Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UBUNTU op een DELL Dimension 2.6 Gh de-installeren en opnieuw installeren.  (gelezen 1924 keer)

PapaSAn

  • Gast
hi guys/girls, onlangs is door derden op mijn Dell pc Ubuntu geïnstalleerd. jammer, maar het e.e.a. werkt niet naar behoren  ???
bij de opstart verschijnt er een DOS achtig scherm die alle checks afloopt. het openingsscherm verschijnt met een "failure melding". ik vind dit jammer daar ik graag wat meer wil zien over Ubuntu. de icoontjes etc.. op de desktop werken wel, maar bij sommige items wordt om uisername en pasword gevraagd, zoals bij administrator items.
de cd/dvd drive werkt niet. ik wil het e.e.a. van Ubuntu deïnstalleren en opnieuw installeren d.m.v. de cd die ik heb.

kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:

1. is de storing te wijten omdat Ubuntu is geïnstalleerd op een Dell pc?
    Dell, PackardBell, Compac etc. zijn nogal dominant met een aantal zaken.
2. hoe deïnstalleer ik Ubuntu en formateer ik de HDD om weer opnieuw te installeren.
3. bestaat er een BIOS, hoe kom ik er in zodat ik de "boot" kan instellen om op te starten van cd rom?
    heb verscheidene toetsen geprobeerd, maar ja .... het is geen Windows OS, dus wellicht andere toets of toestcombinaties?

alvast bedankt voor de hulp en reactie.
greetz  :)






Offline Mario

  • Lid
bios is onafhankelijk van je OS ,handleiding van de PC eens doornemen ivm bios.
bij Dell zou je normaal met F2 Of F 12 in de bios moeten geraken je moet wel vlug zijn.
Kan je anders een beetje meer info geven over de PC , helpt om de fout te zoeken.nl soort processor en videokaart
« Laatst bewerkt op: 2008/11/14, 18:21:24 door Mario »
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

PapaSAn

  • Gast
bios is onafhankelijk van je OS ,handleiding van de PC eens doornemen ivm bios

hey bedankt Mario ...... klopt wat je zegt. maaruh ....... ik kom de bios helemaal niet in.
F8 en del toets werken niet meer sinds Ubuntu op de pc is geïnstalleerd.
handleiding vermeldt hier niets over. kennelijk is bij installatie ook Windows OS verdwenen.
of doe ik iets verkeerd dan??  =D

Offline Mario

  • Lid
Gebruik je soms een USB-toetsenbord dit kan af en toe wel eens een probleem geven om in het bios te geraken.
Wat ik me herinner van Dell is F2 om bios in te komen en F12 om bootopties te kiezen.
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

PapaSAn

  • Gast
Gebruik je soms een USB-toetsenbord dit kan af en toe wel eens een probleem geven om in het bios te geraken.
Wat ik me herinner van Dell is F2 om bios in te komen en F12 om bootopties te kiezen.

Mario, ik heb een PS2 aansluiting voor het toetsenbord. ik zal de F2 en F12 ook eens proberen, bedankt zover.
greetz.

Offline siegi

  • Lid
Uit de dingen die je zegt maak ik op dat je geen beheerders rechten hebt, (normaal moet je namelijk gewoon je eigen wachtwoord ingeven als je beheerderstaken wil doen.)
En die foutmelding daar hebben we wat meer info bij nodig.

Je kan natuurlijk steeds ubuntu opnieuw installeren dit is niet moeilijk. Kijk even naar volgende handleiding. Bij het volgen van deze handleiding wordt windows verwijderd.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopIntrepid
Volg gewoon deze howto de schijf eerst formateren is niet nodig, tijdens de installatie kies je gewoon voor de optie benut de hele schijf en ubuntu formateert dan zelf de schijf.
Let wel op dat je backups maakt van persoonlijke zaken op je computer.

Als je een dual boot wil tussen windows en ubuntu dan kan je volgende handleiding volgen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualBoot
Deze storing is zeker niet te wijten aan dell, (wist je dat dell sinds kort ook computers met ubuntu verkocht in verschillende landen.

De installatie van ubuntu kan overigens geen invloed hebben op de bios. De toetsencombinaties zullen dus nog steeds werken.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/14, 19:07:55 door siegi »

PapaSAn

  • Gast
Uit de dingen die je zegt maak ik op dat je geen beheerders rechten hebt, (normaal moet je namelijk gewoon je eigen wachtwoord ingeven als je beheerderstaken wil doen.)
En die foutmelding daar hebben we wat meer info bij nodig.

Je kan natuurlijk steeds ubuntu opnieuw installeren dit is niet moeilijk. Kijk even naar volgende handleiding. Bij het volgen van deze handleiding wordt windows verwijderd.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopIntrepid
Volg gewoon deze howto de schijf eerst formateren is niet nodig, tijdens de installatie kies je gewoon voor de optie benut de hele schijf en ubuntu formateert dan zelf de schijf.
Let wel op dat je backups maakt van persoonlijke zaken op je computer.

Als je een dual boot wil tussen windows en ubuntu dan kan je volgende handleiding volgen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualBoot
Deze storing is zeker niet te wijten aan dell, (wist je dat dell sinds kort ook computers met ubuntu verkocht in verschillende landen.

De installatie van ubuntu kan overigens geen invloed hebben op de bios. De toetsencombinaties zullen dus nog steeds werken.

Siegi .... bedankt voor je antwoord. ik ga even verder aan de slag. in elk geval na opstart vermeldt Ubuntu "interne fout -
failed to initialize HAL" als ik de installatie cd in de pc heb en ik start op dan verschijnt meteen het Ubuntu openings scherm.
ondanks het feit dat ik op de F12 of F2 toets druk kom ik niet in de boot zoals ik die gewend ben op Windows OS.
dus ....... ik kan de HDD niet eens formateren als ik dat zou willen. ik krijg het zogenaamde DOS schrem te zien. na een tijdje wachten kom ik op het openings scherm. en dan ........???? ik heb trouwens de Ubunti CD 8.04 LTS.

Offline Mario

  • Lid
Kan de PC nu booten van CD of niet?
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline siegi

  • Lid
Plaats je de cd erin als windows al draait? Dan komt er ook een welkoms scherm, maar dit is om ubuntu in windows te installeren dat is niet echt de bedoeling.

Als de cd bij het opstarten in de computer hebt zal hij van de cd booten als je de instellingen goed maakt.
Bij mijn dell druk je gewoon op f12 tijdens het opstarten en krijg je een keuze menu waar je kan kiezen voor boot from cd.

Offline heir4c

  • Lid
hi guys/girls, onlangs is door derden op mijn Dell pc Ubuntu geïnstalleerd. jammer, maar het e.e.a. werkt niet naar behoren  ???
bij de opstart verschijnt er een DOS achtig scherm die alle checks afloopt. het openingsscherm verschijnt met een "failure melding". ik vind dit jammer daar ik graag wat meer wil zien over Ubuntu. de icoontjes etc.. op de desktop werken wel, maar bij sommige items wordt om uisername en pasword gevraagd, zoals bij administrator items.
de cd/dvd drive werkt niet. ik wil het e.e.a. van Ubuntu deïnstalleren en opnieuw installeren d.m.v. de cd die ik heb.

kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:

1. is de storing te wijten omdat Ubuntu is geïnstalleerd op een Dell pc?
    Dell, PackardBell, Compac etc. zijn nogal dominant met een aantal zaken.
2. hoe deïnstalleer ik Ubuntu en formateer ik de HDD om weer opnieuw te installeren.
3. bestaat er een BIOS, hoe kom ik er in zodat ik de "boot" kan instellen om op te starten van cd rom?
    heb verscheidene toetsen geprobeerd, maar ja .... het is geen Windows OS, dus wellicht andere toets of toestcombinaties?

alvast bedankt voor de hulp en reactie.
greetz  :)

Welkom op het forum,
Om programma's te installeren en te deinstalleren hoef je geen cd te gebruiken. Maak gebruik van 'Synaptic' of 'Installeren/Verwijderen'

2.Ubuntu hoef je, zoals anderen reeds opgemerkt hebben niet te deinstalleren. (Zie hierboven)
Je zegt dat je,als je de cd in de pc hebt en heropstart, je het openingsscherm ziet, is dit het keuzemenu van de Livecd? Dan kan je Ubuntu dus wel herinstalleren. Kies je taal (F2) en je toetsenbord (F3) en druk dan 'enter' voor de Live-sessie anders de tweede optie selekteren en direct installeren.
3.Om in het bios terecht te komen wacht je bij het opstarten van de computer tot je lichtje(s) ziet flikkeren van je toetsenbord. Dan druk je de 'del' of F2 (of andere: hangt af van soort comp. zoals je wel zult weten)
Als je het niet juist weet kan je die toetsen voor alle zekerheid direct na elkaar proberen, dat doe ik ook als ik niet meer weet welke het was. :)
« Laatst bewerkt op: 2008/11/15, 12:43:43 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: UBUNTU op een DELL Dimension 2.6 Gh de-installeren en opnieuw installeren.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/15, 11:53:57 »
Hallo PapaSan,

Ubuntu draait dus al maar je hebt het beheerderswachtwoord niet. Moet je nog ergens inloggen of kom je automatisch op je bureublad uit? Als het laatste het geval is zou je je wachtwoord aan kunnen passen zodat je ook weer beheerstaken kan doen. Wachtwoord kun jee aanpassen via Administration - Users and Groups.
Die Internal error failed to initialize HAL error kan meerdere oorzaken hebben, wanneer verschijnt deze precies? En nog andere rare meldingen die er bij zouden kunnen horen?
Als je de PC aanzet zie je eerst het Dell logo en daarna verschijnt er een voortgangsbalk. Op dat moment moet je een paar keer op F2 drukken en zou je in het BIOS moeten komen. Drukje een paar keer op F12 als je de voortgangsbalk ziet dan krijg je een menu'tje met opties vanaf welk medium je wilt starten.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/15, 11:57:43 door AutoStatic »

Re: UBUNTU op een DELL Dimension 2.6 Gh de-installeren en opnieuw installeren.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/15, 13:31:41 »
Beter is om meteen de F2 of F12 toets ingedrukt te houden nadat de PC word aangezet.

Ik vrees dat PapaSan aldoor te laat is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D