Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu naast windows  (gelezen 2876 keer)

Offline cream

  • Lid
ubuntu naast windows
« Gepost op: 2009/12/03, 16:43:00 »
hey

ik weet dat je ubuntu naast windows kan zetten
maar kan je bv eerst ubuntu op u pc hebben en dan windows?

zo ja
hoe ga ik dan tewerk

en kan ik een algemeene map maken zoals bv muziek da dan op windows staat
kan ik deze ook op mijn ubuntu luisteren ?

ps niet te veel termen gebruiken ik snap het nu nog maar pas :)


mvg

Offline Wybren

  • Lid
Re: ubuntu naast windows
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/03, 17:47:34 »
Dat eerste zal ongetwijfeld kunnen. Maar heb er geen ervaring mee.

En onder Ubuntu kun je je windows schijf benaderen, dus ja, je kan je muziek die op een windows partitie staat luisteren onder Ubuntu.

Re: ubuntu naast windows
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/03, 18:43:44 »
normaal wordt eerst windows geinstalleerd omdat de windows bootmanager geen niet windows systemen verdraagt.
Vervolgens installeer je Ubuntu op een andere partitie met bootmanager. Standaard is dit grub.
Je kunt vanuit Ubuntu al je windows schijven mounten zoals ze dat noemen. Ze zijn dan in Ubuntu zichtbaar als een directory. De muziek, films, docs, fotos etc kun je dan gewoon met Ubunto programmas bekijken/afspelen.
suc6
Koorknaap
nb
als je geen aparte dingen doet wil je snel alleen nog maar met Ubuntu werken
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Offline Dave

  • Lid
Re: ubuntu naast windows
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/03, 18:59:10 »
Nou ja normaal...
Punt is dat het dan automatisch geregeld wordt.
De bootmanager is altijd aan te passen immers.


Ben ook voorstander van aparte schijven in deze voor beginners.
Altijd een systeem bedrijfsklaar als grub verstoord raakt.

Offline cream

  • Lid
Re: ubuntu naast windows
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/03, 22:14:48 »
is er dan een tut over hoe je ubuntu naast windows kunt draaien/installeren?

mvg

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu naast windows
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/03, 23:01:32 »
Het gemakkelijkst gaat het, door Windows te installeren, en daarna Ubuntu ernaast te installeren als dual boot. De vraag wordt je gesteld als je de Ubuntu CD gaat installeren, of je de hele schijf wilt gebruiken of ze naast elkaar wilt installeren. Dan kies je voor 'naast elkaar'.
Als je daarna opstart, krijg je de vraag welk OS je wilt.
Een hoop mensen hebben Windows naast Ubuntu, trouwens. Zeker als je van games houdt, zou ik Windows niet zo gauw weggooien.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: ubuntu naast windows
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/04, 07:48:22 »
nog ff iets extra's :
als je op naast elkaar klikt, kan je kiezen hoeveel van je geheugen je aan welke partitie wil geven (windows of ubuntu) dit kan je volgens mij gwn met een schuifknop doen.
er staat volgens mij dat je minimaal 10GB aan je uby partitie moet geven, maar als je meer op uby wilt doen dan op windows, dan kan je uby beter wat meer geven :P
(lijkt mij logisch)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Tico

  • Lid
Re: ubuntu naast windows
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/04, 08:29:19 »
is er dan een tut over hoe je ubuntu naast windows kunt draaien/installeren?

mvg
Ja die zijn er http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy of http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Re: ubuntu naast windows
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/04, 08:40:34 »
Ik weet niet of je één of meerdere disken in je pc hebt zitten.

Als je vooraf met een partition manager een stuk reserveert zonder er een filesystem op te zetten, zal Ubuntu deze een soort van automatisch herkennen.

Ik heb de truc nu een paar keer uitgevoerd (en ik ben echt geen Ubuntuguru), maar zelden zo'n lekkere soepele installatie gedraaid. Grub komt goed op zijn plek en zonder problemen is jouw machine dual boot.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: ubuntu naast windows
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/04, 15:28:23 »
Het is veel gemakkelijker om Linux na Windows te installeren i.p.v. andersom.
Als je het echter toch wilt proberen - kan erg leerzaam zijn - is hier een handleiding.
Zorg dat je goede back-ups hebt gemaakt van alles dat je niet wilt verliezen.

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_linux_and_windows_xp_linux_installed_first.htm

N.B. dit is voor een XP/8.04 dual boot. Omdat er een andere grub (grub2) zit in 9.10, lukt deze install misschien niet met 9.10. Wellicht weten andere forumleden hier meer over te vertellen.
Maar ja, in de tijd die je kwijt bent om dit allemaal uit te uitvogelen, had je Windows en Ubuntu wel drie keer kunnen herinstalleren in de volgorde Windows->Ubuntu..

« Laatst bewerkt op: 2009/12/04, 19:28:09 door Lexaldo »