Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: media file (mp4,avi,mov) audio conversie  (gelezen 1031 keer)

Offline snarf0

  • Lid
media file (mp4,avi,mov) audio conversie
« Gepost op: 2012/06/13, 15:24:32 »
Hallo

Wie kent er een Ubuntu 12.04 tool om het geluid van media files (van verschillende formaten)  te converteren?
Ik wil een media file met stereo geluid converteren naar 2 media files; een file met het geluid aan de linkse kant (en rechts is mute) en een file met het geluid aan de rechtse kant (en links is mute).
Dus: Test.wmv -> TestL.wmv (links geluid) en TestR.wmv (Rechts geluid).

Groet,
Snarf0


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: media file (mp4,avi,mov) audio conversie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/13, 17:06:36 »
Audacity.

Offline snarf0

  • Lid
Re: media file (mp4,avi,mov) audio conversie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/14, 13:22:47 »
Muting een audio kanaal met Audacity werkt perfect.
Ik kan de audio in een aparte file opslaan.
Ik heb geen manier gevonden om de movie met nieuwe audio in een nieuwe movie file op te slaan.

Iemand een idee?

Offline koos4401

  • Lid
Re: media file (mp4,avi,mov) audio conversie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/14, 14:15:55 »
Dat lukt ook zeker niet met Audacity. Die be- en verwerkt alleen audio.
Daar heb je een video-editor voor nodig. Zoek eens in het softwarecentrum: Avidemux, pitivi, kino voor KDE. Met allen géén eigen ervaring.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: media file (mp4,avi,mov) audio conversie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/14, 22:44:50 »
Dat kan prima met Openshot. Ik zet de movie op mute, zet de gewenste audio track er in een apart kanaal onder en dan laat ik dat tot een nieuwe video renderen.

In mijn geval gaat het om videootjes van ons waterpoloteam. Ik neem het geluid van de spelersbank en de coach met twee aparte memorecordertjes op. Met name bij de rust zet ik het stukje video met de speech van de coach op audio dempen en plak er de mp3 van de memorecorder bij. Beetje schuiven en doen voor de synchronisatie en klaar is hij.

Het geluidsfragment van die speech knip ik uit met behulp van Audacity. Aan de waveforms is goed te zien wanneer er uitgebreid gesproken wordt.

Kijk hier als je een voorbeeld wilt:

http://youtu.be/wg_WOuXpJXQ

De video begint met een kleine toespraak van de coach, dus je valt direct met je neus in de boter <g>

Hoop dat je er wat aan hebt!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline snarf0

  • Lid
Re: media file (mp4,avi,mov) audio conversie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/15, 16:38:00 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de support allemaal.
Ik heb deze post ook op de algemene Ubuntu i(in het engels) geplaatst

Volgens FakeOutdoorsman kan het met FFmpeg (maar dan moet ik die tool wel zelf bouwen)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=12026649

Groet, en nogmaals bedankt voor jullie support
Snarf0

Offline koos4401

  • Lid
Re: media file (mp4,avi,mov) audio conversie
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/15, 17:06:19 »
Wat er niet bijstaat, maar wel uit de context blijkt:  FFmpeg is een terminal-tool en de hier in dit topic genoemde programma's hebben allemaal een nette grafische interface (GUI)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Tom

  • Lid
Re: media file (mp4,avi,mov) audio conversie
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/15, 17:19:31 »
Winff is een grafische tool die werkt met ffmpeg ,staat in de repro´s.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: media file (mp4,avi,mov) audio conversie
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/16, 12:37:51 »
ffmpeg commandolijn is veruit de snelste manier om je nieuwe audio en video in een nieuw bestand te "muxen".

avidemux is het grafische programma bij uitstek om dit te doen en ondersteunt meerdere mediacontainerformaten (.avi, .mkv, mp4, flash, ... ).

Werk je met het Matroska (.mkv) formaat, dan zou je dit met mkvmerge (grafisch, ook commandolijn) kunnen doen.

Openshot is daar niet voor ontworpen: het kan, maar audio en video worden opnieuw geconverteerd, wat tijd vraagt en kwaliteitsverlies oplevert.