Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: auto mount  (gelezen 1250 keer)

Offline Gamer

  • Lid
auto mount
« Gepost op: 2009/07/19, 17:14:14 »
Ik zit met het volgende:
Ik heb een dualboot met windows en ubuntu.
Als ik van uit ubuntu naar een windows partitie wilde klikte ik gewoon op een schijfstation van windows. En moest dan een wachtwoord invullen en ik kon dan gewoon gebruik maken van mijn windows schijf.
Nu heb ik een keer vergeten om een vinkje weg te halen woordoor er nu niet meer naar een wachtwoord gevraagt word. Wat moet ik doen zo dat hij weer naar een wachtwoord vraagt.

Re: auto mount
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/19, 21:01:05 »
Open een terminal type gksudo nautilus Navigeer naar de map media>klik rechts op het mapje van de Windows partitie>klik op Eigenschappen>klik op het derde tabje rechten verander eigenaar en groep naar root. Klik op sluiten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Gamer

  • Lid
Re: auto mount
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/27, 17:56:11 »
Ik zit al weer een tijdje te stoeien maar ik krijg het niet voor elkaar. Als ik dat in terminal ingeef moet ik mijn wachtwoord ingeven en word mautilus gestart. Als ik dan naar mijn windows schijf ga en bij eigenschappen kijk op het derde tabblad. Staat er bij eigenaar en groep al root.

Ik wil dat veranderen omdat die computer voor iemand andres word. En dat hij niet perongeluk belangrijke systeem bestanden van de windows partiete af gooit.
Ik wil dan een of meedere mappen maken op die windows partitie om documenten en media op bijde systemen te kunnen gebruiken.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: auto mount
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/27, 19:34:29 »
Als ik dan naar mijn windows schijf ga en bij eigenschappen kijk op het derde tabblad. Staat er bij eigenaar en groep al root.

Ik vermoed dat Gijsbert een komma is vergeten achter 'eigenaar' en dus met

........... verander eigenaar en groep naar root.

bedoelt dat je bij Eigenaar de naam 'root' moet veranderen in de naam van de gebruiker, en dat bij Groep de naam 'root' moet staan.
Maar kan het natuurlijk mis hebben. ^-^

Offline heir4c

  • Lid
Re: auto mount
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/27, 20:23:33 »
Hij vraagt om de rechten weer naar root te zetten, dus zodat hij weer een wachtwoord moet ingeven.

Kijk hier eens:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/rechten-veranderen/msg447249/#msg447249
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: auto mount
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/27, 21:17:09 »
Als ik dan naar mijn windows schijf ga en bij eigenschappen kijk op het derde tabblad. Staat er bij eigenaar en groep al root.

Ik vermoed dat Gijsbert een komma is vergeten achter 'eigenaar' en dus met

........... verander eigenaar en groep naar root.

bedoelt dat je bij Eigenaar de naam 'root' moet veranderen in de naam van de gebruiker, en dat bij Groep de naam 'root' moet staan.
Maar kan het natuurlijk mis hebben. ^-^
Bij de eerste vraag stelling wilde hij een wachtwoord invullen, bij de tweede is he de bedoeling dat de pc naar een ander gaat en dan moet het inderdaad andersom zijn. :P
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Floris

  • Lid
Re: auto mount
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/27, 21:44:32 »
Ik zit met het volgende:
Ik heb een dualboot met windows en ubuntu.
Als ik van uit ubuntu naar een windows partitie wilde klikte ik gewoon op een schijfstation van windows. En moest dan een wachtwoord invullen en ik kon dan gewoon gebruik maken van mijn windows schijf.
Nu heb ik een keer vergeten om een vinkje weg te halen woordoor er nu niet meer naar een wachtwoord gevraagt word. Wat moet ik doen zo dat hij weer naar een wachtwoord vraagt.
Als ik dit zo goed lees, dan heb je een keer het wachtwoord ingevuld en nu heeft GNOME Keyring Manager het wachtwoord onthouden.  Dan is het op zich ook logisch dat root nog steeds de eigenaar is van de partitie.

De enig oplossing die ik zo gauw kon vinden* is om alle data van de Keyring Manager te verwijderen; bijvoorbeeld als volgt:
rm ~/.gnome2/keyrings/default.keyringOp deze manier ben je wel meteen al je opgeslagen wachtwoorden kwijt.  Hoe dan ook, je zou kunnen uitzoeken hoe de GNOME Keyring Manager werkt: misschien vind je daar iets.

*Zie: http://ubuntu-tutorials.com/2007/07/06/clearing-or-resetting-the-gnome-keyring/
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline Gamer

  • Lid
Re: auto mount
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/02, 14:20:40 »
Ik heb bij Systeem administration authorizations.
Bij storage / mount file systems from internal drives de regel weg gehaald bij explicit Authorizations.
En nu word er weer om een wachtwoord gevraagt als ik naar de windows schijf ga.

In ieder geval bedank voor mogelijke suggesties.

En nu de volgende stap. Ik wil een gezaamelijke map maken voor windows en ubuntu. Deze komt dan op de windows partitie.
Hoe kan ik een link maken naar die ene map zonder dat ik de hele windows schijf mount.

Begrijpen jullie het nog?

Of kan ik nu beter een ander topic starten

Offline vanadium

  • Lid
Re: auto mount
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/02, 19:22:52 »
Eigenlijk is dat een nieuwe topic waard.

De schijf moet je zowieso geheel mounten: daar kan je niet van uit.

Dan kan je er één gemeenschappelijke map op nahouden door in je home directory een symbolische link te maken naar die gemeenschappelijke map. Dan kom je met één klik vanuit je Ubuntu home bij die map terecht.

Maken van een link:
* Open een nautilus venster en navigeer naar de directory waarin "Mijn Documenten" van je Windows partitie zich bevindt (dit als voorbeeld).
* Open een tweede nautilus venster in je Ubuntu home directory.
* Druk Ctrl+Shift in en sleep "Mijn Documenten" van het eerste nautilus venster naar het tweede. Nu wordt in het tweede een symbolische link gemaakt: "Link naar Mijn Documenten". Die kan je hernoemen, bijvoorbeeld naar "Documenten". Met één klik ben je nu vanuit je home in je Windows "Mijn Documenten".

Offline Gamer

  • Lid
Re: auto mount
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/02, 19:33:06 »
Oke, weer een stap wijzer.
Ik dacht det het ook mogelijk was om enkel een map te mounten in plaats van de hele schijf
Maar dat is dus niet zo.

Weet ik nu voldoende en iedereen bedankt.