Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke is de laatste versie?  (gelezen 1722 keer)

welke is de laatste versie?
« Gepost op: 2017/05/17, 12:42:24 »
Hier ben ik na een hele tijd geleden :
mijn versie is : zie bijlage
Nu de vraag , is het de laatste tot heden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: welke is de laatste versie?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/17, 13:06:01 »
Gelukkig niet de laatste. Ook niet de nieuwste. Maar wel de nieuwste LTS.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke is de laatste versie?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/17, 15:32:58 »
De nieuwste versie is 17.04, de op één na nieuwste versie is 16.10, de nieuwste en naar mijn idee de meest stabiele is 16.04 LTS.
De volgende LTS versie is 18.04 van april 2018.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: welke is de laatste versie?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/17, 17:16:11 »
(en LTS staat voor langetermijn-support, drie jaar uit m'n hoofd voor desktops).

DarkEra

  • Gast
Re: welke is de laatste versie?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/17, 22:01:46 »
Vijf jaar voor de standaard Ubuntu LTS versie met Unity, dit was een paar jaar geleden met de komst van Ubuntu 12.04 gelijk getrokken met de server editie.
Citaat
A new LTS version is released every two years. In previous releases, a Long Term Support (LTS) version had three years support on Ubuntu (Desktop) and five years on Ubuntu Server. Starting with Ubuntu 12.04 LTS, both versions received five years support.

https://wiki.ubuntu.com/LTS

De andere derivaten (xubuntu, kubuntu etc.) met hun desktop omgevingen,  genieten een ondersteuning van drie jaar met hun LTS versie.

Re: welke is de laatste versie?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/17, 22:21:32 »
Ah, allebei vijf jaar dus, wist ik niet.

Hiero is het elke zes maanden de nieuwste versie, voornamelijk voor de lol, niet voor de grootste stabiliteit. Meestal geen problemen, maar in Xubuntu 17.04 doet Firefox wat moeilijk, vastslaan of de hele pc bevriezen...
« Laatst bewerkt op: 2017/05/17, 22:32:45 door Paul Matthijsse »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke is de laatste versie?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/17, 22:29:38 »
De andere derivaten (xubuntu, kubuntu etc.) met hun desktop omgevingen,  genieten een ondersteuning van drie jaar met hun LTS versie.
Dat is 3 jaar op de desktop specifieke programma's en 5 jaar op het onderliggende systeem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: welke is de laatste versie?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/18, 09:27:30 »
Hallo beste forum gebruikers , fijn om de reactie hier te lezen.
Ik en ubuntu gaan samen , het lapie is snel en geen enkele opmerking.
ubuntu : niet opgeven he , ik ben jou vriend en heb dan microsoft niet nodig.
Beste vrienden , allemaal een prettige dag en vooral bedankt...................
groetjes Hendrik

DarkEra

  • Gast
Re: welke is de laatste versie?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/20, 10:00:05 »
De andere derivaten (xubuntu, kubuntu etc.) met hun desktop omgevingen,  genieten een ondersteuning van drie jaar met hun LTS versie.
Dat is 3 jaar op de desktop specifieke programma's en 5 jaar op het onderliggende systeem.

Als de 3 jaar ondersteuning voorbij zijn voor die "specifieke programma's" heeft het geen nut om het systeem nog 2 jaar verder te gebruiken, want je werkt dan met mogelijk kwetsbare programmatuur. Overigens zou ik nog niet eens weten wat die specifieke programma's zouden moeten zijn.

Verder denk ik dat er maar weinig mensen de volle drie of vijf jaar ondersteuning benutten, de meeste gebruikers upgraden of installeren de eerste puntversie van de volgende LTS uitgave dus gebruiken ze het systeem maar twee jaar.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/20, 10:02:09 door Maik »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke is de laatste versie?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/20, 10:49:44 »
Als de 3 jaar ondersteuning voorbij zijn voor die "specifieke programma's" heeft het geen nut om het systeem nog 2 jaar verder te gebruiken, want je werkt dan met mogelijk kwetsbare programmatuur.
Overigens zou ik nog niet eens weten wat die specifieke programma's zouden moeten zijn.
In Xubuntu is dat natuurlijk XFCE, maar ook Thunar e.d.
Verder denk ik dat er maar weinig mensen de volle drie of vijf jaar ondersteuning benutten, de meeste gebruikers upgraden of installeren de eerste puntversie van de volgende LTS uitgave dus gebruiken ze het systeem maar twee jaar.
Dat is wel te hopen, maar toch komen we hier op het forum nog regelmatig vragen over 14.04 en laatst zelfs 12.04 tegen.
Het blijft een keuze van de gebruiker, "wij" kunnen alleen adviseren :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: welke is de laatste versie?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/21, 11:30:38 »
Mijn 14.04 lts staat nog op twee PC´s en die blijven er nog 2 jaar op ,wat Xfce programma´s betreft maak ik mijn geen zorgen ,de rest is toch alles Ubuntu en krijgt zijn updates 5 jaar !.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/22, 13:50:51 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.