Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet valt telkens uit  (gelezen 5239 keer)

Internet valt telkens uit
« Gepost op: 2009/05/23, 18:28:37 »
Ten eerste, hallo allemaal ben nieuw hier en nog een behoorlijke newbie wanneer het om ubuntu gaat.
Wil graag bij leren dus lees hier af en toe wel het een en ander.

Heb alleen heb een erg vervelend probleem met mijn laptop waarop Ubuntu 9.04 draait, de overige 2 windows xp machines in hetzelfde (draadloze) netwerk hebben dit probleem niet.
Het probleem is dat de verbinding telkens "wegvalt", pagina's worden opeens niet meer geladen (firefox) en pidgin valt ook uit. Bovenin de balk zie ik bij het icoontje van de network manager niet dat de verbinding weg is en het signaal blijft ook gewoon sterk. De verbinding komt niet automatisch terug en op de modem/router is niets vreemds te zien (de verbinding bij de andere pc's blijft ook gewoon). Als ik opnieuw verbinding maak met het netwerk doet hij het gelijk weer maar dit is verschrikkelijk irritant omdat hij soms wel een keer of 10 in een uur wegvalt. Soms blijft hij het ook een uur of wat gewoon doen zonder dat er iets gebeurt maar uiteindelijk moet ik toch telkens weer opnieuw verbinding gaan maken.

Vanmiddag heb ik de router volledig opnieuw geinstalleerd en de wpa/wpa2 beveiliging verruild voor een wep beveiliging maar het probleem is niet verholpen. De router die ik gebruik is een linksys wrt160n en de laptop is een Asus F3SG.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen of hoe dit verholpen kan worden, mijn dank is eeuwig groot voor degene die met een oplossing komt. Ik ben echt ten einde raad, mn laptop is namelijk niet meer fatsoenlijk te gebruiken op deze manier.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/23, 19:10:52 »
Kan ook een probleem zijn van de harde waren in je flaptop. Is-ie tweevoudig opstartbaar, m.a.w. kun je ook Windows starten op dat ding? Zo ja, hoe gedraagt de flap zich in W.?

Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/23, 21:11:55 »
Ik moet meteen denken aan Mijn Sitecom WL-172 WiFi-adapter in Ubuntu 8.10 en lager. Hij heeft een rt73-chip en daarbij viel het signaal telkens weg, erg storend. Klik met de rechtermuisknop op het netwerkicoon en dan op Verbindingsinformatie. Wat voor stuurprogramma staat daar aangegeven?

Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/24, 11:15:57 »
Nee, hier draait alleen Windows op dus kan het helaas daarin niet testen.
Bij driver information staat iwl3945.


Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/24, 14:26:50 »
Na dat gedaan te hebben wordt de network manager niet meer geladen.... :|

Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/24, 14:55:16 »
alt+f2
nm-applet
enter

Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/24, 15:57:12 »
Kreeg de network manager wel weer aan, na opstarten met het aangepaste rc.local bestand maar helaas was het probleem nog niet opgelost.
Na een minuut of 5 was het al weer mis :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/24, 22:32:57 »
Er zijn blijkbaar erg veel problemen in 9.04 met deze draadloze kaart: brak stuurprogramma in de Linuxkernel. Ik adviseer om een oudere versie van Ubuntu te installeren; 8.04 dus.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/26, 14:42:25 »
Bah, wat een ellende. Ik had die problemen ook in 7.10. In Hardy waren ze gelukkig weg en in Intrepid ook. Waarom begint die ellende nu in Jaunty opnieuw?

De problemen van toen waren echt heel weird. Sommige mensen constateerden zelfs dat het plaatsen van de adapter in de buurt van een raam al voor problemen kon zorgen door reflectie.

Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/26, 16:12:56 »
Deze problemen had ik helaas in 8.10 ook al dus ik denk dat downgraden niet veel op zal leveren.
Is het misschien mogelijk voor deze kaart een ander stuurprogramma te gebruiken of kan ik makkelijker gewoon een usb w-lan adapter halen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/26, 17:59:43 »
Deze problemen had ik helaas in 8.10 ook al dus ik denk dat downgraden niet veel op zal leveren.
Is het misschien mogelijk voor deze kaart een ander stuurprogramma te gebruiken of kan ik makkelijker gewoon een usb w-lan adapter halen?

Een draadloze USB-staaf kan natuurlijk altijd, maar zoiets zou voor mij persoonlijk niet aanvaardbaar zijn. Een draadloze kaart is een essentieel onderdeel van een flaptop; zoiets moet het gewoon doen. Punt. Als een besturingssysteem dat niet klaarspeelt, dan weg met dat besturingssysteem.

In jouw plaats zou ik een andere Linuxdistributie proberen. Bij voorkeur openSUSE 11.1:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Of anders Fedora 11 Leonidas (die komt over zeven dagen uit, dus dan heb je zeker het allernieuwste stuurprogramma voor je draadloze kaart).
http://fedoraproject.org/
Je kunt de "preview release" al eens uitproberen:
http://distrowatch.com/?newsid=05452

Voordeel van Fedora is, dat ze altijd gaan voor het nieuwste van het nieuwste. Dat is gelijk ook een nadeel: je loopt nogal eens tegen een rotte update aan. Ze hebben een beetje de houding van: "ach, er moet toch iemand eens tegen die bug aanlopen?"
« Laatst bewerkt op: 2009/05/27, 00:35:34 door Pjotr »

Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/27, 00:38:39 »
Heb hiervoor een tijdje SuSe gedraait, helaas kon ik zelfs met Salsa mijn geluidskaart niet aan de praat krijgen, dat was ook de aanzet voor de switch naar Ubuntu.  Ubuntu bevalt eigenlijk erg goed verder en ik zou deze het liefst ook aanhouden dus wat dat betreft geef ik voorkeur aan het aanschaffen van een extra stukje hardware tot de interne kaart beter ondersteunt wordt.

Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/27, 09:02:57 »
Wat staat er eigenlijk in het systeemlogboek op het moment dat dit gebeurt? Systeem -> Beheer -> Logbestand-weergave, logboek dmesg.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/27, 11:54:28 »
Ik had op mijn laptop met en intel wireless 3945 kaartje dezelfde problemen.
ik heb het zo goed als  opgelost door Wicd te installeren en het aanmaken van bestandje genaamd iwl3945 in /etc/modprobe.d/, met de inhoud:
alias wlan0 iwl3945
options iwl3945 disable_hw_scan=1

Maar rond de tijd dat deze problemen bij mij speelden liep ook mijn linksys access point op zijn laatste beentjes, en heb toen verschillende andere AP's geprobeerd met wisselend succes. Een sitecom router bijvoorbeeld wilde niet goed samenwerken, en een Linksys router had weer andere bugs die, zo bleek na telefonisch contact met de helpdesk van Linksys, niet verholpen konden worden.  Ergens had ik nog een oud Sweex routertje liggen en die deed het prima, maar die wilde weer niet goed samenwerken met de Mac hier in huis, dus die viel ook af. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een Draytrek modem/router.  Ik heb toen wel gemerkt dat, hoewel het eigenlijk niet uit zou mogen maken, het wel degelijk verschil maakt welk access point je gebruikt.
(toch in ieder geval in mijn geval met de Intel 3945 wlan kaart)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/27, 11:56:12 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/27, 12:57:35 »
Wij zitten thuis ook nog met een adapter die weigert te werken. Het lapmiddel ndiswrapper bracht hier uitkomst. Het werkt niet altijd, en verdient ook niet de schoonheidsprijs. Maar het werkt nu tenminste wel.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/31, 00:45:26 »
Wat staat er eigenlijk in het systeemlogboek op het moment dat dit gebeurt? Systeem -> Beheer -> Logbestand-weergave, logboek dmesg.

Vrij veel  :rolleyes
Moet ik nog specifiek naar iets kijken want ik kan niet de volledige inhoud in 1 bericht posten.

@Lizardman, dat met wicd ga ik eens proberen dan  ;)

Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/31, 10:08:28 »
Wat nieuw is, is vetgedrukt.

Offline maxio1200

  • Lid
Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/02, 22:05:26 »
Had ik ook in 8.04, en ik heb toen deze oplossing toegepast:

http://wicd.sourceforge.net/download.php.

Daarna nooit meer problemen gehad, en verbond ook nog eens sneller ;)

Ik heb echter in jaunty geen last met de netwerkmanager dus ik het de Standaard manager laten staan. :D


Groet,maxio
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Joo5t

  • Gast
Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/03, 09:06:19 »
Het "auto negotioation" proces in Jaunty van de wlan adapter in combinatie van de access-point lijkt bij kwalitatief slechtere verbindingen vaak moeizaam te gaan.

Wat je kunt doen is de rate-limit van je adapter vast leggen. (of een grotere antenne kopen en het vermogen van de access point verlagen)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet valt telkens uit
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/03, 11:14:39 »
Het "auto negotioation" proces in Jaunty van de wlan adapter in combinatie van de access-point lijkt bij kwalitatief slechtere verbindingen vaak moeizaam te gaan.

Wat je kunt doen is de rate-limit van je adapter vast leggen. (of een grotere antenne kopen en het vermogen van de access point verlagen)

Of dit doen (kost bijna niks):
http://sites.google.com/site/computertip/antenneversterker

Kijk ook eens of kanaalwisseling helpt: alleen bij de kanalen 1, 6 en 11 heb je geen overlap. Je wil dat kanaal, dat het minste wordt gebruikt in de omgeving (routers van de buren).

Maar in dit specifieke geval is het probleem een brak stuurprogramma, vrees ik.