Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van dualboot naar zonder windows  (gelezen 797 keer)

Offline merijn3

  • Lid
van dualboot naar zonder windows
« Gepost op: 2008/03/15, 16:30:49 »
Beste abanobuntu (Zoeloe voor "zij die ubuntu hebben")

Ik heb een nieuwe oude computer van mijn ouders gekregen om te gebruiken in mijn ouderlijk huis. Het windows wat erop zit is een beetje brak en bovendien is meer dan de helft van de 30 GB die het heeft bezet met bestanden die  bij het besturingssysteem horen en bestanden (ongeveer 2 GB) zijn die van mijn ouders zijn (en die inmiddels op een andere computer staan). Ik wil dus op termijn van het windows af en er Ubuntu op zetten.
Nu wil ik windows er eerst een tijdje op houden met een dualboot. Om te beginnen heb ik nog nooit met Ubuntu gewerkt en wil ik er eerst een beetje ervaring in krijgen (en mischien blijkt Ubuntu helemaal niks voor mij te zijn). Ten tweede duurt het nog een paar weken voordat er een internet verbinding op komt en ik wil afwachten of dat goed gaat met ubuntu voordat ik windows erafgooi.
Nu is mijn vraag: kan ik makkelijk van een dualboot naar een computer zonder windows en als ik dat doe heb ik dan ook de beschikking over de ruimte die dan hopelijk vrij komt. Ik kon niet zo snel iets vinden in de documentatie maar mischien heb ik verkeerd gekeken

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
van dualboot naar zonder windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/15, 16:37:03 »
Met een paar truken is dat best te doen.
Je zult alleen de volgende files moeten aanpassen:
/etc/fstab
/boot/grub/menu.lst

Succes
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

samuhe

  • Gast
van dualboot naar zonder windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/15, 16:39:01 »
Ik heb jou situatie ook meegemaakt: eerst een dualboot ubuntu-xp
Daarna wou ik van die xp af.
Toen heb ik het gevraagd op het forum hier ;)
dit is het topic: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/23117
het is niet zo moeilijk hoor.
En Ubuntu was voor mij zelf nog beter dan verwacht.
Veel succes.

Offline merijn3

  • Lid
van dualboot naar zonder windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/15, 17:05:47 »
Bedankt

Ik weet nu dat het kan en zal proberen de Dualboot te installeren. Ik zal over een paar weken proberen windows te verwijderen en als het me dan niet lukt dan zal ik het hier wel vragen.

groetjes
merijn