Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf bij overstappen  (gelezen 2041 keer)

RonaldRotterdam

  • Gast
Externe harde schijf bij overstappen
« Gepost op: 2008/05/26, 15:52:30 »
Beste Ubuntu gebruikers,

Ik ben van plan om Ubuntu 8.04 te installeren. Voordat ik hieraan begin wil ik alle info van mijn WindowsPC op een externe harde schijf overschrijven zodat ik een schone PC heb om Ubuntu te installeren. Mijn vragen:

1 Is dit plan verstandig voor iemand die voor geen meter verstand heeft van software/PC's
2 Is elke externe harde schijf geschikt om na Windows gebruik ook op Ubuntu te draaien? zo nee, welke kun je aanraden.
3 Welke maatregelen moet ik nemen om via de externe schijf mijn windows bestanden in Ubuntu te kunnen gebruiken?

Groet en alvast bedankt,
Ronald

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/26, 16:05:37 »
@ RonaldRotterdam

Allereerst natuurlijk welkom.
Verstandige keuze dat je Windhoo$ erafgooit :evil:
Voor zover ik als n00b kan antwoorden op deze vragen put ik uit mijn eigen recente ervaringen.

1. Ja, tuurlijk, waarom zou het niet verstandig zijn. Met een gezonde dosis doorzettingsvermogen is dit mogelijk, de installatie is niet moeilijkl
Als je al je data op je externe zet die je in windows had staan, en de hele interne schijf voor Ubuntu gebruikt, is er niets aan de hand.
2. Ja, kort en krachtig, ik heb ook een WD 500Gb extern draaien, en heb nog wat andere externe schijven.
3. Je hoeft volgens mij, en ik het het ook niet gedaan, geen speciale maatregelen te treffen. Ik heb gisterenavond ook weer alles opnieuw geinstalleerd omdat ik de laatste weken veel aan het uitproberen ben, en hij herkende hem meteen toen ik hem inplugde, hij heeft hem ook gewoon vanuit zich zelf gemount.

Ik zou zeggen, zet al je data op je externe en ga aan de slag.
Genoeg mensen hier die je behulpzaam zullen zijn..

grtz

Ron
Ubuntu user#: 24352

RonaldRotterdam

  • Gast
Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/26, 16:43:40 »
Bedankt Ron voor deze snelle reply. Ik ga aan de slag!
Groet

Ronald

Mightya

  • Gast
Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/26, 16:48:20 »
Ik heb begrepen dat ntfs problemen kan leveren bij het schrijven van bestanden?
Uit eigen ervaring heb ik er geen problemen mee gehad maar heb voor de zekerheid mijn externe hd met Gparted geformateerd naar FAT32. Dit om problemen te voorkomen.

Groetjes Mightya

Edit
-------------
NTFS is geen probleem :P

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27051

Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/26, 19:35:16 »
Met het programma ntfs-3g zit in Synaptic kan je lezen en schrijven naar NTFS schijven.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/26, 20:55:11 »
Sedert Gutsy schrijf je standaard naar een ntfs volume. Geen probleem.

Hou echter enkel ntfs als je ook nog windows hebt: Linux kan in geval van nood een ntfs schijf niet zo grondig controleren als Windows.

Als je enkel nog Ubuntu gebruikt, dan raad ik aan je schijven te herformatteren in ext3. Hiervoor moet je eerst je gegevens elders kunnen veiligstellen, dan de schijf herformatteren, dan de gegevens terugplaatsen.

Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/26, 21:06:29 »
Waarom zou je een externe HD nemen ??

Indien je IDE hebt kan je al 4 apparaten aansluiten, dwz harddisken en of branders.
Stel je hebt nu 1 disk en 1 dvd-rom brander kan je dus nog 2 harddisken erbij zetten.

Heb je ook nog SATA kan je hier ook nog een paar disken aansluiten.

DUs kan je nog makkelijk een paar terrabyte aan disken in je pc frommelen.

Tis dus overkill en zonde van je geld om een externe disk te kopen, die bij het minste gerinste kapot kan gaan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

deKeijzer

  • Gast
Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/26, 21:14:02 »
Dat is natuurlijk niet waar als je gebruik maakt van een laptop, meerdere pcs hebt of als je je data op een andere plaats wilt opslaan dan je pc zelf (wat natuurlijk wel verstandig is geval van brand/stroomschokken)

Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/26, 22:07:32 »
Voor een laptop heb je een punt.

Voor de rest niet, alles kan via je netwerk lopen, kwa backups.

Daarnaast is er nog nooit zoveel data verloren gegaan als met externe harddisken die kapot gaan.
Is het niet door warmte omdat ze te lang aanstaan, gaat wel de voeding kapot, of de HD valt een keer en overleid dan.

Dus het idee dat die dingen veilig zijn voor opslag is een vals idee.

Schade door bliksem oid is je eigen domme schuld.

Iedere DHZ winkel of wat voor winkel ook verkoopt voor een paar euro een overspannings beveiliging, die aangesloten op een geaard stopkontakt alles beveiligd.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/27, 00:35:47 »
Citaat van: Gandyman
Daarnaast is er nog nooit zoveel data verloren gegaan als met externe harddisken die kapot gaan.
Is het niet door warmte omdat ze te lang aanstaan, gaat wel de voeding kapot, of de HD valt een keer en overleid dan.
Dit valt ook wel reuze mee hoor, ligt er natuurlijk aan wat je je voor externe HDD koopt !
Ik heb zelf nog 2 MyBooks van 500Gb van WD en die springen pas aan als je ze wilt gaan gebruiken, voor de rest schakelen ze zich zelf weer uit.
Daarbij heb ik al jaren een stuk of wat externe schijven en nog nooit heeft er eentje gehaperd, in tegenstelling tot de twee 74Gb raptors in mijn syskast.
Die zijn al tot twee keer toe kapot geweest sinds augustus :S
Ubuntu user#: 24352

nom001

  • Gast
Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/27, 12:11:54 »
Citaat van: RonaldRotterdam
Beste Ubuntu gebruikers,

Ik ben van plan om Ubuntu 8.04 te installeren. Voordat ik hieraan begin wil ik alle info van mijn WindowsPC op een externe harde schijf overschrijven zodat ik een schone PC heb om Ubuntu te installeren. Mijn vragen:

1 Is dit plan verstandig voor iemand die voor geen meter verstand heeft van software/PC's
2 Is elke externe harde schijf geschikt om na Windows gebruik ook op Ubuntu te draaien? zo nee, welke kun je aanraden.
3 Welke maatregelen moet ik nemen om via de externe schijf mijn windows bestanden in Ubuntu te kunnen gebruiken?

Groet en alvast bedankt,
Ronald
Houd er wel rekening mee dat je je externe schijf op de juiste manier afkoppeld onder Windows.
Ik had het probleem dat mijn externe schijf NIET goed was afgekoppeld onder Windows.
Linux kan dan de schijf niet mounten.
Ik heb met veel moeite die schijf nu wel gekoppeld gekregen en ook zo dat Ubuntu de schijf automatisch mount na het aanmelden.

Krist

  • Gast
Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/25, 11:04:57 »
Heb pas ook 8.04 geïnstalleerd en kan mijn externe harde schijf (geformateerd onder windows in NTFS) niet lezen. Hij blijft maar heropstarten en stilvallen. Maar als ik jullie goed begrijp zou 8.04 die schijf wel moeten kunnen mounten. Wat doe ik verkeerd?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/25, 11:16:15 »
Citaat van: Krist
Heb pas ook 8.04 geïnstalleerd en kan mijn externe harde schijf (geformateerd onder windows in NTFS) niet lezen. Hij blijft maar heropstarten en stilvallen. Maar als ik jullie goed begrijp zou 8.04 die schijf wel moeten kunnen mounten. Wat doe ik verkeerd?
In beginsel zou dit moeten werken:

- Start Windows en zet je externe harde schijf aan. W. koppelt hem nu aan.
- Doe "veilig verwijderen" (ontkoppelen) in Windows. W. schrijft nu een stopcode, die Linux nodig heeft.
- zet de externe harde schijf uit.
- start Ubuntu.
- zet de externe harde schijf aan.

Nu zou Ubuntu hem meteen, automatisch, moeten aankoppelen.

Vergeet niet om hem uiteindelijk ook weer softwarematig te ontkoppelen in Ubuntu (rechtsklik muis op icoontje bureaublad - Volumen ontkoppelen).

Offline Floyo

  • Lid
Externe harde schijf bij overstappen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/25, 11:29:54 »
Je kunt dit hele geleuter met stopcode's ook ontwijken.
 Ik had dit met mijn usb stickje ook. Als je in windows het schijfcache aan hebt staan dan moet je veilig verwijderen omdat het chache leeg moet en omdat er een stopcode moet worden geschreven. Je kan het schijfchache ook uitzetten.
Voor een usb stickje is dit niet zo'n probleem maar of dit voor een harde schijf ook geld weet ik niet, het zou wel eens kunnen zijn dat hij er wat trager van wordt.