Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.  (gelezen 2933 keer)

Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Gepost op: 2009/10/09, 13:33:06 »
Ik wil graag mijn Ubuntu installatie verplaatsen van de ene naar een andere laptop, met gebruik van een ext3 externe harde schijf. Niet door een image oid. Want de partitiegroottes e.d. verschillen.

Dus m.b.v. het cp commando m.b.v. een live cd de bestanden in de root partitie van de ene laptop naar de externe harde schijf verplaatsen, en vervolgens van die externe harde schijf weer naar de root partitie van die andere laptop.

Ik heb ooit eerder zoiets gedaan, en daarbij moeten bepaalde opties aan het cp commando worden toegevoegd. (alleen info binnen die partitie copiëren, etc.)

Is sudo cp -a * hiervoor voldoende?

p.s. ik heb hier ooit eerder deze vraag gesteld, maar kan de draad niet meer vinden..

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/09, 13:41:59 »
Geen antwoord op je vraag maar een verschillende partitiegrootte maakt niet uit voor een dump.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/09, 15:49:48 »
Ik denk dat je het beste een live cd kan gebruiken waar partimage (of een vergelijkbaar programma) op staat.
Een draaiend systeem kopiëren gaat niet lukken, daarom de live cd.
En zomaar kopiëren werkt denk ik ook niet optimaal, ik vraag me af of alle rechten, symlinks, hardlinks etc. wel goed mee gekopieerd worden.
Door partimage te gebruiken, is de grootte van de verschillende partities niet zo belangrijk, zolang alles maar op je schijf past :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/09, 16:34:45 »
cp -pidRv /source-partition/* /destination-partition/ De verklaring van de opties kan je met cp --h raadplegen.


... en zoals Johan al zei: met de live-CD uitvoeren. (Dat geldt voor Gparted, partimage en cp.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/09, 16:57:38 »
Hoi Thomas,

ook als de partitiegrotten verschillen kun je via dd een spiegelkopie aanmaken en die over zetten.
Dat lijkt mij nog steeds het makkelijkste, vandaar dat ik het ook op die manier doe.

Bij mij was de nieuwe partitie groter dan de oude, vandaar was het helemaal simpel:  vanaf de CD
(of andere schijf) opstarten en een spiegelkopie aanmaken (beter dat root niet gemount is !), op de nieuwe schijf
een partitie van de zelfde grootte aanmaken, de spiegelkopie er op (weer vanaf de CD of een andere schijf),
en daarna gewoon met gparted de grotte aanpassen.  Dat is zonder enig probleem gegaan.

Als de nieuwe partitie kleiner zou zijn is het een stap meer. Je moet eerst de oude partitie met gparted verkleinen,
daarna het image overzetten en de oude partitie aan het eind weer terug vergroten.

En als je tijd wilt besparen dan hang je de nieuwe schijf provisorisch aan de oude bak en zet de partitie
via dd meteen naar de nieuwe schijf, zonder een stap ertussen.

track

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/09, 20:25:34 »
Waarom niet gewoon opnieuw installeren ?
Hierna b.v. de verborgen directories .mozilla en .thunderbird copyeren (op een USB stokje) en klaar, al de instellingen zijn overgenomen.
Zo doe ik het altijd ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/09, 20:50:19 »
Ron, je moet dan ook
1. alle updates van een half jaar installeren 200-400MB (afhankelijk van je systeem Gnome/KDE/XFCE)
2. alle reeds geïnstalleerde programma's opnieuw installeren

Het moment om opnieuw te installeren is dan m.i  de dag van de nieuwe release + 30 dagen. Op deze manier zie je uit je luie stoel of er foutmeldingen komen die voor je eigen hardware van toepassing zijn.
De andere manier van installeren is uiteraard die dat je de laatste beta-versies test, bugmeldingen doorgeeft en direct na de release kijkt of je meldingen werden meegenomen in de final.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/09, 21:00:54 »
1. alle updates van een half jaar installeren 200-400MB (afhankelijk van je systeem Gnome/KDE/XFCE)
Dat hoef je niet uit te zoeken, gewoon achterover leunen en wachten tot het klaar is :lol:
2. alle reeds geïnstalleerde programma's opnieuw installeren
Gewoon aanvinken in Synaptic is niet echt veel werk .......

Maar, ik zie er een hobby in, ik werk nu ruim een maand met 9.10.
Vandaar ook mijn laatste regel!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ivo

  • Lid
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/09, 21:05:16 »
Waarom niet gewoon opnieuw installeren ?
Hierna b.v. de verborgen directories .mozilla en .thunderbird copyeren (op een USB stokje) en klaar, al de instellingen zijn overgenomen.
Zo doe ik het altijd ...........

Jij werkt alleen maar met wat in de distributie zit en installeert geen additionele zaken?
Want die komen met jouw grote-stappen-snel-thuis-methode niet mee met een nieuwe installatie.

[EDIT]
Ow, d'r waren al reacties op. Sorry, was even koffie halen.....
[/EDIT]
« Laatst bewerkt op: 2009/10/09, 21:07:01 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/09, 21:16:48 »
He Thomas,

Ik heb hier voor mijn bedrijf hetvolgende op bedacht. Het werkte bij verschillende soorten netbookjes vrij aardig. Het meeste waar ik problemen mee kreeg waren de 3G-verbindingen die sommige van die aankunnen:

Ik heb Clonezilla gebruikt (http://clonezilla.org/). Dit is een linux-distro die je op een USB-stick en je hangt er je ext3-schijf aan (of netwerk-share). Hiermee kan je dan een 'image' maken van je hdd. Deze neemt dan ook alleen de data en kopieerd niet zoals dd heel je disk. (let wel op dat encrypted partities niet herkend worden en dus wel ge-dd'ed moeten worden).

Het is allemaal makkelijk te doen via een dos-like menu (zoals de oude ubuntu-installer van 04-10).

P.S. Je moet dan natuurlijk wel van de USB-stick booten
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/09, 21:19:55 »
Jij werkt alleen maar met wat in de distributie zit en installeert geen additionele zaken?
Zo min mogelijk, de repo's hebben voor mij meer dan voldoende.
Mijn benadering is gewoon anders dan die van jullie, vandaar die laatste regel :lol:
Citaat van: r0n.
Zo doe ik het altijd ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/10, 10:58:57 »
Ik had het uiteindelijk met cp -a gedaan, en dat werkte prima.
cp -pidRv /source-partition/* /destination-partition/
Thx voor de tip! Ik zal dit bewaren zodat ik het de volgende keer weet. :) Deze opties doen trouwens ongeveer hetzelfde als cp -a met het verschil dat er meer informatie wordt gegeven (v-erbose) en voor het overschrijven van bestanden wordt gevraagd (i-nteractive).

Alleen kreeg ik problemen met de aanpassing van UBuntu aan de nieuwe hardware, alleen lage schermmodus was mogelijk, en ik kreeg de juiste beeldschermdrivers niet geactiveerd. In Intrepid werkt sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg niet meer. Hoe dit dan wel voor elkaar te krijgen heb ik niet kunnen vinden. Dus uiteindelijk heb ik toch een nieuw systeem geïnstalleerd.

Waarom ik geen image gebruikt is omdat de partities die ik wou overzetten groter waren dan de beschikbare ruimte op de laptop waar ze heen moesten.  Zoals Track aangaf is eerste verkleinen een optie, dan overzetten, en dan weer terug vergroten van de eerst verkleinde parities, een optie, maar nogal veel gedoe vind ik. Waarom geen nieuwe installatie, omdat ik nogal veel dingen customize, virtuele machines die dan overgezet moeten worden, software van buiten de repo's zoals spss, scripjes voor internetbankieren etc. etc. Het cp commando vanaf een live-cd met de juiste opties werkt prima.

Een beetje een late reactie, mijn backup harde schijf was gecrashed, ext3 werd niet meer herkend, en geforceerd als ext3 mounten lukte ook niet (volgens mij door de bios van mijn laptop die deze probeert te benaderen, want het geeft steeds problemen als de harde schijf bij het opstarten van de laptop ingeplugged is).

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/10, 11:42:13 »
maar als je een image maakt met clonezilla dan wordt de image alleen maar zo groot als de data die op de schijf staat. De rest kapt hij af.. en dan kan je hem op iedere schrijf zetten die weer groter of gelijk aan de image is. Dus niet alle image-programma's werken zo.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/10, 13:38:51 »
Was weer ff spitten, maar er bestaat een programma die van je bestaande installatie een LiveCD kan maken  =D en het heet "Remastersys"

Ubuntu geek schrijft op deze pagina een korte HOW TO: Creating Custom Ubuntu Live-CD With Remastersys

Hoop dat dit een oplossing is voor je probleem.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/10, 14:23:03 »
Ik ga clonezilla eens proberen. Remastersys is ook interessant, ik ga er ook eens naar kijken. :) Thx.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/11, 15:48:51 »
Ben deze tegen gekomen   http://www.pcinspector.de/Sites/clone_maxx/download.htm?Language=46

Kan me deze herinneren vanuit het verleden.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/11, 16:02:32 »
hmm.. remastersys is idd ook wel interressant maar kan je het daarna ook die 'distro' installeren vanaf de liveCD.

clone_maxx ziet er niet uit als open source.. dus gebruik ik liever niet.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/11, 16:10:28 »
Clonezilla is in ieder geval erg handig!

Re: Ubuntu installatie verplaatsen naar andere computer.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/11, 16:47:08 »
Ik gebruik daar wel eens rsync -avH voor. Via een live CD, kopiëren op een USB stick met een ext3 partitie die groot genoeg is en op doel PC weer terugkopiëren met hetzelfde commando.