Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu  (gelezen 2962 keer)

Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu
« Gepost op: 2012/09/22, 22:57:12 »
Hallo allemaal,

Er staan hier op zolder nog twee computers (ik dacht met Pentium 4) en één laptop (Pentium 3). Nu wil ik deze hardware eigenlijk weer nieuw leven inblazen met Ubuntu aangezien ik heel enthousiast ben over dit besturingssysteem.  Ik ben van plan deze systemen uiteindelijk weg te geven aan mensen die geen geld hebben voor een computer of mensen die Ubuntu eens willen proberen.

Het probleem is alleen dat ik niet zo kundig ben en ik hoop dat jullie me wat kunnen ondersteunen.

Doel:

De harde schijven van deze systemen veilig wissen, zodat mijn persoonlijke bestanden weg zijn.
Vervolgens Ubuntu, Xubuntu of Lubuntu op de schijf zetten.
Randapparatuur toevoegen en bestickeren.

Wat extra info:
- De DVD-speler van één computer doet het niet echt goed/gaat niet open.
- Booten via USB werkt niet.

Nu wil ik dit op deze manier gaan aanpakken:

  • De harde schijven uit de computers en laptop halen.
  • Aansluiten op mijn laptop (met Ubuntu) via de LogiLink USB 2.0 IDE&Sata-kabel of Digitus USB 2.0 HDD-converterkabel. Ik weet niet of een link naar een webshop is toegestaan. Denken jullie dat het mogelijk is om de harde schijven van zowel de computers als de laptop aan te sluiten via zo'n kabel?
  • Deze harde schijven veilig wissen via mijn laptop. Kan dit via GParted?
  • Ubuntu of Lubuntu direct installeren op de harde schijf via mijn laptop. Kan dit? Dit lijkt me namelijk ontzettend handig, aangezien de DVD speler van één computer stuk is en ze niet kunnen booten vanaf een USB stick.
  • Harde schijf terugplaatsen in computer.
  • Ik hoop dat Ubuntu dan opstart.

Misschien denk ik te simplistisch en zie ik een aantal belangrijke zaken over het hoofd. Ik ben echt een leek, ik moet bijvoorbeeld nog een tutorial opzoeken om de harde schijf uit de laptop te krijgen.

Alvast hartstikke bedankt!



Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/23, 09:03:18 »
Ik heb zelf geen ervaring met het verwijderen van harddisks etc, maar als dat lukt kan je ubuntu inderdaad op de harddisk installeren, die weer terug in de pc plaatsen en dan zou het moeten werken.

Voor het wissen van de harddisk kan je het volgende doen:
1) Formatteer de harddisk naar ext4, dit kan met gparted. Stel als partitienaam bijvoorbeeld "HD" in.
2) Ga met de terminal naar naar de nieuwe partitie, meestal zal die in /media/HD aangekoppeld zijn
3) Voer het volgende commando uit om de hele harddisk vol met nullen te schrijven (dit kan een tijdje duren, het programma geeft geen informatie over de voortgang). Je kan natuurlijk wel in bestandsbeheer kijken hoe groot het bestand 'grootbestand', dan weet je ook hoe ver je bent.
dd if=/dev/zero of=./grootbestand bs=1M
Let op dat je het programma 'dd' hier zonder sudo gebruikt, anders kan je je hele systeem slopen als je een typefout maakt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/23, 09:24:11 »
En oudere computers die niet kunnen booten van usb maar dus wel usb-ingangen hebben, kun je toch laten booten van een usb-stick met behulp van de Plop Boot Manager. Als een oudere pc geen werkende cd- of dvd-drive heeft, kan Plop ook vanaf een diskette gestart worden. Gewoon de Plop Boot Manager starten vanaf diskette of cd (als die werkt), in het getoonde menu de usb-stick kiezen en de software boot ervan! Werkt perfect en ik gebruik dat zelf voortdurend op oudere pc's.

Op die oude pc's zou ik wel geen Ubuntu installeren, dat gaat veel te traag werken. Kies liever voor Xubuntu of Lubuntu (voor de traagste pc's of die met het minste geheugen).

Offline MKe

  • Lid
Re: Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/23, 10:10:21 »
Mijn ervaring is dat Xubuntu ook al geen lichtgewicht meer is. Op een Celeron 1.5ghz met 512 mb geheugen was dit al best traag te noemen, dus ik vrees dat het voor een P3 te traag zal zijn. Probeer Lubuntu of een lichtere distro als Puppy of Bodhi.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/23, 10:13:06 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/23, 10:30:39 »
Ikzelf draai een Debian derivaat op een Pentium 2 met 128 MB RAM: AntiX. Aanrader. Opstarten duurt een kleine 3 minuten en het is gewoon werkbaar. Op de computers die jij hebt zal dit prima werken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/23, 10:30:55 »
Mijn ervaring is dat Xubuntu ook al geen lichtgewicht meer is. Op een Celeron 1.5ghz met 512 mb geheugen was dit al best traag te noemen, dus ik vrees dat het voor een P3 te traag zal zijn. Probeer Lubuntu of een lichtere distro als Puppy of Bodhi.
Op mijn 1 GHz systeem met 1GB geheugen, loopt Xubuntu als een speer.
Natuurlijk is e.e.a. relatief, mogelijk maakt die 1GB geheugen het verschil .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/23, 18:58:00 »
Bedankt voor alle reacties!

Die Plop methode klinkt erg handig voor de werkende computers. Ik heb ook nog wat losse harde schijven liggen die ik probeer te wissen via Redmars methode m.b.v. zo'n USB to IDE/SATA kabel.

Ik heb net geprobeerd Plop op een floppy te installeren, maar het is me nog steeds niet gelukt. Ik heb het bestand (plpbtin.img) uitgepakt (in Xubuntu) en op het bureaublad geplaatst. Wat moet ik nu precies in de terminal typen?

De gebruikershandleiding van Plop zegt dat het command er zo uit moet zien:
dd if=plpbtin.img of=/dev/fd0
Is het na het (her)installeren van Xubuntu ook mogelijk om alle vrije ruimte te wissen of kan ik beter eerst DBAN gebruiken (via USB als het werkt) en vervolgens het OS installeren?

De laptop heeft (dacht ik) 768 mb RAM en één computer heeft 1GB RAM.  Op deze computer staat nu een verouderde versie van Xubuntu die ooit is geïnstalleerd toen de DVD-speler nog werkte.

Wederom alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2012/09/23, 19:02:12 door M.Schwartz »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/23, 19:27:11 »
Als je het img-bestand op je bureaublad hebt geplaatst, moet het terminalbevel als volgt luiden:
dd if=Bureaublad/plpbtin.img of=/dev/fd0

Offline MKe

  • Lid
Re: Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/23, 19:55:43 »
Op mijn 1 GHz systeem met 1GB geheugen, loopt Xubuntu als een speer.
Natuurlijk is e.e.a. relatief, mogelijk maakt die 1GB geheugen het verschil .........
Dat zou goed kunnen, bij 1 gb werkt Xubuntu hier ook prima.

Re: Oude computer(s) en laptop hergebruiken met (L)Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/23, 21:00:48 »
Goedenavond,

Ik ben enigszins gefrustreerd. Het maken van de floppy was niet gelukt, waardoor ik heb besloten om (de harde schijven van) de computers met werkende CD-drive alvast schoon te maken met DBAN. Een exemplaar staat inmiddels buiten af te koelen, omdat hij begon te roken.

Ik ben nu van plan om gewoon alle hardware vrij te maken van persoonlijke gegevens en dan kijk ik over een tijdje wel weer of ik zin heb om ze op te poetsen met Linux. Anders geef ik ze wel weg aan iemand die er wél verstand van heeft.

Kan ik deze converter gebruiken om de losse harde schijven (van zowel de computer als de laptop) aan te sluiten op mijn huidige laptop? Of zijn die kabels uit mijn eerste post beter?

Zo ja, hoe verwijder ik dan de data van deze schijven? DBAN booten op mijn laptop en dan de 'externe schijf' selecteren?