Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Workgroup Domain  (gelezen 1110 keer)

Offline johande

  • Lid
Workgroup Domain
« Gepost op: 2011/08/22, 21:01:41 »
Beste,

ik heb 2 Ubuntu desktops, geen server. beiden hebben IP adressen in dezelfde range ed.
Kan ik zoals in windows users aanmaken in dezelde workgroup of domain en makkelijk iets op de andere PC saven, zonder dat ik telkens opnieuw een schijf moet gaan zoeken/mounten. Ik zou het liefst ook geen problemen hebben met rechten, dus zoals in windows alle gebruikers van het "domain" hebben dezelfde rechten om op die bepaalde plaats iets weg te schrijven. Beide users hebben dezelfde rechten op gedeelde bestanden.

Re: Workgroup Domain
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/22, 21:22:06 »
Workgroup en Domain zijn twee verschillende zaken. Je kunt prima werken met folders delen (shares), maak en NTFS partitie aan. verder zowel onder Windows en Ubuntu gebruikers aanmaken.

Offline johande

  • Lid
Re: Workgroup Domain
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/22, 21:24:32 »
maar als ik bvb "locaties-netwerken" aanklik, zie ik de andere PC niet... hoe komt dat?

Re: Workgroup Domain
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/23, 12:19:39 »
Windows gebruikt in thuisnetwerken het smb protocol.
Linux heeft hier ook aansluiting op.

Een makkelijke tool die je kan gebruiken om dit te configureren is Samba.
Samba is te vinden in het software centrum.
Na installatie is het te vinden onder Systeem>Beheer.

Offline johande

  • Lid
Re: Workgroup Domain
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/23, 12:39:01 »
ok bedankt, ik bekijk Samba vanavond...
Worden in Samba dan ook de users en groepen en domains beheerd? of is dat anders als bij een windows Domain?

Re: Workgroup Domain
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/23, 12:52:56 »
De domains weet ik niet, maar maar de rest in ieder geval wel.
Wat niet altijd goed wordt vermeld is dat je de mappen op de betreffende computer ook de juiste rechten in de mappen moet instellen.
Zeker voor het toestaan van het maken van wijzigingen is het belangrijk.

Offline johande

  • Lid
Re: Workgroup Domain
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/23, 15:23:00 »
Ik zoek gewoon een makkelijke manier om voor ieder van het gezin een user aan te maken. Daarmee kunnen die dan aanloggen op een PC en data wegschrijven op 1 PC/NAS ieder in hun map. zodat alle data makkelijk te backuppen is.

In windows kan je aanloggen op een domein en worden in windows verkenner netjes alle shares met een drive letter weergegeven.

Wanneer die persoon dan op ene andere pc inlogt met zijn user-id, moet hij terug makkeljk naar zijn data kunnen.

Is dat mogelijk met Ubuntu (zoniet kanhet dan wel met de server versie van Ubuntu)?

Offline johande

  • Lid
Re: Workgroup Domain
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/23, 15:34:37 »
sorry voor het misverstand en bedankt voor de verduidelijking

Johan

Re: Workgroup Domain
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/23, 16:03:54 »
Ik denk dat de discussie hier de verkeerde kant op gaat.
Je hebt helemaal geen samba nodig om bestanden uit te wisselen tussen 2 linux werkstations.

Sorry, Ik zie dat ik idd het begin te snel heb gelezen.
Ik dacht dat er ook windows computers aan moesten.