Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen over Virussen op Ubuntu (linux) etc.  (gelezen 2563 keer)

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Vragen over Virussen op Ubuntu (linux) etc.
« Reactie #25 Gepost op: 2019/01/08, 19:25:04 »
Daarom zeg ik ook altijd: downloaden binnen de ubuntu repositories zodat je gecontroleerde en goedgekeurde software binnen haalt.

Ik ben het grotendeels met je eens, maar zie het niet helemaal zwart-wit. Er zijn ook ppa's die algemeen bekend zijn en vertrouwd worden. Als je op 'normale' sites als bijv. omg!ubuntu iets aanbevolen ziet, lijkt het me niet echt gevaarlijk, vooral niet als je het ook op andere 'normale´, bekende sites tegenkomt. Launchpad bijvoorbeeld, dat blijkbaar van Canonical is.

Zo mag ik bijvoorbeeld graag My Weather Indicator gebruiken, van Atareao. Ik denk niet dat dat problematisch is, heb er ook nooit problemen mee/door gekregen. Dat weet ik omdat ik überhaupt nooit problemen op mijn hoofdlaptop heb. Toch staat het niet in de repo's.

In het ergste geval werkt het misschien niet (goed).

Ik heb ook net op mijn 'speellaptop' Rainlendar geïnstalleerd, de gratis versie van een programma waar je voor moet betalen, en leverbaar voor W, Mac en Linux. Daar zie ik ook geen probleem in. Ik denk niet dat een bedrijf dat een produkt wil verkopen malware levert als gratis versie. Lijkt me slechte reclame. En dat is ook nadat ik wat gegoogeld heb om te kijken wie dat programma aanraadt, of ervoor waarschuwt.

Maar in het algemeen houd ik me lekker bij de standaard leverbare progs, inderdaad.

In WINE heb ik dan weer geen trek, nog afgezien van dat ik het nergens voor nodig zou hebben :)

Ben ik dan gevaarlijk bezig?
« Laatst bewerkt op: 2019/01/08, 19:29:24 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vragen over Virussen op Ubuntu (linux) etc.
« Reactie #26 Gepost op: 2019/01/08, 21:51:41 »
Niet relevant. Want ook daar weer .exe
Ook .exe of .jar bestanden kunnen niet op een Linux computer, ook niet met Wine of Java, direct worden uitgevoerd. Ook hiervoor moet eerst zelf (bewust) het x-bit zetten (chmod +x).
Windows malware kan wel worden gestart met Wine of Java maar nooit “automagisch” en zeker niet vanaf internet of door een onbewuste dubbelklik op een email-bijlage – dat is een belangrijk verschil met WIndows en (mede) daarom is Linux zo’n veilig desktop systeem.  :)

https://wiki.ubuntu-nl.org/community/ProgrammabestandUitvoeren#Uitvoeren_moet_worden_toegestaan

(ik heb al begrepen dat jij Wine en Java helemaal niet wil gebruiken, natuurlijk ook prima - en supersuperveilig, maar bij bewust gebruik vallen de risico's wel te overzien  :P)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Vragen over Virussen op Ubuntu (linux) etc.
« Reactie #27 Gepost op: 2019/01/09, 00:24:08 »
Ik ben het grotendeels met je eens, maar zie het niet helemaal zwart-wit. Er zijn ook ppa's die algemeen bekend zijn en vertrouwd worden. Als je op 'normale' sites als bijv. omg!ubuntu iets aanbevolen ziet, lijkt het me niet echt gevaarlijk, vooral niet als je het ook op andere 'normale´, bekende sites tegenkomt. Launchpad bijvoorbeeld, dat blijkbaar van Canonical is.

Daar ben ik het ook weer grotendeels met jou eens. Maar dan heb je het nog steeds over repositories welke door de linux community gecontroleerd worden. DAT is het aspect waar het over gaat.
Hetzelfde geldt ook voor goedgekeurde drivers.

Maar ga zeker géén .deb bestanden installeren die je 'ergens van internet' of 'met een torrent' download. Dat is zeker zwaar risicovol.

In WINE heb ik dan weer geen trek, nog afgezien van dat ik het nergens voor nodig zou hebben :)

Ben ik dan gevaarlijk bezig?

Ja want dan zijn de .exe's en win .dll's weer uitvoerbaar en kunnen zij 'hun werk doen'. En hetzelfde geldt voor dual boot. In beide gevallen kunnen windows executables uitgevoerd worden.
Dit is dan vooral nog binnen wine/DB, maar een opdracht "vernietig bestanden" of "hijack bios" kan nog steeds het deel linux of de hele computer betreffen.

Ook .exe of .jar bestanden kunnen niet op een Linux computer, ook niet met Wine of Java, direct worden uitgevoerd. Ook hiervoor moet eerst zelf (bewust) het x-bit zetten (chmod +x).

Want ik ga er toch gemakshalve vanuit dat je juist Wine (en dual boot) op je pc zet om win-executables te kunnen draaien. =D
Grootste gevaar hierin. Veel trojans zijn verstopt in de paarden genaamd win programma's. Waarvoor jij dan toestemming verleent en de trojans meteen gemakshalve even mee geinstalleerd worden.

Dit is ook de reden dat je ook onder Linux uit betrouwbare bronnen MOET installeren. Want ook met linux kan tezamen met een programma een stuk trojan mee geinstalleerd worden. Echter niet als dit uit een door de community gecontroleerde bron komt.
Daarnaast zal niemand binnen de linux softwarewereld zijn betrouwbaarheid daarmee te grabbel willen gooien omdat je in het geval van misbruikt totaal uitgespuugd en uitgerangeerd zult zijn.
De kracht van de linux community.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/09, 00:35:30 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore