Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: epson laserprinter epl-6200L  (gelezen 1884 keer)

prutscout

  • Gast
epson laserprinter epl-6200L
« Gepost op: 2008/08/07, 22:22:09 »
Hallo allemaal,
Ik ben een nieuweling met ubuntu ik het het sinds gisteren maar nu het volgende ik heb een epson laserprinter model EPL-6200L die ik niet aan de praat krijg. Ik heb de driver gedownload en geinstalleerd maar de printer doet het niet, WIE KAN MIJ HELPEN?

epson laserprinter epl-6200L
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/07, 22:54:19 »
"De" driver ... Welke, van waar ??  Hoe heb je geïnstalleerd ??

Graag een linkje ook naar de betreffende download, en een beschrijving van de gevolgde methode.
De meest recente, waarschijnlijk werkende, driver voor Linux vind je op Sourceforge (directe link)

Zeg ook even of je weet wat je ermee moet doen. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

prutscout

  • Gast
epson laserprinter epl-6200L
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/08, 11:37:29 »
dank je voor je reactie, je raad het al. Ik weet niet wat ik moet doen om hem te installeren. ik sta echt met 2 linkerhanden

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
epson laserprinter epl-6200L
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/08, 11:46:26 »
Citaat van: prutscout
dank je voor je reactie, je raad het al. Ik weet niet wat ik moet doen om hem te installeren. ik sta echt met 2 linkerhanden
Je zou eens kunnen beginnen met het beantwoorden van *al* Prospers vragen...... Dat schiet wat meer op.  :-)

prutscout

  • Gast
epson laserprinter epl-6200L
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/08, 13:25:05 »
ik heb de driver geinstalleerd (http://downloads.sourceforge.net/epsonepl/epsoneplijs-0.4.1.tgz?modtime=1215220428&big_mirror=0):Epson-EPL-6200L-epl6200l-cups.ppd  door via beheer- afdrukken-nieuwe printer - epson EPL  6200L  provide PPD file te instaleren, maar hij doet het nog steeds niet Terwijl een HP printer wel werkt.

Ik zal het wel fout doen
btw ik krijg een fout melding : PPD-fout

Niet geslaagd om het PPD-bestand te lezen. Volgende redenen mogelijk:
/home/rob/Bureaublad/Epson-EPL-6200L-epl6200l-cups.ppd: FAIL
      **FAIL**  Kan PPD-bestand niet openen - Ontbrekende asterisk in kolom 1 op regel 1.
                REF: Pagina 15, sectie 3.2.

groet

Rob

epson laserprinter epl-6200L
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/08, 14:11:20 »
Waar jij ineens die ppd-file uithaalt, is me een raadsel...

Bon, even stap voor stap.

De file die je hebt gedownload, is een archief.  Verplaats het even naar de map /home/rob, dat kan je gewoon met Nautilus (locaties)
Rechtsklik op dat bestand en kies voor: hier uitpakken.  Sluit nadien het venster van de "locaties"
Open een Terminal (Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Terminalvenster)

Je beent nu in je eigen map.
Ga naar de map van die epsondriver met
Citaat
cd epsoneplijs-0.4.1
Vervolgens moeten we achtereenvolgens configureren, fabriceren en installeren. Doe achtereenvolgens de volgende regels (telkens ENTER na elke regel, als er om een wachtwoord wordt gevraagd, tik je je eigen wachtwoord in, je ziet dan niks verschijnen, dat hoort zo, weer gevolgd door Enter.)
Citaat
./configure
sudo make
sudo make install
Daarna zou je de printer moeten kunnen terugvinden in het installatieprogramma voor printers.


PS: zou iemand hier even aan toe kunnen voegen welke programma's er minimaal vooraf moeten geïnstalleerd zijn om die "make" en zo te kunnen doen (ik weet dat "build" daar bvb in zit...)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...