Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van 152GB VOLUME naar DISK-1  (gelezen 923 keer)

Offline dennus

  • Lid
van 152GB VOLUME naar DISK-1
« Gepost op: 2007/07/05, 18:41:40 »
Ik heb een 2e harddisk, geformatteerd als EXT3. Als ik mijn PC reboot, en ik daarna in 'PLACES' kijk zie ik hem staan als 152,7GB VOLUME. Klik hier nu hierop, dan moet ik mijn wachtwoord invoeren. Daarna zie ik hem in places staan als 'DISK-1'. Klopt dit?  Ik stuur mijn FSTAB even mee.

-
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=d08aebee-826b-444c-8c65-78967e96cfd5 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda5
UUID=e90379b8-a609-4164-83b4-144557a254b7 none            swap    sw              0       0
/dev/cdrom        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
--

Volgens mij wordt hij helemaal niet ge-mount. Vreemd?  Ik had dit toch gedaan. Hoe kan ik nu, als gebruiker dennus', de FSTAB zo aanpassen dat de harddisk gemount wordt en blijft?  Ik snap dat dit vanuit het terminal moet. Maar als ik dat doe zit altijd te hannessen tussen dennus en root. Hij wil dan niet opslaan als root en van dat soort geneuzel ;-(

Dennis

van 152GB VOLUME naar DISK-1
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/06, 00:14:48 »
Citaat van: dennus
Ik heb een 2e harddisk, geformatteerd als EXT3. Als ik mijn PC reboot, en ik daarna in 'PLACES' kijk zie ik hem staan als 152,7GB VOLUME. Klik hier nu hierop, dan moet ik mijn wachtwoord invoeren. Daarna zie ik hem in places staan als 'DISK-1'. Klopt dit?
Dat is normaal als de schijf niet automatisch wordt gemount (omdat hij niet in fstab staat).

Citaat
Ik stuur mijn FSTAB even mee.

-
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=d08aebee-826b-444c-8c65-78967e96cfd5 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda5
UUID=e90379b8-a609-4164-83b4-144557a254b7 none            swap    sw              0       0
/dev/cdrom        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
--
Volgens mij wordt hij helemaal niet ge-mount. Vreemd?
Er staat inderdaad maar 1 schijf in fstab.

Citaat
Ik had dit toch gedaan. Hoe kan ik nu, als gebruiker dennus', de FSTAB zo aanpassen dat de harddisk gemount wordt en blijft?  Ik snap dat dit vanuit het terminal moet. Maar als ik dat doe zit altijd te hannessen tussen dennus en root. Hij wil dan niet opslaan als root en van dat soort geneuzel ;-(

Dennis
Je kan handmatig een regel in fstab opnemen.

0. Maak eerst een backup van fstab:

sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.origineel

1. Bepaal de naam van de partitie:

sudo fdisk -l

2. Waarschijnlijk heet de tweede schijf sdb, en is er 1 grote partitie, aangeduid met sdb1

3. Bepaal de UUID die bij die partitie hoort:

sudo /sbin/vol_id -u /dev/sdb1

(wederom aangenomen dat sdb1 de juiste naam is)

4. Open fstab met een editor:

gksudo gedit /etc/fstab


- Voeg dan de volgende regel aan fstab toe:

# /dev/sdb1
UUID=...........................  /media/sdb1     ext3    defaults      0      2

5. Hierin is:
- #............. een commentaar regel
- UUID=.... de door jou gevonden UUID
- /media/sdb1 het gewenste mount point. Dit kan je naar wens veranderen. Het voordeel(?) van het gebruik van de /media of /mnt map is dat de daarin gemounte partities ook verschijnen als icoon op het bureaublad.

- Save & exit.

6. Zorg ervoor dat het gewenste mount point ook echt bestaat. Dus in het hierboven gegeven voorbeeld is dat de map /media/sdb1

ls /media

7. Dit geeft een lijstje van de in /media aangetroffen mappen. Indien de map sdb1 niet bestaat, maak hem dan via:

sudo mkdir /media/sdb1

8. Reboot. (Je kan ook even testen of het gewerkt heeft met "sudo mount -a", als je dan naar /media/sdb1 navigeert, zal de schijf aangekoppelt moeten zijn.)

Offline dennus

  • Lid
van 152GB VOLUME naar DISK-1
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/06, 00:35:38 »
Mag ik je hartelijk danken?  Het werkt...

Ik was al aardig op weg door te mounten met

/dev/sdb1 /media/disk-1 ....

maar nu heb ik het netjes gedaan met die UUID.

---

Ik wil je dan nog iets anders voorleggen waar ik mee zit.

Ik heb een netwerkschijf die ik kan benaderen in FF door 192.168.1.69 in te tikken. Ik kan hem ook benaderen door smb://opslag in te tikken. De schijf was voorhand geformatteerd vanuit voor Windows. Ik ben nu langzaam aan het overstappen naar Ubuntu (heb geen Windows meer draaien). Nu wil ik deze schijf ook automatisch mounten. Lijkt dat een beetje op de manier zoals je het me zojuist verteld hebt?

van 152GB VOLUME naar DISK-1
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/06, 01:41:39 »
Ik heb geen ervaring met samba, dus daar kan ik je niet helpen. Misschien dat je het volgende kan gebruiken:

https://help.ubuntu.com/community/MountWindowsSharesPermanently