Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC start niet door, na stroom onderbreking  (gelezen 3697 keer)

PC start niet door, na stroom onderbreking
« Gepost op: 2016/02/17, 19:55:11 »
Zoals hierboven vermeld staat wil mijn pc niet door starten.
Ik zet de pc aan en ik hoor dat de ventilator even draait en dat de dvd-rom en HD even aangaat en dan gaat vervolgens alles weer uit.
Ik heb al de CMOS gerest, de videokaart eruit gehad, het geheugen eruit gehad, maar niets helpt.

Het betreft een Asus P5K rev 1.02G moederbord.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/17, 20:57:16 »
Voeding stuk?

Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/17, 21:06:59 »
Voeding stuk?
Nee, die werkt. Ik heb hem met een andere voeding getest.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/17, 21:22:27 »
Aanzetten met zo min mogelijk hardware aangesloten. Dus harde schijf, dvd, geheugen en videokaart even afkoppelen. Hoor je dan wel de error bliepjes van de BIOS?

Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/17, 21:29:30 »
Aanzetten met zo min mogelijk hardware aangesloten. Dus harde schijf, dvd, geheugen en videokaart even afkoppelen. Hoor je dan wel de error bliepjes van de BIOS?
Heb ik al geprobeerd, maar dat wil ook niet helpen.
Dan gaat even de ventilator aan en dan stopt hij weer, daarna gaat hij nogmaals opnieuw proberen en dat doet hij ook niet en dat blijft doorgaan tot dat ik de stroom er weer van af haal.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/17, 21:41:48 »
Lekkende of bolle condensators op je moederbord?
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/17, 21:43:07 »
Lekkende of bolle condensators op je moederbord?
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Die zien er nog allemaal goed uit.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline jan11000

  • Lid
Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/18, 00:15:32 »
Stel je vraag op http://gathering.tweakers.net/ , is een computer forum.

Test zonder geheugen, dan zou je een piep moeten horen, als er tenminste een luidspreker is geïnstalleerd.
Test ook het geheugen 1 voor 1, zie handleiding van je moederbord waar je het geheugen moet zetten bij 1 reepje.

Kan zijn dat 1 stuk hardware defect is, waardoor je pc weigert.
Bij niet piepen zonder geheugen dan is misschien je moederbord defect.
Wissel alle hardware uit, of verwijderen, dan test opnieuw.

Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/19, 13:41:39 »
Hoe is die stroomonderbreking ontstaan?


het kan zijn dat er een te grote spanning op het net is ontstaan waardoor de stroom uitviel.
Daardoor kunnen de voeding of andere componenten op het moederbord beschadigd zijn en start de computer niet op.
Een elektricien zou dat moeten gaan uitmeten ...hopelijk is alleen de voeding stuk...

Tip:
plaats een speciale voedingsblok (met stopcontacten) tussen uw stopcontact én de computer --deze voedingsblokken hebben een overspanningsbeveiliging én ook een batterij aan boord, om bij stroomuitval of bij overspanning uw computer te beschermen (of andere aangesloten apparaten) tegen die hoge stroompiek.
Bij de meeste heb je 15 minuten tot één uur de tijd om jou gegevens deftig op te slaan en om uw computer correct af te sluiten.
Dat is weliswaar een investering , maar het is er een die, op termijn, wel rendeert én beschermt!
Uw computer moet ook altijd worden aangesloten met de stekker op een geaard stopcontact!
Spreek uit ervaring (heb al een paar kapotte voedingen gehad).

Ik probeer te helpen.

Mvg.,
Mau.
Het ontstaan is onbekend, want ik was niet thuis tijdens de onderbreking.
De pc zit in een geaard stopcontact en de voeding werkt nog, deze heb ik getest met een oud moederbord wat ik nog had liggen.
Het probleem heb ik helaas nog niet kunnen tackelen.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/19, 13:55:04 »
Alles gaan uitmeten. Meten is weten. Stekkertjes controleren -goed aangesloten- zo blijf je bezig hé.
Ik hoop dat je de oorzaak zult vinden. Succes.

Mau.
Weet jij toevallig wat de uitgang spanning moet zijn naar de connectors?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline jan11000

  • Lid
Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/19, 18:05:25 »
Als je een voeding wilt testen, dan wel op je moederbord  die niet werkt, want als je voeding net niet genoeg levert, dan werkt deze wel met de oude moederbord en niet met je nieuwe.

Verwijder eens zoveel mogelijk hardware, of bouw pc op een stuk karton met zo min mogelijk hardware.
Dan alles gaan uitwisselen, 1 voor 1.

Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/25, 08:04:01 »
@ Mustangman1966,

is  jou probleem intussen al opgelost?
Indien ja, hoe heb je het kunnen oplossen?

Mvg.,
Mau.
Helaas niet, dus ik vermoed dat het moederbord de geest heeft gegeven.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/25, 09:02:12 »
goed morgen

dit is wat er een paar jaar terug door de netbeheerders is gezegd (  energieleveranciers ).
dus als dit niet klopt wat ik hier zeg,pin mijn er niet op vast.

 bij oudere pc's is de voeding van 220 tot een piek van 240 maar het stroom net word langzaam opgevoerd tot 240 volt en is de piek dus ook hoger.
oudere voedingen in pc' tot 2012 zijn daar niet echt voor gemaakt en krijgen dus bijna altijd het piek vermogen waar de trafo maximaal voor gemaakt is.

met het op schroeven van 220 naar 240 zijn ze een paar jaar geleden mee begonnen.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Ramana

  • Lid
Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/25, 11:36:04 »
De netspanning is nu standaard 230V. Dat is geen enkel probleem voor een geschakelde voeding. Spanningspieken (b.v. als gevolg een blikseminslag in de buurt) kunnen problemen veroorzaken. De meeste problemen ontstaan niet zozeer tussen  fase en nul van de 230V voeding, maar tussen verschillende netten, tussen de fase, nul en aarde van het 230V-net en de draden van b.v. het telefoonnet. Dit sloopt het moederbord!

Stel dat de uitval ontstaan is door blikseminslag en er een relatief groot spanningsverschil is geweest tussen het 230-net en b.v. het telefoonnet, dan komt dit rechtstreeks op het moederbord (via de aarde van het 230V-net en de netwerkkabel van de modem (modem is zelden geaard op het 230V-net)). I.g.v. WIFI is dit m.i. niet het geval.

Het probleem van een spanningspiek tussen voeding en een netwerkingang kan ook ontstaan als een ander apparaat, b.v. een printer op een andere fase van het 230V-net is aangesloten en de spanningspiek dicht in de buurt is ontstaan. 
« Laatst bewerkt op: 2016/02/25, 11:40:49 door Ramana »

Offline Ramana

  • Lid
Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/25, 11:45:53 »
Ik bedenkt nog een mogelijkheid: als de PC niet is geaard en een ander apparaat als printer of modem een betere verbinding met aarde heeft, dan zal een spanningspiek tussen 230V-voeding en aarde ook weer via netwerkingang direct op het moederbord komen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: PC start niet door, na stroom onderbreking
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/25, 12:04:44 »
Haal het mobo uit de kast, leg deze op een stuk karton.
Sluit de voeding aan.
maak een kortstondige verbinding over de power on pennetjes van de power schakelaar., het geheel zou nu moeten opstarten. De fan van de processor moet dan blijven draaien, mogelijk doe je het zelfs zonder geheugen of slechts een geheugen module.

Zo niet heb je twee opties, Moederbord of Processor.

In beide gevallen, hoe oud is het bord/processor? ouder dan 3 jaar? Dan een upgradeset aanschaffen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL