Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: brother dcp-195c  (gelezen 7117 keer)

Offline laurentk

  • Lid
brother dcp-195c
« Gepost op: 2011/09/09, 21:59:53 »
kan die niet aan de praat krijgen, heb de instructies gevolgd die vroeger reeds gepost werden. Bij het uitvoeren van "dcp195clpr" met debian krijg ik de melding "het pakket is van slechte kwaliteit ..." met als details "Lintian check results for /tmp/dcp195clpr-1.1.2-1.i386-4.deb:
E: dcp195clpr: maintainer-address-missing Brother Industries, Ltd.

"
wat nu ?

Re: brother dcp-195c
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/09, 22:32:48 »
Welke Debian versie gebruik je? En is het 32 bit of 64 bit uitvoering?
package architecture (i386) does not match system (amd64)
This is the key problem, all of the printer drivers
are i386 and will not be accepted on the natty
implementation of the system.

van http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1756344.html
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline laurentk

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/27, 22:03:09 »
ubuntu 11.04 (natty)
kernel linux 2.6.38-11-generic-pae
gnome 2.32.1
als processor : intel pentium 4 -> dus 32 bit ? (ik weet niet waar ik die inffo 'debian 32 of 64 bit uitvoering' moet halen) sorry

ondertussen het printen aan de praat gekregen (zie hieronder), scannen lukt niet, maar nu loopt ubuntu regelmatiger vast (in firefox, of libreoffice) mijn kids gebruiken firefox om naar youtube te gaan en filmpjes te bekijken, bij het vastlopen heb je wel nog klank maar is het beeld bevroren... niets werkt meer ...)
enige oplossing -> hardware reboot ....

bij het installeren vd drivers kreeg ik dus die melding zoals in mijn eerste bericht, maar heb toch de installatie laten verder lopen, eerst "dcp195clpr-1.1.2-1.i386.deb" geinstalleerd en daarna (met weer die melding) "dcp195ccupswrapper-1.1.2-2.i386.deb"
daarna printer toegevoegd  (cups brother enz.)

ik weet niet off het een met het ander te maken heefft...

alvast bedankt

Offline petervs

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/27, 22:39:16 »
Wat betreft scannen met brother moet volgens brother het volgende nog worden gedaan:

1. Open het "/lib/udev/rules.d/40-libsane.rules" bestand met rootrechten:
   sudo gedit /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules
2. Voeg de volgende 2 regels toe aan het eind van de device lijst. (Maar nog voor de regel  "# The following rule will disable ..."):

# Brother scanners
ATTRS{idVendor}=="04f9", ENV{libsane_matched}="yes"


Wijzigingen opslaan en dan de computer herstarten.

Zie:
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_scn1c.html#u9.10
Ubuntu MATE 16.04

Re: brother dcp-195c
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/27, 22:56:52 »
Pentium4 is in ieder geval 32 bits. Info daarover kan je vinden met de terminal(onder Hulpmiddelen)
Type in de terminal uname -a en geef een ENTER Dan krijg iets gelijks te zien zoals bij mij:
───[gijs@gijs-desktop]──[22:34]──> /home/gijs
 $ uname -a
Linux gijs-desktop 2.6.35-28-generic #50-Ubuntu SMP Fri Mar 18 18:42:20 UTC 2011 x86_64 GNU/Linux
Kijk eens of de gegevens hier je iets verder kunnen helpen: https://answers.launchpad.net/ubuntu/+source/cups/+question/137465 antwoord van RikRik uit dit draadje http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/printerscanner-brother-dcp-195c-installeren-op-ubuntu/msg707098/
Kijk eerst of je printer/scanner nu wel goed werkt. Daarna of Firefox/Youtube nog vastloopt.
Hoeveel intern geheugen heb je? Het kan nl. dat alles net op het "randje" loopt, dan lopen programma's snel vast.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline laurentk

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/30, 12:49:17 »
@ petervs
scannen lukt niet, op het schermke vd printer:scanner komt 'pc connecetion' tevoorschijn, maar scannen wordt niet gestart/gedumpt naar PC

@gijsbert
die draadjes al uitgeprobeerd, zonder succes, tot ik hetgeen probeerde zoals ik reeds omschreven heb

het vastlopen gaat van kwaad naar erger, natuurlijk kan ik testen of dit met de printer te maken heeft door die sw te verwijderen, is het voldoende om dit via 'software centrum' te doen ?

heb even 'systeemmonitor' laten draaien terwijl ik gewoon bezig was in ubuntu, jammer genoeg is ie toen nog niet vastgelopen, intern geheugen 1Gb en 50% vol bij 'gewoon' gebruik ...
wanneer mijn kids bezig zijn, dan staat enkel firefox open en na zekere tijd, +/- 1 uur (maar de laatste dagen vroeger) loopt ie vast (met geluid maar geen update vh beeld) en is enkel hardware reboot mogelijk ...

heb ondertussen een 'memtest' laten lopen, alles ok

als de PC vastloopt, kan je 'speciale toetsen' indrukken om taken uit te schakelen (ref. "ctrl=alt+del" in windows) ?


Re: brother dcp-195c
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/02, 22:30:48 »
Ook ik heb problemen met deze scanner maar nu ik heb gedaan wat Petervs schrijft werkt hij perfect met  XSane maar het resultaat kan ik niet openen met de Document Viewer. En geeft aan: Kon het document niet openen
                                                 Fout bij het openen van bestand: Toegang geweigerd

Het Type document is [PDF-document (application/pdf)]
het gaat wel met Gimp maar daar heb ik niks aan. :o

Wie weet raad?

bij voorbaat dank.

Offline laurentk

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/11, 12:37:10 »
hallo,

tgaat van kwaad naar erger
die drivers erafgezwierd en ubuntu loopt vast ..., herstellen door power off (dus zelfde symptomen als in bovenvermelde topics) !
dan maar teruggekeerd naar vroegere versie van ubuntu (juiste versie laat ik nog weten), maar, loopt nog altijd vast ! nu kan ik bij het vastlopen door "ctrl+alt+F1" toch in terminal-mode komen, maar ik weet niet hoe ik dan terug kan gaan naar de desktop ..., ik bedoel, ik krijg de opdrachtregel te zien, ik kan inloggen, maar ik weet niet welk commando ik moet ingeven om terug naar de desktop te gaan, of te rebooten, of de computer uit te schakelen ...
het straffe is dan ook, pc start op en nog voor ik iets kan doen loopt ie vast ...., heb ook al gemerkt dat na 15minuten niet gebruik en in screensaver mode, hij bij de beweging vd muis vastloopt ...

naast bovenstaande vraag :
1.
kan ik zonder risico's naar de allereerste versie van ubuntu terugvallen ?
2.
bij het opstarten kan ik kiezen tss de verschillende ubuntu versies, een 'memorytest', en windows, maar zelfs al stel ik in de opstartmanager default 'windows' in, dan nog start ie telkens met ubuntu (deze die bovenaan de lijst staat), kan ik dit oplossen
lorre
ps
1. jammer genoeg krijgen mijn gebruikers (lees mijn kids) van ubuntu hun buik vol van dat vastlopen en vallen ze terug op windows
2. had voor de sport ook 'kubuntu' geinstalleerd, maar niet voor lang, nu merk ik wel dat bij het opstarten telkens het sherm met het kubuntu logo verschijnt

Offline laurentk

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/18, 22:44:24 »
heb er Kubuntu volledig afgezwierd en alles loopt gelijk stabieler ..., wel onder "uitgave : 11.04 (natty), kernel linux 2.6.38-11-generic-pae

heb die printer drivers weer geinstalleerd, ondanks die foutmeldingen, zie eerste topic

Offline laurentk

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/18, 22:46:44 »
mag voor mijn part afgesloten/als 'opgelost' gezet worden

Offline Hiemstra

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/14, 20:17:56 »
Goedenavond,

Met grote interesse en dank heb ik de berichten net gelezen. Mijn net aangeschafte DCP-195C kan al printen ! (trots op mezelf  :) ).
Maar helaas kom ik er met het scannen niet uit.
In de laatste stap als je het gedit bestand op moet roepen krijg ik een leeg scherm/bestand te zien.
Weet iemand van jullie waar ik de fout inga?

Alvast dank,
Remko Hiemstra

Offline petervs

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/14, 22:54:16 »
Heb je wel eerst de scanner driver geïnstalleerd?
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_scn.html

Voor de dcp-195c is dat de brscan3 driver. (.deb bestand)
Ubuntu MATE 16.04

Offline Hiemstra

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/15, 20:16:26 »
Als eerste dank voor de snelle hulp!

Ik ben daar wel mee bezig geweest.
Maar twijfel eraan of ik het wel goed heb gedaan.

Ik heb het volgende gedaan:
1. Het bestand brscan3 32bit (de deb versie) gedownload.
2. Via het terminalvernster de volgende code ingevoerd:
sudo dpkg  -i  --force-all brscan3-0.2.11-4.deb


En dan krijg ik de volgende melding:
disolut@disolut-desktop:~$ sudo dpkg  -i  --force-all brscan3-0.2.11-4.deb
dpkg: fout bij afhandelen van brscan3-0.2.11-4.deb (--install):
 kan archief niet benaderen: Bestand of map bestaat niet
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 brscan3-0.2.11-4.deb
disolut@disolut-desktop:~$

Ben dus bang dat hier de fout ergens zit. Heb diverse variaties op de bestandsnaam geprobeerd, maar blijf helaas dezelfde melding krijgen.


« Laatst bewerkt op: 2011/12/15, 20:20:39 door Hiemstra »

Offline petervs

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/15, 20:34:16 »
De opdracht klopt niet, of je hebt het niet goed gekopieerd hier.
En dan zou ik eerst even gdebi installeren. En dan gewoon dubbelklikken op het .deb bestand. Dit zal de driver installeren.

Edit: ik heb de driver ook binnengehaald, en de naam daarvan is: brscan3-0.2.11-4.i386.deb

Edit 2: de brothersite adviseert inderdaad dmv --force-all (waarom weet ik niet), maar heeft 'n foutje: als je dit kopieert, staan er spaties teveel in, het moet dan zijn:
sudo dpkg -i --force-all brscan3-0.2.11-4.i386.deb
« Laatst bewerkt op: 2011/12/15, 20:59:33 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Offline Hiemstra

  • Lid
Re: brother dcp-195c <SOLVED>
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/15, 21:22:51 »
Opgelost!

Terwijl ik nogmaals de Brother handleiding doornam viel het me op dat er verschillende codes waren voor de verschillende UBUNTU versies. Heb zelf Hardy Heron (8.04) en zat dus de codes van de nieuwere versies te proberen.
De codes die bij versie 8.04 vermeld stonden uitgevoerd en de scanner doet het nu.

Grote dank voor de hulp!

Offline petervs

  • Lid
Re: brother dcp-195c
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/15, 21:31:46 »
Mooi dat het werkt.
Maar je weet dat 8.04 niet meer wordt ondersteund en dus geen (veiligheids)updates meer krijgen? Verstandig is het om een nieuwere versie te installeren (11.10).
Ubuntu MATE 16.04