Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto-albums scannen; pdf of png ?  (gelezen 1223 keer)

Offline wowo

  • Lid
Foto-albums scannen; pdf of png ?
« Gepost op: 2013/09/17, 00:24:52 »
Onlangs al mijn dia's gescanned en van keywords, titels en data voorzien.
Ze staan nu mooi in Shotwell evenals mijn digitale foto's. Was wel een hele klus .....

Nu heb ik ook nogal wat foto-albums (negatieven zijn er veelal niet meer) en om elke foto apart te gaan scannen en van gegevens te voor zien, gaat zelfs mij wat ver.

Daarom heb ik het plan opgevat op de pagina's van deze foto-albums in zijn geheel te scannen als .pdf "met meerdere pagina's". (Het enige probleem is nu nog een scanner te vinden die de veelal grotere pagina's kan scannen).

Of zou in plaats van .pdf beter .png kunnen gaan gebruiken ?
Png kan volgens mij ook meerdere pagina's aan.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto-albums scannen; pdf of png ?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/17, 10:28:28 »
Hoi Wowo,

Dan zou ik voor pdf gaan via Simple Scan. Voor boeken haal ik het deksel van mijn flatbedscanner af. In de tussentijd dat de wagen telkens terugloopt kan je de bladzijde wisselen.

En als het formaat de A4 te boven gaat, pak dan een goede digitale camera als je daarover beschikken kan. Stel de boel netjes op, zorg voor goede belichting, camera op een statief, ISO op 100 of 200 en klikken maar. Invallend licht uit een venster op een wat bewolkte dag is vaak ideaal voor dit soort klussen! Flitser via het plafond flitsen of via een grote plaat wit piepschuim kan ook.

Bijkomend voordeel is dat zelfs al is je belichtingstijd een halve seconde of erger, die camera is vele malen sneller dan welke flatbedscanner ook.

Ik heb ooit zelf een boekscanner gebouwd. Het grote verschil is juist het gebruik van een digitale camera. Daarmee is 300 pagina's binnen een half uur probleemloos doenbaar.

Klik hier voor een klein simpel e-book van mijn hand met een verhaal rond die boekscanner MET een foto hoe dat ding eruit zag (ik heb hem niet meer):
http://www.nlcomputerforum.nl/index.php?action=dlattach;topic=1938.0;attach=1014

Succes!

groeten,

Just
« Laatst bewerkt op: 2013/09/17, 10:31:23 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline wowo

  • Lid
Re: Foto-albums scannen; pdf of png ?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/17, 11:10:05 »
Zeer interessant.
Zal er binnenkort naar gaan kijken.
Kost wel wat knutselwerk maar het feit dat het uiteindelijk ook veel sneller gaat dan een flatbedscanner bevalt me wel.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS