Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herinstallatie van Ubuntu  (gelezen 497 keer)

Herinstallatie van Ubuntu
« Gepost op: 2014/09/09, 15:56:59 »
Hallo, met hulp van dit Forum heb ik deze week met een herinstallatie van Ubuntu 14.04 tegelijk mijn partities in gedeeld, dus een ext4 / boot -------- extended --------- linux-swap ------ en ext4 / home.     Niks mis mee, tot me te binnen schoot wat me te doen staat als ik t.z.t.  weer een herinstallatie moet plegen, tot voor kort had ik natuurlijk alles op 1 partitie, dus zonder een aparte Home.       Het zal dan wel gaan, met de Ubuntu-schijf er in en dan kiezen voor - iets anders  - en dan vervolgens de ext4 / , met Ubuntu erop aanklikken, maar wat is dan de volgende procedure.      Zoals het aankoppelen van de Swap en de ext4 / home , dat heb ik nog nooit gedaan, ben er met zoeken op het Forum niet helemaal uit gekomen.     Als iemand mij daarvoor een werkwijze wil toe klikken , graag.           Vr.   gr.    Oldtimer.     ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline Moob

  • Lid
Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/09, 16:19:18 »
Ik hou van simpel dus als ik moet herinstalleren dan doe ik dat ook simpel. Ik kopieer mijn /home naar mijn NAS, dat doe ik zowiezo via mijn backup taak, dan herinstalleer ik en daarna kopieer ik mijn home weer terug. In plaats van een NAS kan je natuurlijk ook een externe USB disk gebruiken.

Tis ook alweer een aantal jaren geleden dat ik mijn systeem geherinstalleert heb en dat wou ik graag zou houden :)

Een aparte home maken kan natuurlijk altijd maar dan nog, vergissen is menselijk. Als je bij de herinstallatie niet meer weet of je home nu op /dev/sda3 of /dev/sdb1 stond en je maakt de verkeerde keuze..  ;)

Dit is wel een interessante link voor je denk ik, is wel in het engels:
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuReinstallation
« Laatst bewerkt op: 2014/09/09, 16:23:50 door Moob »

Offline Moob

  • Lid
Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/09, 16:30:46 »
Citaat
Daarom moet je dat altijd even nakijken hè, met het commando:
...
of anders ergens opschrijven.

Klopt, maar ik weet hoe dat gaat. Dat wordt dan net weer vergeten :)

Maar goed, de nieuwste ubuntu versies zien inderdaad of er al wat op staat en vragen dan of het overschreven moet worden.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/09, 18:05:34 »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/10, 16:36:32 »
Ben weer erg blij met de reactie's en heb alles opgeslagen in mijn Help-archief, uiteraard heb ik een printje gemaakt van de schijfindeling  met GParted , zodat ik weet wat / waar / is opgezet op de partities.        Dat moet en gaat  t.z.t.  lukken, zeker met al die hulp,  geweldig.       Vr.  gr.    Oldtimer.     ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.