Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan DVD niet lezen...  (gelezen 11120 keer)

Offline Nassara

  • Lid
Kan DVD niet lezen...
« Gepost op: 2011/03/28, 11:31:42 »
Ondanks het feit dat ik alle extra's geïnstalleerd heb om DVD's af te spelen (restricted-extra's en libdvdcss2) blijven enkele DVD's hardnekkig weigeren afgespeeld te worden. Ik krijg dan de volgende  foutmelding in VLC:

Afspelen mislukt:
DVDRead kon schijf  "/dev/dvd" niet openen.
Uw invoer kon niet geopend worden:
VLC kon de MRL 'dvd:///dev/dvd' niet openen. Controleer het logboek voor details.

Is dit een hardware-probleem? Moet ik mijn DVD-speler (nochtans nieuw) vervangen?

Bedankt - Bart

Offline Tom

  • Lid
Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/28, 11:40:45 »
En mag ik weten of u het al geprobeerd heeft met Totem.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Nassara

  • Lid
Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/28, 11:47:11 »
Gekochte DVD, en geprobeerd met Totem - VLC - SMPlayer... Zonder succes. Het lukt trouwens niet bij meerdere DVD's

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/29, 19:18:01 »
Wil je het volgende eens doen in de terminal:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

tik de volgende code (kopieer en plak):
sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
Druk op Enter.

Wanneer de installatie is voltooid, kunt u het terminalvenster weer sluiten.

En kijk nu eens of het wel werkt.





Volgens mij zei hij dat hij libdvdcss2 al had geinstalleerd... :rolleyes: ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/29, 19:32:07 »
is dat hetzelfde dan?
Wie weet is het niet goed gedaan, proberen kan altijd.

1. Jup dat is hetzelfde
2. Daar heb je een punt ;)

Offline djdg

  • Lid
Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/16, 09:55:55 »
Ik heb hetzelfde probleem en kan in dit topic (en overigens op andere plaatsen ook niet) de oplossing niet vinden.
Ik heb libdvdread4, en volgens mij alle andere extra's, geïnstalleerd en alle (beveiligde) dvd's spelen gewoon af. De dvd waar ik een probleem mee heb is een DVD+RW en heb ik gebrand met K3B. Daar aangegeven dat menu's niet meegebrand moeten worden. Ik krijg dus dezelfde melding als TS, maar hij speelt (incl. foutmelding) wél af als ik de dvd speler eject en herlaadt, maar niet als ik met de dvd er al in VLC opstart en dan afspeel.

Hij speelt op dvd spelers van televisie wel gewoon af.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/16, 15:49:41 »
Heb je ook al de opdracht die femke aangaf geproberd?

Offline djdg

  • Lid
Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/16, 18:22:06 »
Ik had de twee voorgenoemde paketten al geïnstalleerd, maar nu dan nog eens verwijderd en geherinstalleerd. VLC werd ook meteen verwijderd. Maar het probleem blijft.

Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/16, 23:51:11 »
Ga eens naar Systeem>Beheer>Schijfgereedschap> Selecteer nu de CD/DVD speler. Wat staat er aan de rechterkant achter Apparaat?
Bij mij staat er /dev/sr0 dit is het koppelpunt voor het apparaat.
Open nu VLC, klik op Media> kies nu uit de lijst Schijf openen>Klik nu in het venster wat je te zien krijgt op het tabblad Schijf>Vink het rondje van DVD bij Schijfselectie aan>Vul achter Schijfapparaat in /dev/sr0  of wat jij als koppelpunt hebt gevonden.
Zo zou je DVD's moeten kunnen afspelen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Suns

  • Lid
Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/17, 05:58:19 »
Ik heb dat ook al een keer met K3b gehad en is toen ook helemaal fout gegaan ,  ik  heb toen een iso aangemaakt met DeVeDe DVD/CD video creator en op een DVD gebrand met Brasero cd brander maar eerst nog een beetje opgeleukt met Openschot en zo doe ik het voortaan altijd :-)) ( is maar een tip)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/17, 06:00:15 door Suns »
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline djdg

  • Lid
Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/22, 09:00:55 »
Ik las ergens dat het misschien aan de firewall kon liggen. Heb gufw 'Firewall configuratie' geïnstalleerd, maar die geeft volgens mij aan dat de firewall niet ingeschakeld stond. In de openingspost (en uiteraard in mijn foutmelding) zie ik een backslash te veel. Is dat misschien het probleem?

VLC kon de MRL 'dvd:/   ->   /   <-   /dev/dvd' niet openen. Controleer het logboek voor details.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/22, 09:02:39 door djdg »

Offline djdg

  • Lid
Re: Kan DVD niet lezen...
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/03, 09:37:54 »
Voor mij is het opgelost. Ik bleek in K3b 'data' dvd's gebrand te hebben, terwijl het dvd video projecten moesten zijn. De dvd's die eerst de melding uit de openingspost gaven, werken nu naar behoren.