Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DigiKam 2  (gelezen 3755 keer)

DigiKam 2
« Gepost op: 2011/04/25, 12:07:44 »
NIEUW IN DIGIKAM 2

DigiKam 2 zit momenteel op bèta 4 en heeft een hele hoop nieuwe dingen, waaronder:

-XMP sidecar support
-Gezichtsherkenning (!)
-Image versioning
-Reverse geo-coding
-Tags Keyboard Shorcuts
-Color and Pick Labels
-Groeperen van items
-Qt-script ondersteuning (net als Amarok) waardoor DigiKam kan worden uitgebreid met externe scripts
-Ondersteuning van videobestanden

en nog meer.


RELEASE SCHEDULE

Het release schedule (gerekend vanaf de huidige bèta 4) is als volgt:
24/04/2011: 2.0.0-beta5
29/05/2011: 2.0.0-rc1
26/06/2011: 2.0.0 Final


INSTALLATIE

11.04 Natty Narwhal:
Wie DigiKam 2 (en daarmee de kipi-plugins2) alvast wil uitproberen (hij is al vrij stabiel), kan dat naast handmatig installeren doen met de volgende pakketbron:
ppa:philip5/extraNa het toevoegen van de pakketbron, installeer dan het pakket digikam2 - digikam1 wordt dan verwijderd en digikam2 wordt dan geïnstalleerd. Huidige instellingen en collecties van 1 blijven gewoon bewaard.

10.10 Maverick Meerkat:
ppa:philip5/kubuntu-backportsNa het toevoegen van de pakketbron, installeer dan het pakket digikam2 - digikam1 wordt dan verwijderd en digikam2 wordt dan geïnstalleerd. Huidige instellingen en collecties van 1 blijven gewoon bewaard.



Ben benieuwd wat jullie vinden :)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/25, 17:36:15 door Vistaus »

Re: DigiKam 2
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/25, 12:08:39 »
Ik heb gelezen dat de gezichtsherkenning momenteel erg slecht werkt, het is traag en inaccuraat. Als ze deze functie weten te fatsoeneren, heeft Digikam echt een killerfeature aan boord.

Re: DigiKam 2
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/25, 16:52:29 »
Ik heb het even uitgetest, maar ondervind geen problemen ermee. Het glitcht een beetje, maar het is niet traag en inaccuraat. Hoewel ik nog wel moet ontdekken hoe je ie automatisch tagt, want dat deed ie volgens mij niet echt, maar goed dat heb ik misschien ergens over het hoofd gezien.

Offline Ramana

  • Lid
Re: DigiKam 2
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/25, 17:09:57 »
Wil ik wel proberen, maar pakket wordt niet gevonden? ppa:thopiekar/natty-dev zit er netjes in (11.04)

Re: DigiKam 2
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/25, 17:31:18 »
Vreemd, hier staat ie er toch keurig uit die PPA:

vistausss@vistausss-hp:~/Downloads$ aptitude search digikam2
i   digikam2                                                                               - digital photo management application for KDE                                                    
i A digikam2-data                                                                          - digikam architecture-independant data                                                          
p   digikam2-dbg                                                                           - debugging symbols for digikam                                                                  
vistausss@vistausss-hp:~/Downloads$

Edit: mijn excuses. Die PPA in het eerste bericht heeft een fail en het blijkt dat mijn digikam2-pakket hier vandaag komt (eveneens alleen voor Natty): ppa:philip5/extra
Heb het aangepast.

Re: DigiKam 2
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/25, 17:35:43 »
En heb mijn eerste post nogmaals aangepast omdat ik nu zag dat ook 10.10-gebruikers hem kunnen proberen via deze PPA: ppa:philip5/kubuntu-backports

Offline Ramana

  • Lid
Re: DigiKam 2
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/25, 19:30:14 »
Bedankt! Het werkt.  :)

Offline siegi

  • Lid
Re: DigiKam 2
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/25, 19:58:02 »
Ik heb gelezen dat de gezichtsherkenning momenteel erg slecht werkt, het is traag en inaccuraat. Als ze deze functie weten te fatsoeneren, heeft Digikam echt een killerfeature aan boord.
Als deze functie in orde komt zou ik inderdaad ook overwegen om terug naar digikam te gaan.

Voorlopig gebruik ik picasa, zeer goede gezichtsherkenning en eenvoudige goedwerkende fotobewerkingstools. Daar kan digikam ook nog wat van leren. Al bij al digikam blijft het beste open source fotogallery programma voor linux.

Re: DigiKam 2
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/25, 20:12:30 »
@Ramana: Graag gedaan :) Ben blij dat het nu werkt :)
@siegi: Ik heb anders geen problemen met DigiKam, het is zelfs lichter dan Picasa. Enige wat zou mogen is dat de interface iets minder rommelig wordt. Door alle functies is de interface een beetje rommelig en dat kan afschrikken en verwarring brengen. Maar buiten dat mis ik eigenlijk niet echt wat in DigiKam, maar dat MHO.

Offline liawim

  • Lid
Re: DigiKam 2
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/05, 10:45:07 »
Heb ook even geprobeerd digikam 2.0 te installeren via ppa:philip5/extra. Maar krijg de volgens melding:

KGlobal::locale::Warning your global KLocale is being recreated with a valid main component instead of a fake component, this usually means you tried to call i18n related functions before your main component was created. You should not do that since it most likely will not work
QSqlDatabasePrivate::removeDatabase: connection 'ConnectionTest' is still in use, all queries will cease to work.

(<unknown>:7812): GStreamer-CRITICAL **: gst_debug_add_log_function: assertion `func != NULL' failed
KCrash: Application 'digikam' crashing...
KCrash: Attempting to start /usr/lib/kde4/libexec/drkonqi from kdeinit
sock_file=/home/liawim/.kde/socket-liawim-Aspire-T660/kdeinit4__0
QSocketNotifier: Invalid socket 32 and type 'Read', disabling...

[1]+  Gepauzeerd              digikam

Wat gaat er niet goed?

Re: DigiKam 2
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/05, 11:12:58 »
Gebruik je Ubuntu of Kubuntu?

Offline liawim

  • Lid
Re: DigiKam 2
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/05, 11:38:44 »
ubuntu 11.04(unity) in combi met macbuntu

Re: DigiKam 2
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/05, 13:23:57 »
Probeer eens of het helpt als je qtgstreamer installeert?

Offline liawim

  • Lid
Re: DigiKam 2
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/05, 13:46:05 »
qtgstreamer geinstalleerd geen verschil helaas.

Re: DigiKam 2
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/05, 16:02:28 »
Het blijkt te komen door een bug in Gstreamer.

Deze PPA:
ppa:gstreamer-developers/ppatoevoegen, dan updaten en dan zou DigiKam gewoon moeten starten.

Offline liawim

  • Lid
Re: DigiKam 2
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/05, 16:31:48 »


Het blijkt te komen door een bug in Gstreamer.

Deze PPA:
ppa:gstreamer-developers/ppatoevoegen, dan updaten en dan zou DigiKam gewoon moeten starten.

Ja dat doet de truc. digikam2 draait nu. Super =D
Vistaus bedankt.

Re: DigiKam 2
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/05, 16:58:56 »
Graag gedaan :) Ben blij te horen dat ie nu goed draait :)