Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop is een puinhoop  (gelezen 1196 keer)

ChristianS

  • Gast
Laptop is een puinhoop
« Gepost op: 2008/06/01, 00:00:04 »
Hoi,

Mijn laptop is letterlijk en figuurlijk een puinhoop geworden.

Het begon allemaal toen ik een dualboot wilde starten. Ik had enkel Xubuntu draaien, en hij deed het perfect (buiten dat hij een enkele keer vastliep). Ik had dus via een ander forum een tutorial gehad, hoe ik dit aan moest pakken.

Met goede moet ging ik aan de slag. Met CPartion een nieuwe paritie aangemaakt, en daar Windows op geinstalleerd. Daarna kwam de configuratie en de ellende begon.

Ik moest instellen welke paritie als eerste werd geladen. Nadat ik dat volledig had gedaan zoals in de tutorial was vermeld, deed hij het nog niet. Ik had het nog enkele keren geprobeerd, zonder resultaat.

Dan ga ik het maar anders aanpakken. Windows eraf, en maar weer gewoon terug naar Xubuntu.

Makkelijker gezegd als gedaan, Windows verwijderd, error bleef.

Na wat zoeken op internet, en dat allemaal te hebben geprobeerd, geen resultaat.

Dan maar anders: Heel Xubuntu opnieuw installeren. Hier ging ik vanochtend in alle vroegte mee aan de slag. Nadat ik alle vragen had doorgelopen, begon het echte installeren. Echter, hij bleef steken op 15%. Na een uurtje of 2 te hebben gewacht kon ik wel concluderen dat hij was vastgelopen.

Dus weer opnieuw de setup gestart, en jawel hoor, hij bleef weer op 15% steken.

Nu had ik dan maar bedacht even een stapje terug te doen naar Windows. Je moet immers soms twee stappen terug doen, om er één vooruit te komen.

Dus de paritie waar Xubuntu op stond verwijderd, en Windows geinstalleerd. Opzich ging alles goed, zonder problemen.

Ik was weer blij, want ik had er al bijna een hele dag aan verspilt.

Daarna moest de setup rebooten, en ja hoor, het probleem kwam weer opdagen. Nu was het wel een ander probleem.

Als ik de computer start, krijg ik de error 22 van Grub. Enig request op google, en ik kwam erachter dat het komt omdat hij niet weet welke parititie hij moet laden. Ik vondt het vreemd omdat er maar één paritie is, maar daar bleef het bij.

Ik heb in nog één tevergeefse poging eerst de paritie in zijn geheel verwijderd. Daarna een nieuwe aangemaakt, en Windows weer geinstalleerd. Maar geen resultaat.

Het probleem is nu dat ik in een besturingssysteem in moet stellen wat Grub moet laden. Dit zal moeilijk gaan, want nog geen enkel besturingsysteem is geheel geinstalleerd.

Xubuntu staat er niet meer op, en bij Windows zou ik net in de setup moeten komen.

Hoe los ik dit probleem op?? Ik zit zwaar in de sh*t om het zo maar te zeggen..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop is een puinhoop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/01, 00:21:27 »

Laptop is een puinhoop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/01, 00:22:16 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

ChristianS

  • Gast
Laptop is een puinhoop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/01, 08:29:33 »
@Pjotr, bedankt voor de link. Dit is helaas niet het probleem.

@Gijs, bedankt voor de link. Ik ga het zo snel mogelijk proberen.

Ik heb alleen wat vreemde software om Windows XP te installeren. Dit is software die bij mijn laptop is gegeven, en is van Acer (waar de laptop ook van is). Wat wordt beschreven in het artikel, kan ik niet doen door die aangepaste software. Moet ik dan de onderste doen?

En zo ja, welke van de 2 raden jullie aan?

ChristianS

  • Gast
Laptop is een puinhoop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/01, 08:47:40 »
Het gaat om Windows XP Professional. Ik heb geen key. Dat heb ik ook niet nodig voor de herinstallatie.

Ik moet eerst de Boottable cd in het cdrom station doen. Dan rebooten. Dan waarschuwt hij mij dat alles weg is enz. Dan moet ik cd Dutch 1 van 2 erin stoppen. Halverwege vraagt hij om cd Dutch 2 van 2. Als hij klaar is weer de Boottable cd erin. Dan herstart hij. Dan gaat hij bestanden kopieren.

Dan reboot hij weer (zonder cd) en dan komt de Grub error.

Laptop is een puinhoop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/01, 10:31:25 »
mischien een optie om van iemand een volledige versie van xp cd te lenen en daar mee op starten en dan alle partities te verwijderen incl. de bootsector. en formateer de haarddisk en installeer dan jouw windows cd of de ubuntu cd. en gebruik de volledige harddisk.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Offline visser

  • Lid
Laptop is een puinhoop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/01, 10:35:37 »
Citaat van: ChristianS
Het gaat om Windows XP Professional. Ik heb geen key. Dat heb ik ook niet nodig voor de herinstallatie.

Ik moet eerst de Boottable cd in het cdrom station doen. Dan rebooten. Dan waarschuwt hij mij dat alles weg is enz. Dan moet ik cd Dutch 1 van 2 erin stoppen. Halverwege vraagt hij om cd Dutch 2 van 2. Als hij klaar is weer de Boottable cd erin. Dan herstart hij. Dan gaat hij bestanden kopieren.

Dan reboot hij weer (zonder cd) en dan komt de Grub error.
Je hebt nu dus xp erop staan, maar grub staat nog in de mbr. Wanneer je geen xp cd hebt, kan je supergrub of de ultimate bootcd gebruiken om de nt loader terug te zetten.
http://computertip.googlepages.com/grub
met dank aan Pjotr.

ChristianS

  • Gast
Laptop is een puinhoop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/01, 12:18:01 »
Het is me gelukt om via een cd van een andere computer Windows te herinstalleren. Er staat nu wel Home Edition op, maar dat is geen probleem vor mij.

Wat wel een probleem is, is dat de netwerkkaart niet gevonden wordt. Er kan geen verbinding worden gemaakt met internet. Ook staat hij niet tussen de apparaatbeheer.

Laptop is een puinhoop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/01, 14:01:19 »
Heb je er een cd bij gekregen boor je moederbord? meestal krijg je bij je systeem zo een soort cd daar staan meestal alle drivers op(al zijn het oude drivers) voor je videokaart, geluidskaart en ook eventueel voo je netwerkkaart, kijk er eens naar. Is het ook niet te vinden op de site van het merk van je laptop? eventueel te downloaden?

suc6
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.