Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)  (gelezen 15664 keer)

Citaat
1. Pipelining activeren
Een van de meest gebruikte en meeste bekende methoden om Firefox sneller te maken is het inschakelen van pipelining. Pipelining maakt het mogelijk dat de browser meerdere verzoeken tegelijk naar een server kan sturen in plaats van 1 en dan te wachten op antwoord alvorens het volgende verzoek te versturen.
Om dit te activeren, typ about:config in de adresbalk van Firefox, dubbelklik op network.http.pipelining en network.http.proxy.pipelining om de waarden op true te zetten. Dubbelklik vervolgens op network.http.pipelining.maxrequests en zet deze naar 8.

2. Sneller renderen
Bij grote en complexe webpagina’s kan het een tijdje duren voordat de hele pagina geladen is. Om je niet te lang te laten wachten laat Firefox standaard elke 0.12 seconden zien wat er ondertussen geladen is (content notify interval). Dit zorgt ervoor dat de browser vlot reageert, maar het kan ook de totale laadtijd van een pagina verhogen.
Typ about:config in de adresbalk en druk op [Enter], rechtsklik ergens in het scherm en kies Nieuw > Integer en typ content.notify.interval als voorkeursnaam. Klik op OK, vul 500000 in, en klik weer op OK. Rechtsklik weer ergens in het scherm en kies Nieuw > Boolean. Typ content.notify.ontimer en zet de waarde op true.

3. Cache geheugen vergroten
Tijdens het browsen worden afbeeldingen en scripts door Firefox in het cache geheugen opgeslagen. Als je dan dezelfde webpagina opnieuw bezoekt, wordt de betreffende data uit dit cache geheugen gehaald om de webpagina sneller te kunnen laden. Je kunt zelf eenvoudig de grootte van dit cache geheugen vergroten. Typ about:config in de adresbalk, druk [Enter], rechtsklik en selecteer Nieuw > Integer. Typ browser.cache.memory.capacity, klik op OK, vul dan 65536 in, klik OK. Sluit en herstart Firefox nu om gebruik te maken van de nieuwe cache grootte.

Ik heb deze tips zelf getest en mijn Firefox vliegt nu serieus vooruit (ook al kende ik de eerste tip al)! :)

Offline Dave

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/06, 17:43:20 »
cache kun je ook bij de instellingen vergroten.
standaard staat het op 475Mb zag ik.
Lijkt me toch heel wat.

de eerste kende ik. de tweede heb ik twijfels over dus laat ik die maar gaan.

Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/06, 18:06:21 »
Dat ligt aan je definitie van testen, Femke. Er is geen vaste manier. Als Vistaus na aanpassing een vooruitgang merkte zonder directe nare bijsmaken, prima toch? Als het ging om een grote kernelverbetering, dan is deze manier van testen ontoereikend. Voor een webbrowser lijkt het me het goed genoeg. ;)

Ontopic:
Ik ga de wijzigingen eens doorvoeren en kijken of ik iets merk. :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/06, 18:48:15 »
What's the catch? Wijzigen van standaardinstellingen kan mogelijk performantieverhoging betekenen, maar meestal hangt er dan ook een nadeel aan vast. Anders zou je verwachten dat de "betere" instellingen standaard zijn.

Offline Dave

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/06, 18:53:20 »
What's the catch? Wijzigen van standaardinstellingen kan mogelijk performantieverhoging betekenen, maar meestal hangt er dan ook een nadeel aan vast. Anders zou je verwachten dat de "betere" instellingen standaard zijn.


hmm dat was mijn eerste gedacht ook eigenlijk maar wil niet altijd partypooper zijn.
Nu zijn standaard instellingen ook wat het heet, wat voor vrijwel iedereen zou moeten werken.

eea kan ook van de soort verbinding afhangen. Wat betekend dat deze aanpassingen ook averechts kunnen werken dus.

Zomaar een gedachte hoor.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/06, 20:00:36 »
What's the catch? Wijzigen van standaardinstellingen kan mogelijk performantieverhoging betekenen, maar meestal hangt er dan ook een nadeel aan vast. Anders zou je verwachten dat de "betere" instellingen standaard zijn.

Precies. Er is altijd een prijs.... De standaardinstellingen zijn immers al op snelheid gericht, want de makers van Firefox willen natuurlijk graag hoog scoren in de snelheidsvergelijkingen met andere webbladeraars.

Offline nicow

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/06, 21:12:48 »
wow tip 1 en 3 toegepast en die VLIEGT !!

Goeie tips :)

Nu tip2 na sukkele ook toegepast en amai ........... thx Vistzus
« Laatst bewerkt op: 2012/02/06, 21:17:46 door nicow »

Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/06, 21:29:22 »
Ook hier even uitgetest alle 3 tips, en ja FF voelt veel sneller aan !

Een vraagje: is dat voor elke FF update voor herhaling vatbaar of blijven de instellingen behouden ?

Goede tip !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/06, 22:17:53 »
Instellingen blijven behouden. :)
Allezins ik heb andere instellingen gedaan ,niet deze hierboven vernoemde ,hij is nu goed genoeg voor mij persoonlijk.
Hieronder staat wat ik gedaan had ,en die instell zijn altijd mee gegaan.

A  - Typ in URL balk  about:config - Scroll  naar Browser URL MaxRichResults rechts klik - aanpassen - en maak van 12 een 0
      Nu komen er geen 12 URLs in Uw geheugen balk die vertragen Uw firefox.

B  - Scroll dan naar boven naar  browser.backspace_action - rechtsklik -aanpassen - en verander het getal in een  0 .

      Nu kunt U met de Backspace toets pagina´s terug bladeren.

      Gaat natuurlijk ook met ALT ingedrukt en dan met de Pijltjes toetsen navigeren.

C  - Scroll dan naar browser.bookmarks.max_backups en verander de 10 in een 5.

« Laatst bewerkt op: 2012/02/06, 22:29:24 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/06, 22:39:08 »
@Steef: Dank voor je steun, waardeer ik echt :)
@femke: Ik heb langer getest dan eventjes. Sowieso die pipelining gebruik ik al jaren en dat is dus bewezen veilig geacht bij deze.
@nicow: Graag gedaan, mooi dat het bij jou ook goed bevalt! :)

@Joris: Blijft behouden. Graag gedaan! :)
@Wanda: A en C maken me niet uit op deze snelle PC, maar B zet ik altijd aan, die tip ken ik zelfs van jou site :D
Is een mooie aanvulling! :)
« Laatst bewerkt op: 2012/02/06, 22:40:49 door Vistaus »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/07, 01:26:16 »
Het is makkelijker een user.js bestand aan te maken met de door jou gewenste instellingen en die dan in de profieldirectory van Firefox te kopiëren. Dat is ook handig als je ooit moet herinstalleren of het op een andere computer wil toepassen.
Dit is de user.js die ikzelf gebruik:
user_pref("browser.block.target_new_window", true);
user_pref("browser.cache.memory.capacity", 65536);
user_pref("browser.cache.memory.enable", true);
user_pref("browser.cache.disk.parent_directory", "/tmp");
user_pref("browser.tabs.opentabfor.middleclick", true);
user_pref("browser.tabs.opentabfor.urlbar", true);
user_pref("browser.display.show_image_placeholders", false);
user_pref("browser.sessionhistory.max_total_viewers", 3);
user_pref("browser.xul.error_pages.enabled", true);
user_pref("network.http.pipelining", true);
user_pref("network.http.pipelining.ssl", true);
user_pref("network.http.proxy.pipelining", true);
user_pref("network.http.pipelining.maxrequests", 8);
user_pref("network.http.max-connections", 96);
user_pref("network.http.max-connections-per-server", 32);
user_pref("network.http.max-persistent-connections-per-proxy", 24);
user_pref("network.http.max-persistent-connections-per-server", 12);
user_pref("network.dns.disableIPv6", true);
user_pref("plugin.expose_full_path", true);
user_pref("ui.submenuDelay", 0);
user_pref("config.trim_on_minimize", true);
user_pref("content.interrupt.parsing", true);
user_pref("content.max.tokenizing.time", 2250000);
user_pref("content.notify.backoffcount", 5);
user_pref("content.notify.interval", 750000);
user_pref("content.notify.ontimer", true);
user_pref("content.switch.threshold", 750000);
user_pref("nglayout.initialpaint.delay", 0);
user_pref("image.mem.min_discard_timeout_ms", 5000);

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/07, 09:53:17 »


Net nog gekeken en bij mij vind hij hem toch. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/07, 10:15:44 »
Ja poeseloereke, bij deze aangepast .. mercie. :-*
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/07, 12:09:02 »
Ja poeseloereke, bij deze aangepast .. mercie. :-*


zien we hier wat moois ontluiken waarde kuikbuisvrienden?  =D

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/07, 12:42:31 »
En die user.js van jou Bloom.........stel dat iemand die overneemt. Ik bedoel handig maar is het toepasbaar op elke pc?
En wat doet die hele user.js van jou? Welke instellingen heb je daarmee allemaal gedaan?
Hij bevat veel van de versnellingstips die je op allerlei sites vindt. Ik gebruik die al jaren en alles wat erin staat heb ik één voor één uitgetest om te zien of het verschil maakte. En wat ik toonde zijn dus de laatste en meest fijngetunede instructies die ik gebruik na meer dan tien jaar proberen en testen met Netscape Navigator en Mozilla Firefox.
Het is toepasbaar op elke pc, maar alleen op breedbandinternetverbindingen. Dus niet voor iemand die nog met een inbelmodem zou werken (als dat überhaupt nog mogelijk is).
De lijn die IPv6 uitschakelt moet je natuurlijk weghalen als je met ipv6 wil werken.

Zoals Pjotr al aangaf, zijn de standaardinstellingen van Firefox geoptimaliseerd om goed te scoren in browsertesten. Dat vereist vooral instellingen die lokale webpagina's zo snel mogelijk inladen. Mijn instellingen optimaliseren het inladen van internetpagina's en met name diegene waarvan onderdelen niet of zeer traag inladen. De instellingen van Wanda zitten er niet in verwerkt, die hebben geen effect op de werksnelheid van Firefox.

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/07, 12:55:13 »
Ieder zijn opinie en persoonlijke ervaringen beste Bloom. :)
Die paar zeer simpele tips had ik in het verleden op het Moz forum.nl  op gepikt.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/07, 13:21:05 »
Het was geen kritiek, Wanda. Jouw aanbevelingen vond ik ook interessant, maar ze doen niks aan de werksnelheid. Wel beperken ze het geheugengebruik een beetje en verhogen de privacy door minder te onthouden. En die backspace-wijziging gaat puur over bediening, maar is ook leuk.

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/07, 14:03:59 »
Was ook niet zo opgepakt ,ben alleen wat voorzichtig wat veranderingen betreft in Firefox. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.


Offline Mikkel

  • Lid
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/07, 15:49:23 »
Durf het (bijna) niet te zeggen  XD, maar ik tweak Firefox al jaren, zowel in Windows XP als in Ubuntu. Denk dat ik wel zo'n beetje alle tweaks heb toegepast die er te vinden zijn, maar heb nog nooit gemerkt dat Firefox daar sléchter door is gaan presteren. Maar zal dan wel geluk gehad hebben. :rolleyes:

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/07, 16:48:15 »
Hmm, zo veel sneller wordt ie ook niet...

Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/07, 16:52:06 »
Hmm, zo veel sneller wordt ie ook niet...

Dat is vreemd, bij mij en vele anderen vliegt ie nu.

drum

  • Gast
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/07, 17:00:08 »
Hier is ie sneller dan chromium

Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/07, 17:49:21 »
Hier ook, veel sneller zelfs :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: 3 kleine tipjes om Firefox sneller te maken (deze werken echt!)
« Reactie #24 Gepost op: 2012/02/07, 17:50:35 »
Hm, hij is hier wel íetsjes sneller, maar niet veel...