Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: optische ingang linux mint 17.1  (gelezen 1822 keer)

optische ingang linux mint 17.1
« Gepost op: 2015/07/01, 08:14:20 »
Sinds een tijdje herkent Linux mint 17.1 de optische ingang (spdif) in mijn computer niet meer.
Als ik geluid wil instellen, heb ik de keuze tussen HDMi, geintegreerd in de grafische kaart of stereo analoog intern geluid.
Ik verwacht een optie: intern digitale stereo, oid.

In de Windows boot doet deze het wel, dus er niets kapot.
Wat kan de reden zijn en hoe kan ik digitale stereo (al dan niet via terminal?) instellen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/04, 12:33:41 »
Het kan dit keer natuurlijk ook aan de warmte liggen, maar het valt mij op dat ik enkele keren een vraag heb gesteld over
digitaal geluid: spdif, dolby etc, en de reacties zijn tot nu toe altijd nul geweest.

Is dit toeval of hebben we hier met zijn allen over digitaal geluid en linux dan eens gewoonweg te weinig kennis? Laat ik de vraag dan anders stellen:
zijn er meer mensen alhier die wel eens tegen soortgelijke problemen als het mijne zijn aangelopen en hier het antwoord niet hebben gevonden?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/04, 14:55:50 »
Hoi eenzame Balorigheid!

Ik ben in het bezit van een 10 jare oude Shuttle en die heeft (jawel, het oude kreng) ook een digitale ingang. Daar begint en eindigt mijn kennis terzake. Heb je wat aan, zo'n Forumidioot, hè?

Hij heeft het wel gedaan, begrijp ik? Wat zou er gebeuren als je er een Live CD/USB in gooit?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/04, 15:58:52 »
ZB: het is om verschillende redenen moeilijk antwoord te geven op je vraag.
 - Je geeft geen informatie over de apparatuur,
 - Ikzelf ben een "zondagskind"  wat betreft randapparatuur, ervaar weinig problemen,
 - Om anderen te helpen moet ik handleidingen lezen.

Als je vermoedt meer ervaring te hebben met audio dan kan je dat ook met ons delen.

In de handleding voor geluidsproblemen - Ubuntu Wiki - SoundTroubleshootingProcedure - staat het volgende :
Citaat
Step 14
If you want to enable S/PDIF audio output, then unmute and increase volume on the S/PDIF and S/PDIF playback channels in the alsamixer application. Use the M key to toggle between muted (MM) and unmuted (00) states.

Alternative way to enable SPDIF output automatically on login (tested on SoundBlaster Audigy):
add following lines to /etc/rc.local :
# Use COAX-digital output
 amixer set 'IEC958 Optical' 100 unmute
 amixer set 'Audigy Analog/Digital Output Jack' on

You can see the name of your card's digital output with:
amixer scontrols
If the optical/coaxial digital output of your motherboard/sound card is not working or stopped working, and you have already enabled and unmuted it in alsamixer, run
sudo iecset audio onYou can also put this command in /etc/rc.local , as it may stop working after a reboot.

Kan je hier iets mee?

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/06, 08:06:11 »
Vecht: Inderdaad, het heeft gewerkt en de live cd zou wellicht een idee zijn. Optie houden we open. Maar een forumidioot ben je zonder meer en dat is een compliment  ;)

EZ man: het lijkt me nog niet dat ik hier wat mee kan omdat de spdif uitgang gewoon helemaal niet wordt herkend. Gek genoeg staat de soundblaster kaart die ik in een ander machine heb heb gezet, er nog wel in, maar dan lichtgrijs gedrukt als in niet toegankelijk.
Het betreft een uitgang onboard op een asustek moederbord. Exacte specificaties volgen indien gewenst. Ik ga wel op basis van jouw bericht verder zoeken naar nog meer terminal commando's, het zit denk ik wel op de goede weg.

Mijn ervaring met audio is denk ik ook niet geweldig. Ja, ik krijg een windows-machine zo ingesteld dat deze als surround / home cinema systeem werkt met de juiste hardware. In linux schijnt dit ook mogelijk te zijn, maar alleen al bluray afspelen is een crime en ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe ik dat zou moeten aanpakken. Een dvd fatsoenlijk afgespeeld in vlc met surround geluid lukt me in linux bv al niet eens ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/06, 09:05:18 »
Een dvd fatsoenlijk afgespeeld in vlc met surround geluid lukt me in linux bv al niet eens ;)
Met Ubuntu 14.04 heb ik wel de optie om  een DVD met surround geluid af te spelen, maar..... ik heb geen surroundset, het is slecht verdeeld in de wereld..  =D
Met een live-dvd-USB, het geluid en de  optische ingang te controleren is maar weinig werk, misschien is het een goed idee om het met meerdere distros te proberen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/06, 09:42:06 »
We dwalen iets af, maar op marktplaats is een redelijk surround setje voor een appel en een ei te scoren. De rit om hem op te halen is duurder.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/13, 13:51:53 »
Op zich is een topic over audioapparatuur en gebruik in combinatie met linux en hoe je dit voor zo weinig mogelijk geld zo mooi mogelijk voor elkaar kan krijgen, helemaal geen nutteloos gebeuren. Maar laten we inderdaad het bij het onderwerp van dit topic houden.
Ik loop er aan te denken om de machine beneden waar ik de soundblaster in had gezet, omdat ik hier immers een onboard spdif heb, gewoon de soundblaster dr uit te halen en die machine gewoon weer op analoog geluid te zetten. Hier heb ik het digitale geluid namelijk harder nodig. Maar eerst eens de opties van EZ man nader bestuderen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/17, 07:56:39 »
Terugkomend op de info van EZ man: ik kan nu zien welke "opties" ik heb met het amixer commando, maar de optische ingang staat er niet tussen en dat zou wel moeten.
Op zich zou dit dus moeten werken maar er moet denk ik nog ergens een stap voor worden genomen om in het geheel die optische ingang herkenbaar te maken voor het systeem en ik denk
dat het hoe langer hoe meer verleidelijk wordt om de soundblaster die ik nog in een andere machine heb zitten naar deze machine te verhuizen....

Tenzij iemand nog een manier weet om de optische ingang onboard te detecteren
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/17, 08:14:13 »
Ik zie in een ander topic dat je problemen gehad heb met de video drivers :
   https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88638.msg951384#msg951384

De onboard audio is afhankelijk van de onboard video drivers :
   https://docs.google.com/document/d/1iTlJ8BfqXUjaHO__TEdlkvuqB1WLOkGaudngc5SFLMI/edit?pli=1#

Mijn advies is om te kijken of er extra stuurprograma's kunnen worden geinstaleeerd.

edit:
Wat voor mogelijkheden zijn er om in het BIOS de juiste audio te selecteren?
« Laatst bewerkt op: 2015/07/17, 08:30:30 door EZ-man »

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/17, 16:09:14 »
EZ man: als jouw advies in de juiste richting is, dan wil dat zeggen dat windows de juiste instellingen pakt, ongeacht wat er in de bios staat ingesteld, omdat de spdif het daar wel doet, en dat bij linux mint/ubuntu en consorten dit dus wel uitmaakt.

De videodrivers had ik inderdaad problemen mee, maar dit ging vooral over de twee monitoren en de hdmi videokaart. Geluid wil ik echter niet via de videokaart laten lopen. Het systeem herkent de hdmi geluidsinstellingen wel, maar ik heb geen Audio/video receiver met hdmi ingang dus moet het optisch. Ik puzzel weer verder met uw gegeven suggestie.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/17, 16:10:18 »
Extra stuurprogrammas worden niet gedetecteerd, dus dat is het alvast niet
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/17, 16:23:51 »
De enige optie in de bios is het aan of uit zetten van de HD sound optie, levert verder niets op.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/30, 13:40:18 »
Voor als de betrokken meedenkenden in dit draadje nog willen weten hoe e.e.a is afgelopen: zojuist is het mysterie opgelost.
Enerzijds zou ik dit kunnen gooien op kijken met andere lichaamsdelen dan mijn ogen, maar er was ook wel wat fantasie voor nodig om tot de oplossing te komen.

Het volgende: als ik in mijn linux mint 17.1 installatie in het Kmix instellingen menu kijk, zie ik de nodige opties waaronder "digitale stereo (HDMI)".
Dan dacht ik in eerste instantie dat het systeem geluid bedoelde via de beschikbare HDMI poort, immers als ik kijk in het menu van de beschikbare poorten, staat er alleen
de optie "hdmi/displayport" als beschikbaar.

Tot mijn verbazing echter blijkt dat dit gewoon de enige juiste instelling is, het digitale stereogeluid loopt weer naar mijn AV versterker en wel via de optische kabel.
Het levende bewijs in deze is ten eerste dat ik muziek hoor :P en ten tweede dat dit een oude AV versterker is waar nog lang geen hdmi optie voor geluid op zit.

Wat mij betreft ligt de weg open voor alle belangstellenden om de mogelijkheden van fatsoenlijk surround geluid bij films via Linux (ubuntu, mint etc) te verkennen. (ik hoop al jaren stilletjes ook op fatsoenlijk bluray ondersteuning.....)

Opgelost dus, mijn dank.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/30, 14:32:24 »
Aha, zit dat zo! Tja, achteraf gezien heeft dat enige logica.

Bedankt voor het terugmelden, hier leren we allemaal van!

Zeg, die oude AV versterker van jou heeft dus geen HDMI ingang maar wel weer optisch? En waar haal je dan zo'n optische kabel weer vandaan? Ik heb een tien jaar oude PC ook met een optische uitgang. Niet dat ik weet wat ik mee zou moeten, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Veel plezier met het mooie geluid.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/30, 14:38:21 »
En waar haal je dan zo'n optische kabel weer vandaan?
Eergisteren hier nog gezien in de Action in Mechelen (B).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/30, 14:58:36 »
Txs, Nero! Dat Action is een grote favoriet aan het worden bij mij.

Nou nog zien dat ik aan een oude AV versterker kom en een paar boxen om mijn nieuwsgierigheid verder te blussen :D.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/31, 09:32:15 »
JVecht:

In de woonkamer alhier staat een AV receiver die inmiddels ruim 15 jaar oud is en nog steeds het zenuwcentrum van de geluidsvoorziening. Deze heeft ook nog lang geen hdmi aansluiting maar nog een hele rij ouderwetse tulpaansluitingen en inderdaad een optische ingang. Op de machine hier in de werkkamer staat een soortgelijk apparaat dat ik nog niet zo heel lang geleden op de kop heb getikt voor ....65 euro. Op marktplaats staan er genoeg en afdingen loont, want de mensen willen moderner spul met hdmi aansluiting. Zoek op de wat kwalitatief hoogstaander merken (Harman, Yamaha, Marantz etc) en de kans is redelijk groot dat je nog jaren vooruit kan.

Action heb ik zo mijn mening over die ik hier niet ga uiten omdat dit niet relevant is in relatie tot het onderwerp. Met respect Nero met respect ;).
Allekabels.nl vind ik een makkelijke, betrouwbare bron om kabelhandel als o.a optische kabels te kopen en prijzen vallen ook mee. Keuze uit verschillende lengtes en kwaliteiten.

Groeten van ZijneBalorigheid
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/31, 10:02:21 »
Bedankt voor de mooie tips!

Ik ga daar eens op speuren. Mooi geluid ben ik nou wel erg verkikkerd op geraakt.

Dus die optische uitgang van jouw PC plug je met een optische kabel in zo'n versterker en vervolgens plug je de speakers weer met ouderwetse tulp stekkers aan die versterker? Ik ga maar eens op zoek naar een inleidend verhaal over geluidsapparatuur. Ik snap er nog geen bal van hoe de verschillende wattages (of hoe dat allemaal onderverdeeld mag worden) aan elkaar horen te passen.

Een wereld gaat voor me open.

Dank je wel!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/31, 10:15:27 »
wattages weet ik meen ik ook niet heel veel van omdat ik veelal speakerset gekocht heb waarvan het bekend was dat ze goed fucntioneren op de versterker.
De speakers sluit je niet aan met de ouderwetse tulp. De tulp is voor het aansluiten van bijvoorbeeld een ouderwetse cd speler. Hoewel mijn cd speler (jawel ik heb er nog een) ook een coax en optische uitgang heeft, maar ik heb hem gewoon analoog met de links rechts tulp aangesloten.

Voor de subwoofer gebruik je een coax kabel, en waar die dr in moet, staat achter op de versterker.
De speakers sluit je zo ver ik weet aan met speciale speakerkabels die erg lijken op standaard stroomdraden (zoals plus en min), maar bv bij allekabels. nl kun je hier op zoeken.
Speakerkabels moet je een stukje strippen aan beide uiteinden en dan bij de speakers in het rode en zwarte contact en in de versterker dito. Alleen de aansluitingen hebben achterop de versterker elk een andere set kleuren om te onderscheiden welke speaker op welke plaats moet komen.

Zo even snel uit mijn mouw geschud is dit het wel.

Groeten van ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/31, 10:54:33 »
De speakers sluit je zo ver ik weet aan met speciale speakerkabels die erg lijken op standaard stroomdraden (zoals plus en min), maar bv bij allekabels. nl kun je hier op zoeken.
Speakerkabels moet je een stukje strippen aan beide uiteinden en dan bij de speakers in het rode en zwarte contact en in de versterker dito. Alleen de aansluitingen hebben achterop de versterker elk een andere set kleuren om te onderscheiden welke speaker op welke plaats moet komen.

Op mijn kamer heb ik een oude Sony minitorentje staan, puur voor de radio. Daar zitten die stereo boxjes er net zo aan. Ahaa, zo werkt dat dus!

Dank je wel, ZB!

Leuk!!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/31, 12:16:25 »
De wat duurdere systemen werken geloof ik weer met stekkertjes maar dan praat je over bijvoorbeeld een av versterker van duizenden ipv honderden euro's.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #22 Gepost op: 2015/07/31, 12:20:47 »
OK! Dat soort versterkers zijn dan in ieder geval boven budget.

[Off Topic]
Ik ga nu eens proberen de Windows 10 iso onder Linux met dd op een USB stick te zetten. :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #23 Gepost op: 2015/07/31, 13:19:12 »
Action heb ik zo mijn mening over die ik hier niet ga uiten omdat dit niet relevant is in relatie tot het onderwerp. Met respect Nero met respect ;).
Kom zelf ook zelden in de Action. Ik was er nu toevallig in de buurt, en omdat ik een mini USB WiFi adapter nodig had voor de Raspberry (Maxxter ACT-WNP-UA-005 € 5.99) zag ik die daar liggen. Geen ervaring met het product.

Re: optische ingang linux mint 17.1
« Reactie #24 Gepost op: 2015/07/31, 13:32:18 »
Ah nu dwalen we heel erg af, maar ik ben nog voornemens om van mijn rapsberry een router te maken. Maar we kunnen altijd verder gaan onder kopje: "hardware"
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.