Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Risico van chown 777  (gelezen 761 keer)

[OPGELOST] Risico van chown 777
« Gepost op: 2012/03/25, 10:26:43 »
Hallo allemaal,

Na een nieuwe installatie op mijn laptop heb ik een probleem die ik niet eerder heb gehad.

Ik heb een rechten probleem en krijg ik bij de rechten (rechter muis knop) de melding:

U bent niet de eigenaar en kunt dus geen eigenschappen wijzigen.

Bij de installatie heb ik mijn eigen naam als gebruiker op gegeven (voor de hand liggend).
Als ik een terminal start kan ik met sudo -i als root verder gaan, maar als ik als admin (enige gebruiker die op deze laptop staat) inlog zie ik natuurlijk mijnnaam@machinenaam:
Met sudo -i krijg ik netjes root@machinenaam:

Kan ik ongestraft chown 777 gebruiken om eigenaar te worden van de hele hardeschijf of krijg ik dan tal van problemen?

Het is namelijk erg lastig om niet direct rechten visueel te kunnen veranderen.

Op mijn server heb ik geen GUI dus heb dit probleem niet eerder gehad / gemerkt omdat ik daar alles in een terminal (en webmin) doe.

Nu wil ik op de laptop meer grafisch doen en zou dus graag als gebruiker met mijn rechter muis rechten aan willen passen.

Dank voor enige tip

Groeten

« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 11:55:22 door Sjorsishier »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Risico van chown 777
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/25, 10:43:43 »
Volgens mij is het erg gevaarlijk.
In het systeem heeft een gebruiker niets te zoeken, alleen in de mappen achter /home/<naam> heb je rechten.
Wanneer je deze opzet gaat veranderen, dan haal je de hele veiligheid van Linux onderuit !
Onder jouw account kan dan van alles geïnstalleerd en aangepast worden, zonder het het systeem om een wachtwoord vraagt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Risico van chown 777
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/25, 10:57:15 »
Ik denk dat jij (alt+f2) gksu nautilus nodig hebt. Das nautilus maar dan met root rechten. Hoef je niet te chownen en blijf je een stuk veiliger.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Risico van chown 777
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/25, 11:03:19 »
Helemaal eens met Ron en Cheap Applications!  :o

Lees dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

OPGELOST Re: Risico van chown 777
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/25, 11:54:05 »
Dank voor de snelle hulp, gksu doet wat ik wil DANK daarvoor.

Ook Pjotr bedankt voor de URL, ik heb dit gelezen en het nodige begrepen.

Met gksu kan ik wat ik wil.

Dank het ¨probleem" is opgelost.