Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is er een verklaring voor dit???  (gelezen 1384 keer)

DarkEra

  • Gast
Is er een verklaring voor dit???
« Gepost op: 2008/04/28, 00:04:02 »
Ik heb hier dus Ubuntu Hardy Heron final op cd gebrand op een snelheid van 4x. Nu wilde ik vandaag deze weer herinstalleren. Dus ik doe de cd erin en start de laptop op. Na 20 minuten wachten had die nog steeds niet de desktop geladen en blijkt de cd niet maar dan ook echt niet op volle toeren te draaien zoals deze dat normaal wel zou doen.
Heb de cd getest op fouten maar blijkt in orde te zijn. Dus ik heb het nog een keer geprobeerd, helaas, na weer 20 minuten wachten nog geen desktop geladen en weer draaide de cd niet op volle kracht.

Toen weer opnieuw geprobeerd maar dan met de optie om Ubuntu 8.04 meteen te installeren. Helaas ook weer hetzelfde verhaal. Na 20 minuten nog geen scherm geladen met de installer.

Nu heb ik opnieuw de iso gedownload en een nieuwe cd gebrand maar deze keer gebruik gemaakt van mijn iMac om dit te doen. De cd daarna in mijn Packard Bell laptop gedaan en wat denk je: weer hetzelfde verhaal als hierboven.

Ik ben het nu wel echt moe aan het worden. Alle andere cd's die ik hier heb van verschillende Linux varianten waaronder Ubuntu Gutsy Gibbon, Linux Mint, Dreamlinux, Mandriva 2008.1 om een paar te noemen, doen het wel normaal, draaien de cd's tijdens het laden op volle kracht en heb de desktop binnen een paar kleine minuten geladen. Dus aan mijn cd/dvd-rom speler/schrijver kan het zeker niet liggen.

Iemand een antwoord voor dit probleem? Alvast bedankt.

Groet,

Dark Era

Is er een verklaring voor dit???
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/28, 01:59:53 »
Als je de opstartregel van de live-cd aanpast (quiet aan het einde weghalen) kan je zien wat er allemaal wordt opgestart. Tevens kan je dus zien waar hij stopt. Is dit misschien een optie?

mvg
Op de chat te vinden als debiantux

Offline wutnubu

  • Lid
Is er een verklaring voor dit???
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 07:41:08 »
Probeer de alternate eens...

Groet

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Is er een verklaring voor dit???
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 09:17:37 »
Heb je al geprobeerd om de CD langzamer te branden? Ondanks een correcte checksum kan de installer toch problemen geven. Overigens is me opgevallen dat Ubuntu hier extreem gevoelig voor is, Fedora bijv. doet lang zo moeilijk niet, waar dat toch aan ligt???
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

DarkEra

  • Gast
Is er een verklaring voor dit???
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 11:38:12 »
Ik dank jullie allemaal voor je snelle reactie.

4x was de laagste snelheid die ik kon kiezen voor de CD-R, had geen CD-RW's meer in huis helaas. Cd's branden lukt me onderhand wel na al die jaren met de computer gewerkt te hebben. :D Toch bedankt voor de tip. ;)

De alternate cd, wel alle...., dat ik daar niet aangedacht heb. Maar dat blijkt nu niet meer nodig te zijn, Hardy staat weer op de laptop. Ik zal deze ook maar downloaden voor het geval dat ik Hardy toch nog eens opnieuw zou moeten installeren. Je weet maar nooit.

Ondertussen blijft het mysterie van de zeer langzaam draaiende cd's bestaan. Echt vreemd, zelfs de beide Kubuntu versies hebben dit probleem. Had deze ook gedownload om eens te kijken wat het is.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Is er een verklaring voor dit???
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 12:15:57 »
Ik weet niet hoe snel je brander kan branden, maar 4x zou wel eens te langzaam kunnen zijn.
De branders van tegenwoordig hebben vaak de beste kwaliteit op 8x of hoger (maar niet op de maximale snelheid).

Een ander merk schijfje zou ook wel eens veel verschil kunnen geven.

Janozua

  • Gast
Is er een verklaring voor dit???
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/28, 12:19:34 »
Citaat van: DarkEra
4x was de laagste snelheid die ik kon kiezen voor de CD-R, had geen CD-RW's meer in huis helaas. Cd's branden lukt me onderhand wel na al die jaren met de computer gewerkt te hebben. :D Toch bedankt voor de tip. ;)
Daar zal het niet aan liggen. Ik heb die ook gedaan en dat is inderdaad langzaam en veilig. Dan kan er haast niets fout gaan.

Offline Tom

  • Lid
Is er een verklaring voor dit???
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/28, 12:38:20 »
Ik kan niet lager als 16x en dat is altijd prima gegaan met Ubuntu en andere distro s.

Ik gebruik TDK schijfjes (cd) nooit problemen mee gehad.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline bwman

  • Lid
Is er een verklaring voor dit???
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/28, 15:11:28 »
ik gebruik traxdata schijfjes ook zonder ooit problemen mee gehad te hebben, laar inderdaad er zit veel verschil op schijfjes en er zit kaf tussen het koren,heb het ooit voorgehad met dvd schijfjes daar had ik op gebrand en 2 maanden later kon mijn pc er niets meer van lezen.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

DarkEra

  • Gast
Is er een verklaring voor dit???
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/28, 15:24:19 »
Hmmm... Deze CD-R's die ik heb zijn van Maxell en gebruik dit merk al verschillende jaren zonder problemen.
Het zou natuurlijk kunnen dat er tijdens de productie van deze CD-R's ergens iets is misgegaan wat je zo met het blote oog dus niet kunt zien.

Maar dan vind ik het nog vreemd want ik heb Linux Mint, zowel Gnome als KDE editie eergisteren gebrand en deze doen het normaal. De cd's waar ik Ubuntu en Kubuntu op gebrand heb ik om de beurt uit 2 verschillende dozen gepakt. Ook daar waar ik Linux Mint op gezet heb.

Offline jan11000

  • Lid
Is er een verklaring voor dit???
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/28, 15:49:18 »
Indien de kontrole op die op de cd zit goed werkt en geen fouten aangeeft, en snelheid heeft dan is de cd in orde.

Indien je nu echt wilt weten hoe je een cd  kunt testen na het branden, dan ga naar www.cdfreaks.com, ga naar het forum.
Daar staat beschreven hoe je met cdspeed je cd's kunt testen, dus:
wat is de optimale snelheid voor elke merk cd's,
past de cd bij je brander,
is de kwaliteit konstant,
is de cd leesbaar, dus goed leesbaar,
je kunt cd's testen of ze leesbaar zijn,
op de site vind je ook voorbeelden met je merk brander en cd's,
etc

je kunt geen cd's vertrouwen, je kunt er 50 goed branden en dan heb je opeens slechte, en indien je niet gestest hebt dan kunnen alle hiervoor zeer slecht zijn, en ik zeg niet onleesbaar, maar slecht leesbaar.
Dus in een paar jaar(of erder) zijn je cd's weer leeg.

Als je iets merk met lezen/afspelen, of met nero die de cd kontroleerd na het branden, dan zijn je cd's zeer slecht, zeker om langer te bewaren.

Uitspaken van brand al jaren zonder problemen, laat zien dat je niks test, en eigenlijk weinig weet.

Dus kontroleer veel, zeker om te zien wat de kwaliteit is van de cd's, en verschil in merken.