Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?  (gelezen 4986 keer)

Offline Jos

  • Lid
Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Gepost op: 2017/05/14, 16:02:40 »
Ik vond op internet:

10 dingen om direct te doen na installatie van Linux Mint 18.1 Mate
https://sites.google.com/site/computertip/directdoenmint

10 dingen om direct te doen na installatie van Linux Mint 18.1 Xfce
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-mint-xfce

10 dingen om direct te doen na installatie van Linux Mint 18.1 Cinnamon
https://sites.google.com/site/computertip/mint-cinnamon-directdoen

Vraag:  Ik heb Linux Mint KDE draaien, bestaat hier ook zo'n 10-punten "tot do" lijst voor?
Ik ben bang dat ik de verkeerde lijst toepas en dan weer een hoop werk voor niets doe.

Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/14, 16:11:16 »
Ik vond op internet:

Ow. Dan krijg je spoedig antwoord. Dat is de site van onze hooggewaardeerde Pjotr.


(volgens mij de eerste, maar vertrouw daar maar even niet op)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/14, 16:33:33 »
Sorry, ik begrijp niet wat je met je bericht bedoelt.

Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/14, 17:06:48 »
Die site waar jij links van plaatst is van Pjotr, een gewaardeerd deelnemer van dit forum.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/14, 17:23:11 »
Tot uw dienst!  =D

Er is geen lijstje voor KDE, en dat gaat er ook niet komen....

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/14, 17:46:13 »
Maar welk 10-punten lijstje moet ik gebruiken voor Linux Mint 18.1 "Serena" desktopomgeving KDE?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/14, 17:58:33 »
Nou ja, je moet niks natuurlijk, maar je zou wat dingen uit één der lijstjes kunnen pikken die niet werkomgeving-afhankelijk zijn....

Offline staf

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/14, 17:59:00 »
Doe de noodzakelijke punten van Mate en Cinnamon, verder moet je even wennen aan KDE. Op de site van KDE, wiki to learn, kun je redelijk wat vinden. Ik heb het ook op een testmachine staan, KDE heeft veel goede en ook redelijk wat minder simpele toepassingen dan Cinnamon, MATE of XFCE. It is a learning process. Have fun.

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/14, 18:28:54 »
Misschien kan ik mijn vraag duidelijker formuleren. Zoals gezegd draai ik Linux Mint 18.1 "Serena" werkomgeving KDE. Ik heb veel werk gehad aan de installatie mede door het lastige UEFI BIOS en ben er dus erg zuinig op.

Ik heb begrepen dat Serena niet de werkomgeving is maar een andere naam voor de serie Linux Mint 18.x  Waar ik al lang mee worstel is om te voorkomen dat ik werkomgevingen vermeng. Gezien de moeilijkheden die ik voorheen had heb ik die vergissing waarschijnlijk een aantal keren gemaakt.

Hoe weet ik wat ik uit de verschillende 10-punten lijstjes wel en niet veilig kan opvolgen?

N.B. Omdat ik de Engelse taal in beperkte mate beheers heb ik weing aan lange teksten in die taal, al wordt het beter :-)
« Laatst bewerkt op: 2017/05/14, 18:30:42 door Jos »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/14, 23:33:55 »
In jouw geval kun je wellicht het beste bij de standaard-KDE blijven....
Als-ie je nu al goed bevalt: goed = goed.  :)
« Laatst bewerkt op: 2017/05/14, 23:35:31 door Pjotr »

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/15, 09:47:03 »
In jouw geval kun je wellicht het beste bij de standaard-KDE blijven....
Als-ie je nu al goed bevalt: goed = goed.  :)

En niets doen met de toch zo nadrukkelijk aanbevolen 10 uit te voeren punten?


Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/15, 10:13:05 »
Wat op die website wordt aanbevolen zijn geen toe-doe dingen voor Linux KDE, die ik draai.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/15, 10:47:54 »
Je hoeft helemaal niks te doen, laat je niks wijsmaken, door vele websites.
In mint kde zijn de codecs al geinstalleerd, dus verder hoef niks.

Enigste wat ik zou doen,
1 backup va  je gehele hd zodat je dit snel terug kunt zetten zonder installatie(en je kunt gaan rotzooien met je kde). Misschien eerst alles goed zetten hoe je het wilt hebben, mail etc.
2 firewall gaan leren en wat nodig is, en wat mint kde heeft tav firewall.
3 beveiliging in de browser misschien aanpassen, welke plugins zijn nodig tav veiligheid, en je browser in een beveiligde omgeving(sandbox) draaien(firejail heet dit).
« Laatst bewerkt op: 2017/05/15, 10:52:29 door jan11000 »

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/15, 11:09:38 »
Wat op die website wordt aanbevolen zijn geen toe-doe dingen voor Linux KDE, die ik draai.
In je 1e post schrijf je dat je Linux Mint hebt, de link die ik gaf is voor Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/15, 11:14:36 »
Tja, kijk, je hebt eerlijk gezegd gewoon de verkeerde keuze gemaakt. KDE is alleen aan te raden voor gevorderde Linuxgebruikers.

Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind KDE persoonlijk een drieletterwoord dat begint met een K, althans voor minder ervaren gebruikers.  =D

Je kunt het beste uit twee dingen kiezen:

1. Laat de zaak zoals-ie is: standaard is Mint al behoorlijk gebruikersvriendelijk, met (over het algemeen) redelijke standaardinstellingen. Dat zal bij de KDE-editie ook wel zo zijn.

Haal alleen de bijgewerkte pakketten binnen en blijf 'm vrolijk gebruiken tot mei 2021. Als simpele eindgebruiker dus.

2. Doe een schone installatie van Mint 18.1 Cinnamon, Mate of Xfce. Waarna je alsnog optimaal gebruik kunt maken van de handleidingen en tips op mijn webstek.

De keuze is aan jou. Beide opties zijn redelijk.  :)
« Laatst bewerkt op: 2017/05/15, 11:29:08 door Pjotr »

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #16 Gepost op: 2017/05/15, 13:10:45 »



2. Doe een schone installatie van Mint 18.1 Cinnamon, Mate of Xfce. Waarna je alsnog optimaal gebruik kunt maken van de handleidingen en tips op mijn webstek.


Precies, mee eens. Probeer het eens Mate of Cinnamon (of Xfce) en werk dan de beschreven Todo-punten af.
 Ik gebruik dat al jaren en gebruik
daar ook een paar KDE-programma's onder (sorry Pjotr;)  )  en heb daar nooit (sinds Mint13) problemen
mee gehad. Maak een goede backup van je rootpartitie (bv  met Clonezilla) en probeer dan op dat
systeem eens de KDE-omgeving (kan je gewoon apart installeren) Je kan dan bij het inloggen voor KDE kiezen.
Bevalt dat niet dan zet je je rootpartitie weer terug (zonder KDE) met Clonezilla, fluitje van een cent.

Ik zie persoonlijk de meerwaarde niet van KDE, hoewel ik jarenlang Suse (dus KDE) heb gebruikt.
Al die omgevingen zijn voor mij lood om oud ijzer en ik neem altijd de simpelste (of een van de simpelste, mate
in mijn geval). Ik zet alle bling-blingzooi uit van mijn werkomgeving. Het is voor mij niet meer dan een
manier om programma's op te starten....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #17 Gepost op: 2017/05/15, 14:51:08 »
Voor iemand zonder (veel) ervaring, denk ik dat XFCE de beste keuze is.
Maar smaak is hierin leidend.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #18 Gepost op: 2017/05/15, 14:56:39 »
mijn eerste ervaring met linux was met opensuse, dus met kde. Werkte gewoon goed.
na ervaringen met gnome, cinnamon, mate, xfce en lxde heb ik op mijn hoofdpc linux neon staan. Tot grote tevredenheid. prima distributie. Ik heb ook nog een tijdje mint kde gehad.

Kde is in mijn ogen helemaal niet alleen voor de gevorderde gebruiker. het is niets moeilijker dan cinnamon of gnome.
Voor elke desktop geldt dat je moet wennen. Niet alleen bij kde maar ook bij cinnamon en bij de andere desktops. Je moet er even de tijd voor nemen.

Bij mij werkt linux neon gewoon uit de box. Ik hoef geen instellingen te wijzigen.

Blijf dus gewoon bij kde. Neem de tijd om het te leren kennen. je kan altijd nog overstappen.

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #19 Gepost op: 2017/05/15, 15:39:26 »
Je hoeft helemaal niks te doen, laat je niks wijsmaken, door vele websites.
In mint kde zijn de codecs al geinstalleerd, dus verder hoef niks.

Enigste wat ik zou doen,
1 backup va  je gehele hd zodat je dit snel terug kunt zetten zonder installatie(en je kunt gaan rotzooien met je kde). Misschien eerst alles goed zetten hoe je het wilt hebben, mail etc.
2 firewall gaan leren en wat nodig is, en wat mint kde heeft tav firewall.
3 beveiliging in de browser misschien aanpassen, welke plugins zijn nodig tav veiligheid, en je browser in een beveiligde omgeving(sandbox) draaien(firejail heet dit).

Er zijn er ook die zeggen "laat je niks wijsmaken door lieden die zeggen dat je je niks wijs moet laten maken".  Wie moet ik geloven? En waarom? ;-)  In alle bescheidenheid maar voor de duidelijkheid, ik heb over een periode van tien jaar ervaring met diverse Linux distro's op verschillende hardware en jullie begrijpt dan dat mijn keuze voor Mint een grondig overwogen keuze is. Daarbij komt dat ik drie dagen werk heb gehad aan de installatie door het lastige UEFI BIOS en je begrijpt dat weer een andere distro installeren nu even geen optie is anders kom ik bij de prychiater terecht ;-)

Ik maakte van een geinstalleerde Linux altijd een Image. Dat UEFI bemoeilijkt niet alleen dat je er een ander OS dan Windows op zet, maar het verhindert bovendien om van een Linux installatie een Image te maken. Ik heb het met Redo Backup en met Acronis True Image geprobeerd, zowel vanaf DVD als USB en dat lukt niet.

Als iemand weet hoe ik dan wel een Image kan maken houd ik me aanbevolen.

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #20 Gepost op: 2017/05/15, 15:43:52 »
Wat op die website wordt aanbevolen zijn geen toe-doe dingen voor Linux KDE, die ik draai.
In je 1e post schrijf je dat je Linux Mint hebt, de link die ik gaf is voor Linux Mint

Ik heb Linux 8.1 Mint KDE.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #21 Gepost op: 2017/05/15, 15:44:08 »
Als je het UEFI instelt op "legacy mode" of "CSM" of "compatibility mode" (de termen verschillen per moederbord), dan gedraagt het zich ineens als een ouderwets BIOS. Dat maakt 't allemaal een stuk gemakkelijker....

Enige nadeel: bij een tweevoudige opstart met een bestaande Windows 10, moet je telkens als je Windows wil opstarten, de boel weer even op volledig UEFI zetten.

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #22 Gepost op: 2017/05/15, 16:20:46 »
Dat wist ik al, maar een Image maken lukt me toch niet.

Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #23 Gepost op: 2017/05/16, 00:20:14 »
En een image maken is je hoofddoel zo te lezen? Waarom, vraag ik me af?
KDE is een prima omgeving - voor wie er van houdt, je kunt er alles mee, en meer (eh, véél en veel meer om precies te zijn, zoals je weet).

En wat is precies je UEFI-probleem om Mint KDE te installeren?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #24 Gepost op: 2017/05/16, 08:30:49 »
Clonezilla is een gratis backup software.
Boot van deze cd/usb stick, en maak een kopie.

En niks laten wijsmaken!
Je hebt zelf 10 jaar ervaring met linux, dus je weet wat je  moet doen.
De makers van de linux versies  weten niet wat ze doen, dus verander de hele linux na installatie!!!!!!!!!!

Enigste wat je altijd moet doen tav van pc's en andere hardware tav pc's is veiligheid.(handleiding zeer uitgebreid lezen).
Vaak staat alles zo dat het direct werkt, dus geen veiligheid, bijv printer scanner staat wijd open naar het internet, omdat beveiliging uit staat, voor de gewone gebruiker die wilt dat het direct werkt, nadeel is dat iedereen je laatste of meerdere prints of scans kunnen lezen, gewoon door een ip in te typen naar iemand die dit open heeft staan.