Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee harde schijven  (gelezen 595 keer)

Twee harde schijven
« Gepost op: 2008/06/15, 15:05:52 »
Ik heb Hardy 8.04 op men laptop.
Er zitten 2 HDD's in van 150G, op de eerste heb ik Hardy staan maar als ik iets op de tweede wil plaatsen dan krijg ik de melding dat daar geen rechte toe heb.

Ik zou graag van de 2de schijf men Home partitie willen maken, momenteel is deze /media/sdb1.
Hoe begin ik hier aan, ben tamelijk nieuw in linux...

Offline vanadium

  • Lid
Twee harde schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/15, 15:46:33 »
Citaat
k zou graag van de 2de schijf men Home partitie willen maken
Voorlopig zou ik dat niet doen: doe dat later als je meer ervaring hebt, of als je eens een verse installatie van Ubuntu doet.

Wat je wel kan doen, is allerlei gebruikersgegevens op je tweede partitie zetten. Zo kan je bijvoorbeeld "Documenten", "Muziek" enz. verplaatsen naar die tweede partitie. Je linkt er dan naartoe vanuit je home directory, zodat op het einde van de rit je even gemakkelijk toegang hebt tot die gegevens als voorheen.

Alleen de verborgen configuratiebestanden blijven dan op je eerste partitie in je home directory.

Om dat voor elkaar te brengen, moet je even "root" zijn.

* Open een bestandsbeheerdervenster (nautilus) met root rechten: F2, "gksudo nautilus" : je moet je paswoord geven en daarna zal een gewoon nautilus venstertje verschijnen. Let wel op: het is er eentje met root rechten, dus je kan er gans je systeem mee wissen als je wil.

* Navigeer naar je tweede partitie /media/sdb1

* Maak een directory "Documenten"

* Rechts-klik die directory "Documenten", Eigenschappen - Permissies tab: verander de eigenaar van "root" naar je eigen login. Verander ook de groep op dezelfde wijze.

* Rechts-klik die directory "Documenten" opnieuw, maar kies nu: "Maak link". Nu heb je een symbolische link gemaakt, die noemt "Link naar Documenten". Verplaats die naar je home directory.

* Je kan je root-nautilus nu best sluiten zodat je geen ongelukken kunt doen. Verplaats nu met een gewoon nautilus venstertje de gegevens uit je huidige "Documenten" naar "Link naar Documenten" (die link gedraagt zich net alsof het een directory was). Daarna kan je de lege "Documenten" directory wissen, en kan je "Link naar Documenten" hernoemen naar "Documenten". Nu ziet alles in je home er terug uit als voorheen, maar je gegevens staan nu op de andere partitie. Herhaal dat voor elke directory die je op de andere partitie wil.

Twee harde schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/15, 16:14:09 »
Ok, dat werkt prima maar dan heb ik wel al die documenten dubbel.
En als ik een document uit die nieuwe file ( op men eerste HD )wis dan is die uit de 2de ook gewist, klopt dat ?

Ik heb de zaak een pak simpeler opgelost, ik maak op de 2de schijf de mapjes die ik nodig heb ( op de manier die beschreven werd ) en dan kan ik daar wel bestanden naartoe verplaatsen.
Poepsimpel dus.... :)

Offline vanadium

  • Lid
Twee harde schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/15, 19:06:35 »
Citaat
Verplaats nu met een gewoon nautilus venstertje de gegevens uit je huidige "Documenten" naar "Link naar Documenten"
Door te verplaatsen, blijf je ze maar één keer hebben. Maar voor de rest blijk je er me weg te zijn, en dat is het voornaamste.