Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 7.10 met alle updates =8.04??  (gelezen 10938 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #50 Gepost op: 2008/04/09, 21:57:29 »
Precies, die upgrade-functie is zo slecht nog niet en zit er zeker niet voor niets. Telkens als de vraag komt: upgraden of schone installatie barst er een soort stammenstrijd los op dit forum. Zelf heb ik goede ervaringen met upgrades (sommige vanaf dapper), slechts af een toe werkt er iets niet, even 5 minuten googelen en klaar.

Mij devies: doe eerst een upgrade, mocht er dan (te) veel niet werken, kun je nog altijd een schone installatie doen. Er gaat immers niets boven het gemak van een upgrade: op de knop drukken en wachten...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #51 Gepost op: 2008/04/09, 23:58:29 »
Een upgrade naar een volgende versie wordt volledig ondersteund: http://www.ubuntu.com/aboutus/faq

Door eventuele problemen met de upgrade te melden help je ubuntu te verbeteren ;)

Als je op zeker wilt spelen kan je wachten met de upgrade tot een paar weken na het uitkomen van de nieuwe versie. Dan zijn eventuele storende fouten wel opgelost (of kenbaar gemaakt op dit forum). Updates op de huidige 6.06 en 7.10 versies zijn tot 2009 beschikbaar dus geen haast.

Een test met de live-cd van de nieuwe versie kan, zonder risico voor de huidige installatie, vooraf ook meer inzicht geven.

Zelf heb ik hier de upgrade naar 8.04 beta al succesvol uitgevoerd :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #52 Gepost op: 2008/04/10, 09:31:45 »
Ubuntu wil ook graag dat de upgrade gebruikt wordt en werkt er hard aan om dat proces te verbeteren:

"Automatic testing of upgrades to the development release"
https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/auto-dist-upgrade-testing

"Improve the dist-upgrade process"
https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/dist-upgrader-fixes

"lts-upgrades"
https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/lts-upgrades
- upgrade van LTS -> LTS, b.v. dapper -> hardy

Dus, gebruik die upgrade-functie en meld de bugs aan. Door het negeren van de upgrade-functie (omdat deze in enkele sproradische gevallen niet werkt), kan het product ook nooit verbeterd worden!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #53 Gepost op: 2008/04/10, 10:46:15 »
Citaat van: markba
Dus, gebruik die upgrade-functie en meld de bugs aan. Door het negeren van de upgrade-functie (omdat deze in enkele sproradische gevallen niet werkt), kan het product ook nooit verbeterd worden!
Daar zit iets in. Maar dit kun je beter alleen dan doen, wanneer je een ervaren Linuxgebruiker bent.

Een beginner met Linux wil gewoon een goed werkend systeem, zonder gedonder. Het is toch al wennen, de overstap... Daarom kan een minder ervaren Linuxgebruiker het beste een schone installatie doen.

Het is een beetje vergelijkbaar met alfa- en bèta-testen. Ik installeer meestal rond alfa 5 de nieuwste Ubuntuversie-in-ontwikkeling, en ga vrolijk aan het proefdraaien en fouten rapporteren op Launchpad. Dat kun je dus ook beter nalaten, als beginner....  :-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #54 Gepost op: 2008/04/10, 11:40:23 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: markba
Dus, gebruik die upgrade-functie en meld de bugs aan. Door het negeren van de upgrade-functie (omdat deze in enkele sproradische gevallen niet werkt), kan het product ook nooit verbeterd worden!
Daar zit iets in. Maar dit kun je beter alleen dan doen, wanneer je een ervaren Linuxgebruiker bent.
Ik zie helaas niet in waarom je een ervaren gebruiker moet zijn om op die upgrade-knop te drukken. In mijn optiek zijn het *juist* de ervaren gebruikers die een probleem hier mee krijgen: extra repo's toegevoegd (die vooraf aan de upgrade uitgeschakeld worden), programma's vanaf source geinstalleerd (die dan vaak weer in de upgrade standaard geinstalleerd worden), nieuwere versies van programma's geinstalleerd, gedownload van de repo van de alpha/beta-release (die dan weer overschreven worden door de upgrade), et cetera, et cetera.

Citaat van: pjotr123
Een beginner met Linux wil gewoon een goed werkend systeem, zonder gedonder. Het is toch al wennen, de overstap... Daarom kan een minder ervaren Linuxgebruiker het beste een schone installatie doen.
Als ik zie welke stappen je moet ondernemen om een schone installatie te doen, dat zie ik een beginner absoluut niet doen:
- veiligstellen van de home-partitie, inclusief verborgen bestanden, wordt vaak vergeten!
- opnieuw installeren van het OS
- opnieuw installeren van alle extra ingeinstalleerde programma's (welke waren dat ook al weer?)
- terugzetten van de home-partitie
- activeren van nieuwe programma's die als default worden aangeboden (instelling zit ergens in de home-partitie besloten, als je die terugzet, heb je niet automatisch de nieuwe, verbeterde programma's geactiveerd, denk aan brasero i.p.v. serpentine of transmission i.p.v. bittorrent)
- alles wat ik nog vergeten ben...

Zelf, als ervaren gebruiker, moet ik toch drie keer nadenken als ik aan zo'n exercitie ga beginnen en meestal kies ik dan voor het gemak van de upgrade. Ik kan me met de beste wil van de wereld dan ook niet voorstellen dat een beginner bovenstaande procedure *wel* zonder met zijn ogen te knipperen gaat doen, maar misschien ben ik niet zo ervaren als ik zelf wil geloven...

Citaat van: pjotr123
Het is een beetje vergelijkbaar met alfa- en bèta-testen. Ik installeer meestal rond alfa 5 de nieuwste Ubuntuversie-in-ontwikkeling, en ga vrolijk aan het proefdraaien en fouten rapporteren op Launchpad. Dat kun je dus ook beter nalaten, als beginner....  :-)
De upgrade-knop komt pas beschikbaar als de definitieve versie is uitgebracht. Een tussentijdse upgrade zoals jij die beschrijft is een doelbewuste actie, vaak uitgevoerd via de command-line. Een beginner zal hier dan ook nooit tegenaan lopen en derhalve is die situatie dan ook niet relevant voor deze discussie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #55 Gepost op: 2008/04/10, 14:01:49 »
De opwaardeerknop is slechts schijnbaar gemak.

Ook veel beginners doen (soms lukraak) wat dingen in hun systeem, die ze maar half begrijpen. Instructies die ze vinden via Google of op dit forum, maar die voor hen niet van toepassing zijn, of zelfs nadelig zijn. Die dingen kunnen later een struikelblok worden na de opwaardering. En ga er dan maar eens aanstaan, als hulpverlener op het forum.... Daar kom je vaak niet uit.

Daarentegen kunnen we een beginner die een schone herinstallatie wil doen, juist heel goed helpen met aanwijzingen-op-afstand. Ook al zijn daar inderdaad wat meer handelingen voor nodig dan het indrukken van de opwaardeerknop.

Jouw eerdere punt, dat het goed is als we meehelpen om de opwaardeerfunctie te verbeteren, daar ben ik het mee eens. Maar dan doen we het wegens de foutopsporing (bug hunting). En dat kan beter worden gedaan door ervaren Linuxgebruikers. Net zoals bij de foutopsporing in alfa- en bètaversies van Ubuntu: wel degelijk een relevante vergelijking dus, in het kader van deze discussie.

Quod erat demonstrandum.  :-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #56 Gepost op: 2008/04/10, 16:27:27 »
Citaat van: pjotr123
Quod erat demonstrandum.
Ik geloof niet dat we dichter bij elkaar komen. Maar gelukkig hoeft dat ook niet, een ieder heeft zijn eigen afwegingen.

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #57 Gepost op: 2008/04/10, 17:03:47 »
Ik vrees toch dat de opwaardeerknop bedoelt is als "Gebruikersgemak" ???
En niet als schinbaar gemak.

Kijk, dat (misschien ) nog niet alles perfect werkt is een andere punt.
Ik ben echter wel van mening ( en heb ook het vertrouwen in) dat die knop iedere maand of bij iedere versie steeds beter gaat werken.

Uiteindelijk vergelijk ik die knop met een "apt-get distupgrade" die normaal gesproken ook altijd goed gaat.

Dus waarom zou die knop dan niet goed werken.

Misschien al in HH dat we geen probs hebben.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #58 Gepost op: 2008/04/10, 18:17:04 »
Citaat van: pjotr123
Daar zit iets in. Maar dit kun je beter alleen dan doen, wanneer je een ervaren Linuxgebruiker bent.
Een beginner met Linux wil gewoon een goed werkend systeem, zonder gedonder. Het is toch al wennen, de overstap... Daarom kan een minder ervaren Linuxgebruiker het beste een schone installatie doen.
Ik denk juist dat de ervaren gebruikers meer problemen gaan hebben met de upgrade knop. Ervaren gebruikers tweaken hun systeem redelijk, passen veel dingen aan. Beginners daarintegen zullen een redelijk standaard ubuntu gebruiken.  
De upgrade word redelijk getest maar ze kunnen niet voor elke mogelijke aanpassing zien of het nog werkt nadien, een standaard installatie zal wel redelijk goed gaan.

Offline Dave

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #59 Gepost op: 2008/04/10, 20:25:21 »
tzal ook de ervaringen uit het verleden zijn met windows dat dergelijke upgrade geschuwd wordt.
Ik denk ook wel dat het goed zal werken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #60 Gepost op: 2008/04/10, 20:50:28 »
Citaat van: Dave
tzal ook de ervaringen uit het verleden zijn met windows dat dergelijke upgrade geschuwd wordt.
Een slecht voorbeeld doet goed volgen. Of zo iets, maar dan anders, toch? ;-)

Maar ik denk dat je gelijk hebt. Een ander voorbeeld waar je hetzelfde beeld ziet: als je begint over linux, denkt men aan DOS, de MS-versie de terminal. Het is dan onmogelijk om mensen te overtuigen dat *deze* commandline wel goed werkt, sterker nog, vaak zelfs beter dan een GUI (mijn mening)!

Als het eenmaal in de hoofden zit van mensen, dan is het vrijwel onmogelijk dat er uit te krijgen. Tenzij ze het zelf ervaren, maar dat gebeurt weer niet omdat ze zo'n slechte ervaring hebben met iets wat alleen op grote afstand hetzelfde lijkt. De vicieuze cirkel.

Calimerubuntu

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #61 Gepost op: 2008/04/10, 22:44:20 »
Citaat van: pjotr123
Quod erat demonstrandum.  :-)
Mulus es! :P


lol  cali

Offline Pfoeh

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #62 Gepost op: 2008/04/10, 23:14:51 »
Citaat van: wandarooze
De live CD formateerd toch automatisch als je aangeeft,, gebruik de hele schijfruimte.
Of mis ik iets.
Zo heb ik het toch gedaan vanaf Feisty 7.04 .
Grtz Tom.
Dat kan, maar je kunt ook een deel formateren. Dat heb ik gedaan in verband met dual boot. De vrij gemaakte ruimte op je schijf ga je dan opnieuw indelen met de optie "handmatig".
Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

boskat

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #63 Gepost op: 2008/04/11, 09:57:58 »
Sommigen hier vragen zich af of ze de "upgrade" moeten uitvoeren of the "clean install".
Ikzelf heb al verschillende malen  upgrades gedaan, maar telkens botste ik tegen dingetjes die niet naar behoren werkten, zoals ze in een "clean install" wel direct doen.
Vanaf nu kies ik dan ook steeds resoluut voor een "clean install", en mijn data back-up ik steeds nog eens extra  op een externe harde schijf.
Een clean install heeft ook het voordeel dat sommige oplossingen die je in het verleden gekozen hebt, vb voor multi-media (en met een nieuwe Ubuntu-versie  compleet verouderd zijn) niet meegesleept blijven worden en dus niet in de weg zitten voor de nieuwere oplossingen.
In theorie werkt zo een "upgrade" wel goed, maar dan zou je in het verleden ook al niet teveel mogen veranderd hebben aan je systeem.
Het instellen van een nieuw systeem is inderdaad steeds wat werken, maar je krijgt hier op het forum alle steun.
En voor de mensen die nog twijfelen, Ubuntu 8.04 is echt wel de moeite, ik draai nu al een week de Beta-versie, dus zeker overschakelen binnen 14 dagen!
Groetjes,
Boskat

Offline Soul-Sing

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #64 Gepost op: 2008/04/11, 10:10:22 »
Citaat
En voor de mensen die nog twijfelen, Ubuntu 8.04 is echt wel de moeite, ik draai nu al een week de Beta-versie, dus zeker overschakelen binnen 14 dagen!
nou zeker eerst even nadenken. de release is beta, niet stabiel. mijn advies is wacht nog even op de finale versie, na 14 dagen. ben je een tester/probleemoplosser dan zou je kunnen overstappen op deze beta release.
natuurlijk ie deze release over 14 dagen aan te raden, het is een LTS versie, en gebleken is dat die stabiel en comfortabel in gebruik zijn.