Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie perikelen ubuntu  (gelezen 2606 keer)

carcrosser

  • Gast
installatie perikelen ubuntu
« Gepost op: 2007/05/28, 19:00:04 »
allererst niet boos worden als ik iets verkeerd doe.... Ik ben jaren terug begonenn door corel linux te kopen, kreeg echter niets aan de praat

terug naar Windows.

nu toch maar weer stoute schoenen aan en ubuntu geinstallerd.
Echter weer doet vrijwel al mijn hardware niets.

ik heb in mijn PC:
Een Gigabyte GA-M61PM-S2 moederbaord 1 GB intern geheugen en een AMD athlon X2 3500
Verder een asus sx300 (wordt door ubuntu als radeon X300 gezien)
verder een DVD brander en DVD speler van samsung.
Tja er hangt nog een AVERTV videokaart in

ik krijg echter helemaal NIETS in gang. Zelfs de on board netwerkkaart niet (realtek)

ik heb al gezocht op internet en kan helemaal niets vinden over drivers

En al zou ik die hebben, snap ik niets van hoe deze te installeren.

Is er iemand bereid mij te helpen? Hardware kom ik allemaal wel uit, want bene elektronica otnwerper, maar PC's zijn voor mij een werktuig.

En nogmaals: ongetwijfeld mist er hoop info: laat me weten wat je mist, ik zal het posten, maar lat dit AUB geen tweaker achtig forum zijn, want als je daar iets mis doet is het meteen dicht en afgelopen.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/28, 19:16:04 »
Krijgt ge de live-cd niet aan de praat?
Test deze eens op een andere pc of doe eens een MD5CHECKSUM om de cd te testen. Als je de cd brandt doe dat dan aan lage snelheid en controleer steeds of de beschreven data overeenkomt met de data op de .iso
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

carcrosser

  • Gast
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/28, 20:07:00 »
Nou, de installatie is perfect verlopen: heb de 64 bits AMD versie geinstalleerd, dat loopt, maar nu wil ik de hardware fatsoenlijk installeren en dat lukt dus niet.

Verder loopt het wel, maar kan zonder internet, geluid, TV kaart en al die meuk vrij weinig...

iig internet op dezelfde PC zou wel fijn zijn. Nu internet ik vanaf mijn Pc, dus een netwerkkaart die het zou doen zou al heel fijn zijn. Als geluid en video het dan ook naar behoren gaan doen (draai dual screen met 2x 21" bakken en nu heb ik op 2 schermen gelijk beeld: beetje overdone zo, dsu graag juiste driver voor de kaart installed)

Dat soort dingen dus.

ubuntu zelf draaien is dus geen probleem

Offline Dirk Tas

  • Lid
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/28, 20:14:46 »
Citaat van: carcrosser
Nou, de installatie is perfect verlopen: heb de 64 bits AMD versie geinstalleerd, dat loopt, maar nu wil ik de hardware fatsoenlijk installeren en dat lukt dus niet.

Verder loopt het wel, maar kan zonder internet, geluid, TV kaart en al die meuk vrij weinig...

iig internet op dezelfde PC zou wel fijn zijn. Nu internet ik vanaf mijn Pc, dus een netwerkkaart die het zou doen zou al heel fijn zijn. Als geluid en video het dan ook naar behoren gaan doen (draai dual screen met 2x 21" bakken en nu heb ik op 2 schermen gelijk beeld: beetje overdone zo, dsu graag juiste driver voor de kaart installed)

Dat soort dingen dus.

ubuntu zelf draaien is dus geen probleem
Ik heb in het verleden zowel 64-bit versies van Suse en Ubuntu geprobeerd, vaak blijkt dat er dan minder werkt als bij de 32-bits versie, probeer misschien die eens?

Mvg.
Dirk
Ubuntu User #14670

carcrosser

  • Gast
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/28, 20:17:08 »
nogmaals: ik zoek alleen de drivers en een duidelijke beschrijving hoe deze te installeren: ubuntu zelf loopt prima, dit spul is echter volledig nieuw.

of vergis ik me nu in mijn denkwijze? maar het spul start vlot op en loopt als een tierlier. Alleen de hardware juist aan de gang krijgen is een probleem.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/28, 20:25:15 »
Eerst een randopmerking: gebruik de 32bit installatie van ubuntu, ook op 64bit computers, meer software ondersteuning vanuit de closed source/commerciële hoek (32bit wine, flashplayer, skype..) anders moet je gaan knoeien met chroots.. is niet leuk voor een beginner, en geeft soms veel problemen..

maar goed..

welke netwerkkaart heb je precies? is het een PCI of ISA netwerkkaart?
Is de kaart zichtbaar met het commando lspci | grep -i network of lspci | grep -i ethernet ? (toepassingen -> hulpmiddelen -> terminalvenster)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

pierrejame

  • Gast
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/28, 20:25:43 »
Dag ik ben pierre en ik ben nieuw hier
Ik heb geprobeerd mijn ubuntu aan de praat te krijgen maar de installatie lukt niet
De schijven worden niet gevonden?
Iemand een idee?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/28, 20:27:42 »
Citaat van: pierrejame
Dag ik ben pierre en ik ben nieuw hier
Ik heb geprobeerd mijn ubuntu aan de praat te krijgen maar de installatie lukt niet
De schijven worden niet gevonden?
Iemand een idee?
Open een nieuw topic voor jouw probleem.. Kwestie van alles overzichtelijk te houden..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

pierrejame

  • Gast
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/28, 20:35:36 »
Sorry weet niet precies hoe dit hier werkt.
Hoe open je een topic?

Offline mcgyver

  • Lid
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/28, 20:38:28 »
Klik op index en vervolgens op installatie / beginners en kijk rechts boven.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/28, 20:39:05 »
Ga naar installatie en beginners en klik op nieuw onderwerp beginnen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

carcrosser

  • Gast
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/28, 20:41:08 »
de netwerkkaart zit on board op het moederboard. Wordt NIET zichtbaar gemaakt in device settings:
de ethernet IC is: realtek RTL8211
Sound is: Realtek ALC833
IEE1394 (firewire): TI (texas instruments) TSB43AB23
het chipset (waarvan ik eigenlijk verwacht dat het wel zou werken): nVidea Geforce 6100/nForce 430

Das alles ON BOARD dus, waarvan ik (afgezien van het chipset) weet dat het niet werkt.

de on_board videokaart is gedeactiveerd en dus vervangen voor de ASUS.
Deze zit op adress 0x03e8
Wordt herkend als een ATI radeon X300 SE (dat deed hij in windows ook, dus dat werkt ook wel denk ik) Dat is trouwens een PCI express kaart.

Overigens: als de hardware werkt vind ik het mooi om verder te stoeien hoor, ik heb nog een windows ernaast draaien dus moet wel lukken. MAar die hardware heb ik altijd ruzie mee. Mijn software eisen als elektronica ontwerper zijn niet zo multimediaal. Dus tja..... Als ik er echt niet uitkom kan ik altijd overwegen om die 32 bits erop te zetten.

IIG alvast erg bedankt voor de hulp het werkt hier al bijna net zo snel als op het elektronica forum :) toppie en niet zoals bij GoT  waar je als je iets verkeerd doet meteen je topic gesloten wordt.

ik hoop dat jullie met mij enig geduld op kunnen brengen. maar ik heb niet voor niets een 64 bitter gekocht :)

installatie perikelen ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/28, 20:51:48 »
Het probleem met 64 bit os dat er veel software nog niet op werkt. Ik heb ook een 64 bit pocessor maar had met de 64 bit versie van Ubuntu ook veel problemen. Veel software die niet werkte enzo... Ik raakte zeer gefrustreerd tot ik merkte dat ik ook gewoon de 32 bit versie koninstalleren en sindsdien gaat alles perfect :)

Mijn suggestie: Even de 32bit versie downloaden en installeren. Zal je veel problemen speren.

carcrosser

  • Gast
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/28, 20:58:47 »
ondersteund die dan ook meer hardware?

/me baalt: weer voor niets een 64 bitter!!!
de vorige ook al: toen was windows 64 bit nog niet uit en later met veel bugs!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/28, 21:01:54 »
Citaat van: carcrosser
ondersteund die dan ook meer hardware?

/me baalt: weer voor niets een 64 bitter!!!
de vorige ook al: toen was windows 64 bit nog niet uit en later met veel bugs!
Meer hardware: de open source drivers zijn allemaal 64bit en de meeste closed source drivers zijn ook te verkrijgen in 64bit.. dus dat zal waarschijnlijk hetzelfde zijn..

voetnoot: windows 64bit heeft ook geen ondersteuning voor flash en skype, die zijn enkel 32bit.. (via 32bit libs kan het misschien wel, maar niet via 64bit libs)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

carcrosser

  • Gast
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/28, 21:06:32 »
ja, maar ik gebruik dan ook geen flash  skype: ik wil er  muziekje op spelen tijdens het programmeren van mijn microcontrollers en andere tools om hardware te ontwikkelen.

de programma's die dus niet lopen zal voor mij nauwelijks een beperking zijn vermoed ik. Min tekstverwerker zal wel lopen denk ik, die hebben een linux versie: WP

Ik zal wel kijken of ik de 32 bitter ernaast kan zetten.

vr. gr.

Sven

carcrosser

  • Gast
installatie perikelen ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/28, 23:39:29 »
overigens blijft het probleem met de hardware dan bestaan, maar ik zag net een hardware sectie *heb zo druk alle beginnerszaken doorgelezen* moet ik daar eens vragen? of ben ik dan aan het dubbelposten?