Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit  (gelezen 1381 keer)

vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Gepost op: 2020/03/11, 17:00:25 »
Beste Mensen

Ik heeft bij een vriend van mij Ubuntu 18.04.4 64 bit geïnstalleerd. De installatie verliep goed maar bij het herstarten van de computer blijft hij steken bij of net voor de melding dev sda5 clean. Na geforceerde herstart[startknop ingedrukt houden] gaat hij gewoon door. Weet iemand een oorzaak hiervan? Als ik xubunu 18.04.4 installeert heb ik geen problemen. Computer origineel Vista 323 bit.

Bij voorbaat dank Sjaak

swake

  • Gast
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/11, 17:22:05 »
Schijf eens op fouten controleren . Het eerste waar ik aan denk is dat de HD niet gezond meer is .
Als ik lees Vista 32 Bits , zou het idealer zijn om daar Xubuntu op te installeren i.p.v. Ubuntu .
Eens de specificaties hier vermelden van die PC zou ideaal zijn .
« Laatst bewerkt op: 2020/03/11, 17:26:08 door swake »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/11, 18:06:27 »
lscpu

Open eens een terminal (ctrl+alt+t ) en geef bovenstaande code in .

Post tussen code tags (het # teken in de menu's bovenaan) het begin van de output t/m stepping (de rest is quasi overbodig) ; gewoon met de muis selecteren en kopiëren en plakken tussen de code tags.

Maar ook ik denk aan een slechte cluster op je HD , misschien eens een spaarvarken omdraaien en een SSD aankopen ..... ?

via deze link heb je bodemprijzen van de Crucial Kloon SSD's ... 4 weken levertermijn in acht genomen

Offline ajjp

  • Lid
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/11, 18:11:08 »
Citaat
Schijf eens op fouten controleren . Het eerste waar ik aan denk is dat de HD niet gezond meer is.
  en
Citaat
Maar ook ik denk aan een slechte cluster op je HD , misschien eens een spaarvarken omdraaien en een SSD aankopen ..... ?

Slechte schijf? En met Xubuntu (i.p.v. Ubuntu) niet ... ...?

swake

  • Gast
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/11, 18:23:36 »
Citaat
Slechte schijf? En met Xubuntu (i.p.v. Ubuntu) niet ... ...?
Of nog een schijf met IDE aansluiting
In mijn laptop van 18 jaar oud zit ook nog een IDE schijf en moet ik ook geen Ubuntu op installeren want blijft ook hangen bij het booten . Met Xubuntu geen enkel probleem .

swake

  • Gast
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/11, 19:57:09 »
Eens gaan googlen en schijnt een bug te zijn in  Gnome shell .




Offline peer

  • Lid
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/12, 07:23:46 »
Citaat
Slechte schijf? En met Xubuntu (i.p.v. Ubuntu) niet ... ...?
Of nog een schijf met IDE aansluiting
In mijn laptop van 18 jaar oud zit ook nog een IDE schijf en moet ik ook geen Ubuntu op installeren want blijft ook hangen bij het booten . Met Xubuntu geen enkel probleem .

Ubuntu hangt waarschijnlijk (of lijkt te hangen) omdat de ide-schijf erg traag is. Ik heb ook een heel oude trage laptop met ide-schijf en daar draait momenteel debian 9 (minimal lxde) op. Zware linux distributies heb ik het nooit op geprobeerd.

DarkEra

  • Gast
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/12, 07:46:01 »
Eens gaan googlen en schijnt een bug te zijn in  Gnome shell .

Een link zou wel handig zijn ter bevestiging.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/12, 07:50:26 door Maik »

Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/12, 08:56:41 »
Bedankt voor het reageren.

Mijn vriend heeft xubuntu 20.04 opgezet en het werkt prima.

Groetjes,
Sjaak

DarkEra

  • Gast
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/12, 09:26:17 »
Niet echt slim van je vriend. Xubuntu 20.04 is nog niet eens vrijgegeven en is namelijk nog in volle ontwikkeling. Wat in houd dat 'm nog niet geschikt is voor dagelijks gebruik én er dus nog geen ondersteuning voor gegeven kan worden.  Officiëel, als 'm klaar is, wordt *buntu 20.04 LTS vrijgegeven op 23 April: https://wiki.ubuntu.com/FocalFossa/ReleaseSchedule

swake

  • Gast
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/12, 10:27:20 »
Citaat
Niet echt slim van je vriend. Xubuntu 20.04 is nog niet eens vrijgegeven en is namelijk nog in volle ontwikkeling. Wat in houd dat 'm nog niet geschikt is voor dagelijks gebruik én er dus nog geen ondersteuning voor gegeven kan worden.
Xubuntu werd officieel voor het grote publiek nog niet vrijggegeven , maar is wel beschikbaar  op onofficiële sites , wat ik ook geen slim idee vind om daar te gaan downloaden .

swake

  • Gast
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/12, 10:31:58 »
googlen met trefwoorden dev sda5 clean.Valt heel wat over te vinden en te lezen .

Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/12, 21:05:27 »
Citaat
Niet echt slim van je vriend. Xubuntu 20.04 is nog niet eens vrijgegeven en is namelijk nog in volle ontwikkeling. Wat in houd dat 'm nog niet geschikt is voor dagelijks gebruik én er dus nog geen ondersteuning voor gegeven kan worden.
Xubuntu werd officieel voor het grote publiek nog niet vrijggegeven , maar is wel beschikbaar  op onofficiële sites , wat ik ook geen slim idee vind om daar te gaan downloaden .
[/quote}]

+1

alles wat niet komt van officiële Ubuntu sites/ servers of sites van afgeleiden (Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Ubuntu Mate, etc) moet je niet gebruiken omdat je niet weet of die een legitieme versie aanbieden.

Je kan een verificatie doen via de MD5 checksum maar die moet je dan wel van de officiële site halen (waar een niet vrijgegeven uitgave dus geen checksum heeft!).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

DarkEra

  • Gast
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/13, 06:36:26 »
Xubuntu werd officieel voor het grote publiek nog niet vrijggegeven , maar is wel beschikbaar  op onofficiële sites , wat ik ook geen slim idee vind om daar te gaan downloaden .
Het kan ook zijn dat de vriend van de TS een daily build heeft geïnstalleerd die gewoon via de officiële servers van ubuntu te downloaden valt. Maar goed, het punt is en blijft dat deze nog niet geschikt zijn voor dagelijks gebruik voor de gewone gebruiker. Ze zijn er voor diegene die actief mee willen helpen testen en weten hoe iets aan te pakken als het ergens mis loopt en daar fouten van gaan melden zodat deze grotendeels opgelost kunnen worden voor de final release in april.  :)
« Laatst bewerkt op: 2020/03/13, 06:38:18 door Maik »

nahjo

  • Gast
Re: vastlopen bij opstarten ubuntu 18.04.4 64 bit
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/13, 09:23:56 »
Xubuntu werd officieel voor het grote publiek nog niet vrijggegeven , maar is wel beschikbaar  op onofficiële sites , wat ik ook geen slim idee vind om daar te gaan downloaden .
Het kan ook zijn dat de vriend van de TS een daily build heeft geïnstalleerd die gewoon via de officiële servers van ubuntu te downloaden valt. Maar goed, het punt is en blijft dat deze nog niet geschikt zijn voor dagelijks gebruik voor de gewone gebruiker. Ze zijn er voor diegene die actief mee willen helpen testen en weten hoe iets aan te pakken als het ergens mis loopt en daar fouten van gaan melden zodat deze grotendeels opgelost kunnen worden voor de final release in april.  :)
TS mag blij zijn met zo'n vriend. De vriend heeft vast voldoende kennis om te beoordelen of 20.04 al stabiel genoeg is voor TS en bespaart daarmee eventuele upgrade ellende voor de TS  :)

Als we niet willen dat de 'gewone gebruiker' (ik weet even zijn/haar naam niet) geen test versies gaat installeren dan moeten we hier op het forum niet lovend zijn over die versie maar alleen de slechte zaken benoemen  ;)