euro meer maar die processor scoort 4-5x beter!
Asus heeft ook wel stevige laptops, maar kan volgens mij toch niet tippen aan de thinkpad.
De professionele series van dell latitude, Precision zijn volgens mijn ook beter dan asus, maar duurder.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/20, 18:14:33 door siegi »

Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/20, 20:23:10 »
@lord: A-merk? Laat me niet lachen. Asus is absoluut geen A-merk in laptops. Lenovo maakt de allerbeste laptops die er zijn. Dat is gewoon een feit, omdat die van Lenovo het meest robuust zijn en de specificaties ook niet verkeerd zijn (en het design). Daarbij werkt Ubuntu nog eens out-of-the-box op ALLE Lenovo's ook.
@siegi: Hij wil dan alleen Office 2007 in VB draaien, dus zo traag zal dat niet zijn ;)

Re: laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/20, 21:12:05 »
zo te zien geen enkel probleem dus :)

heel erg bedankt!
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline siegi

  • Lid
Re: [opgelost] laptop voor broertje: ideeën?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/20, 21:47:06 »
@siegi: Hij wil dan alleen Office 2007 in VB draaien, dus zo traag zal dat niet zijn ;)
Natuurlijk nog maar 13 jaar natuurlijk. ;)