Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruikers en groepen  (gelezen 664 keer)

elfratysa

  • Gast
Gebruikers en groepen
« Gepost op: 2008/08/21, 12:15:33 »
Tijdens de installatie stel je een sudo in die als een root administrator alle rechten bezit binnen het besturingssysteem Ubuntu. Nu heb ik, blijkt achteraf, iets heel doms gedaan. Ik ben naar gebruikers en groepen gegaan alwaar ik twee gebruikers aantrof: 1 de root en 2 mijn zelf opgegeven gebruikersnaam. Ik heb de rechten om het systeem te beheren aan root toegekend door daar een vinkje te plaatsen en heb ditzelfde vinkje bij mijn zelf opgegeven gebruikersnaam weggehaald en vervolgens afgesloten in de veronderstelling dat ik nu een root administrator had ingesteld, MAAR dat blijkt dus niet het geval. Root  en de tweede gebruiker kan ik niet meer ontgrendelen of uberhaupt veranderen en de rechten om het systeem te kunnen veranderen heb ik verspeeld waardoor er nu geen root/sudo meer aanwezig is die alle rechten bezit. Hoe kan ik rechtzetten zonder dat het complete systeem opnieuw geinstalleerd hoeft te worden. Overigens telkens als ik tracht veranderingen aan te brengen in gebruikers en groepen loopt de computer compleet vast.

Bij voorbaat dank,

Elfratysa

Gebruikers en groepen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/21, 12:54:02 »
Opstarten in recovery-mode (ESC drukken bij het opstarten, tweede regeltje kiezen uit het menu). In het volgende menutje kiezen voor "drop to root shell. Dan zijn er waarschijnlijk commando's waarmee je het niet-grafisch kunt oplossen, maar die ken ik niet, dus tik je /etc/init.d/gdm start
Je krijgt waarschijnlijk een waarschuwing dat root niet grafisch mag opstarten, negeer die.
Je bent nu in een grafische omgeving, als root. Je kunt nu via Gebruikers en groepen de rechten terug aanpassen van de gewone gebruiker (zet maar overal een vinkje).
Ben je daarmee klaar, terug opstarten om niet langer root te zijn, en gewoon inloggen. Blijf niet rondsurfen als root, je kan teveel kapotmaken !!
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

elfratysa

  • Gast
Gebruikers en groepen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/21, 18:39:45 »
Er wordt na de keuze ¨drop down to rootshell¨" natuurlijk gevraagd naar het root password. Daar lukt het om in te loggen met het password dat ik toegekend heb aan eerste gebruiker root. in de terminal staat dan elfratysa root.  Als de gdm vervolgens is opgestart en ik ga naar gebruikers en groepen dan krijg ik de melding: U bent niet geautoriseerd om gebruikers en groepen te veranderen?????????
Als ik dan de computer vervolgens afsluit en weer in normale modus opstart en naar gebruikers en groepen ga, heb ik geen enkele toegang. Niet in root en niet in de door mijzelf aangemaakte gebruiker. Waar zit de adder onder het gras???

Je advies is overigens volstrekt logisch en zou inderdaad moeten werken, maar doet dat dus niet.

Nog meer suggesties?

grtx Elfratysa

Gebruikers en groepen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/21, 19:10:54 »
Klopt dit komt omdat je semi root bent op deze manier.
En omdat je bepaald heb dat alleen een echte root nog maar alle rechten heeft gaat dit niet lukken.

Standaard word Ubuntu zonder werkelijk root wachtwoord geinstalleerd, zodat je alleen semi root rechten hebt en geen echte root rechten.

Je zult nu dus eerst een root wachtwoord moeten zetten en met dat wachtwoord inloggen.

Dus wederom in veilige modes opstarten en in terminal mode blijven.
Dan :
passwd roottyp nu 2x het nieuwe root wachtwoord.
(je ziet nix op je monitor als je typt dus let goed op wat je doet.)

nu kan je proberen in te loggen als root met :
sudo -sWachtwoord van root ingeven.

doe nu pas :
/etc/init.d/gdm startEn probeer het nogmaals de rechten te herstellen.

BTW ook voor jouw geld, niet rommelen met dingen waarvan je niet weet waarvoor het dient en hoe het werkt.
Eerst bekend worden met de materie en dan pas stap voor stap iets doen, INDIEN dit WERKELIJK nodig is.

En schrijf alles op wat je doet cq verandert.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline leepesjee

  • Lid
Gebruikers en groepen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/21, 23:40:28 »
Citaat
Als de gdm vervolgens is opgestart en ik ga naar gebruikers en groepen dan krijg ik de melding: U bent niet geautoriseerd om gebruikers en groepen te veranderen?????????
Hi, ha, ho! Kijk eens onder User settings -> root -> Properties
Dit is een root zonder rechten!!!

Dat is natuurlijk onzin. In die zin, dat gnome blokkeert (via policykit, denk ik) dat de root met de gnome-tools wat uit kan richten. Een echte root weet natuurlijk wel beter en opent een terminal...

Maar volgens mij is dit allemaal niet nodig. Gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik eens even gaan proberen. Na ¨drop down to rootshell¨" kom je in een echte rootshell, zo lijkt het. Vanuit die rootshell de grafische modus opstarten is i.h.a. gesproken geen goed idee en het verbaasd me eigenlijk dat Ubuntu dat toelaat.
Het is ook niet niet nodig. Ik heb het sudoers bestand bekeken en het lijkt erop dat het enige dat nodig, is jezelf toevoegen aan de groep admin. In de rootshell doe je dat met het commando
usermod -aG admin elfratysa(er even vanuitgaande dat elfratysa je usernaam is).
Opnieuw opstarten en dat het dan volgens mij moeten doen.